تبیان، دستیار زندگی

 5 عمل برای مهیا کردن جامعه برای ظهور

برای آمادگی جهت درک زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه باید جهاد با نفس را آغاز کرده و وجود خود را از صفات رذیله پاک کرده و آماده آمدن امام عصر ارواحنا فداه شویم. اهمیت این موضوع از آن جهت است که تا وقتی تک‌تک ما از آلودگی گناهان دور نشویم، چگونه می‌توانیم در پاکی جامعه نقشی ایفا کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظهور
چرا که با تک‌تک گناهان، نقاط سیاهی بر روح و وجود ما نقش می‎بندد و رفته رفته از خداوند دور می‌شویم. (بحارالانوار، ج70، ص327)  

کسی که منتظر ظهور امام عصر ارواحنا فداه و به دنبالش حاکمیت عدالت در جامعه است؛ باید اول درون خود را پاک کند، سپس بدنبال ایجاد عدالت در جامعه باشد. آیت‌الله بهجت(ره) فرمودند: «اگر بفرمایید چرا به آن حضرت دسترسی نداریم؟ جواب این است: چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نیستید؟ او به همین از ما راضی است. (امام زمان در کلام آیت‌الله بهجت، ص90)

در اینجا به بیان پنج مورد برای آماده‌سازی خود برای مهیا کردن جامعه برای ظهور امام زمان ارواحنا فداه می‌پردازیم.
از تجربه قوم بنی‌اسرائیل می‌آموزیم که قطعا دعا و ندبه و گریه برای تعجیل در ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه تاثیر دارد پس یکی از وظایف مهم منتظر، زینت بخشیدن ایامش به دعا برای امام زمان ارواحنا فداه است.


سلامت جسم و روح

تلاش در سلامت جسم و جان یکی از راههای حفظ منابع انسانی جامعه است. منتظر واقعی باید به فکر سلامت جسم و روح خود باشد. وقتی فردی می‌خواهد به سربازی برود باید جسم و روح سالمی داشته باشد وگرنه نمی‌تواند به سربازی رود و از وطن خود محافظت کند. قوای بدنی، ورزیدگی جسمی و نیرومندی لازمه‌ دفاع از آرمان جهانی حکومت مهدوی است.

علاوه بر اثر تحرک بر سلامت جسم، تغذیه نیز امری مهم و ضروری در تقویت قوای جسمی است آنچه شخص در طول زندگی خود باید مورد اهمیت قرار دهد؛ یکی از راههای سلامت جسم و روح، حلال و پاک خوردن است و اینکه علاوه بر کیفیت به کمیت غذا نیز باید اهمیت دهد خداوند می‌فرماید: «فَلْینظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ».(عبس، 24) این آیه مهمترین دلیل قرآنی بر اهمیت و لزوم توجه به غذا می‌باشد، علاوه بر اثر مهمی که تفکر در مراحل تولید و مصرف غذا در از میان بردن کفر و تقویت روحیه اطاعت از خدا و شکر در برابر نعمت‌های او دارد، نکات بهداشتی و اصول ارزشمند دیگری برداشت می‌شود.(فرهنگ تغذیه در قرآن و حدیث، فصلنامه بینات، شماره۵۹)

روایات بسیاری نیز با موضوعاتی همچون بر زبان آوردن نام خدا، تشویق به کم‌خوری، نهی از پرخوری، توجه به نوع غذا و دقت در انتخاب آن، دو وعده غذا خوردن در شبانه روز، خوردنی‌های حلال و حرام، خواص گیاهان، میوه‌ها و سایر خوراکی‌ها وارد شده است.


کسب معرفت نسبت به امام

تا وقتی که منتظر، امام زمان خود را نشناسد و لوازم و عوامل ظهور ایشان و موارد جلب رضایت او را نداند، نمی‌تواند برای ظهور حضرت مؤثر واقع شود. اعتقاد به فضائل و واجبات، ویژگی‌های ایشان و وظایف فرد در مقابل امام از شئونات معرفت مهدوی است. در این رابطه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» مرگ کسی که امام زمانش را نشناخته، همانند مرگ زمان جاهلیت است. (بحارالانوار، ج23، ص 89)

در واقع کسی که مرگ جاهلیت دارد، زندگی‌ جاهلانه‌ای نیز داشته است. فرد منتظر باید از مرز جاهلیت عبور کرده و معرفتش را نسبت به امام زمانش بیشتر کند. یکی از راههای کسب معرفت نسبت به امام مطالعه و تفکر در مورد ولایت و امامت می‌باشد.

دعوت از مهمان پس از پاکیزگی خانه

فردی که طالب ظهور امام است، باید نسبت به اعمالش محاسبه روزانه داشته باشد و مراقب اعمال خود باشد. امام صادق علیه‌السلام خطاب به عبدالله جندب می‌فرماید: «ای پسر جندب، بر هر مسلمانی که ما را می‌شناسد، لازم است که در هر شبانه‌روز، اعمالش را بر خود عرضه دارد و از نفس خود حساب بکشد؛ اگر کار خوبی در آن‌ها یافت، به آن بیفزاید و اگر کار زشتی یافت، طلب بخشش کند تا در قیامت دچار رسوایی نگردد. (سبک زندگی منظرانه، ملایی، ص122)

بنابر این فرد منتظر اول باید خود را آماده کند سپس درخواست ظهور امام زمان ارواحنا فداه را داشته باشد.
روایات بسیاری نیز با موضوعاتی همچون بر زبان آوردن نام خدا، تشویق به کم‌خوری، نهی از پرخوری، توجه به نوع غذا و دقت در انتخاب آن، دو وعده غذا خوردن در شبانه روز، خوردنی‌های حلال و حرام، خواص گیاهان، میوه‌ها و سایر خوراکی‌ها وارد شده است.

دعا برای تعجیل در فرج

قوم بنی‌اسرائیل بخاطر بی‎توجهی‌هایی که به خدا و دستورات او داشتند، از وجود نبی محروم شدند و قرار شد که بعد از 400 سال حضرت موسی علیه‌السلام بیاید. ولی از طرفی دیگر خداوند راه دعا و تضرع و زاری را هم به ایشان آموخت. قوم بنی‌اسرائیل نیز برخی شبها به بیابان می‌رفتند و به درگاه خداوند گریه و زاری و دعا می‌کردند. به دلیل همین دعاها و گریه و پشیمانی که داشتند خداوند 170 سال از 400 سال را بر آنها بخشید و حضرت موسی علیه‌السلام را برای نجات آنها فرستاد. (وقت معلوم، گنجی، ص151)

از این تجربه قوم بنی‌اسرائیل می‌آموزیم که قطعا دعا و ندبه و گریه برای تعجیل در ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه تاثیر دارد پس یکی از وظایف مهم منتظر، زینت بخشیدن ایامش به دعا برای امام زمان ارواحنا فداه است. منتظر علاوه بر انجام دیگر وظایفش نباید از دعا خسته شود.

صدقه دادن

یکی از دلائل غیبت امام زمان ارواحنا فداه از کودکی، حفظ جان عزیز ایشان بوده است تا از گزند دشمنان در امان بمانند. امام حسن عسکری علیه‌السلام به فرزند خویش توصیه کردند: «پسرم ! همواره در جاهای دوردست و پنهان زندگی کن که هر یک از دوستان خدا، دشمنی خطرناک و مخالفی مزاحم دارد.» (بحارالانوار، ج 52، ص 35)
صدقه دادن روزانه برای سلامتی حضرت یکی از راههایی است که رابطه ما را با امام نزدیکتر می‌کند و دعای حضرت را شامل حال ما می‌کند. و  یکی از کارهای روزانه هر منتظر می‌باشد.