تبیان، دستیار زندگی

زنگ‌هشدارهای لپ‌تاپ خراب!

با شناسایی و جدی گرفتن بعضی از صداهایی که از رایانه بلند می‌شود، می‌توان از بروز مشکلات جدید جلوگیری کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 لپ‌تاپ خراب
اگر بسته به کار خود و یا حتی امور روزانه با لپ‌تاپ سروکار دارید، حتما می‎دانید که هیچ لپ‌تاپی واقعا بی صدا نیست و در بهترین حالت شما صدای کمی از فن و یا صدای چرخش دیسک را احساس می‌کنید. اما برخی اوقات این صداها از حالت عادی خارج شده و کمی آزاردهنده می‌شوند. با دانستن برخی نشانه‌ها و تشخیص به موقع صداها جای نگرانی وجود ندارد و شما می‌توانید علت صدا و خرابی قطعات سیستم را شناسایی کنید.

صدای کلیک یا تق تق

اولین مورد زمانی است که هنگام کار کردن صدای کلیک و یا سایش دو قطعه بهم را می‌شنوید. این صدا اکثر اوقات مربوط به هارد دیسک شما است. دست از کار بکشید و با یک نرم‌افزار مثل CrystalDiskInfo سلامت درایوهای خود را بسنجید. به این صورت که برنامه را باز کنید، روی هر درایو کلیک کنید تا برنامه به شما بگوید که همه آن‌ها به نحو درست فهرست شده‌اند و یا نه. اگر با هشدار احتیاط مواجهه شدید، پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید که خیالتان راحت باشد.

همچنین اگر لپ‌تاپ شما درایو DVD دارد، احتمال دارد این صدا به خاطر خرابی یا از کار افتادن این درایو باشد که هشداری است تا آن را تعویض یا تعمیر کنید.

البته صدای کلیک می‌تواند به دلیل نزدیک بودن کابل به فن هم باشد که باعث ضربه توسط پره‌های فن به طور مکرر می‌شود.

اما اگر همه چیز سرجای خود بود و صداها ادامه دار شد، بهتر است هارد خود را با یک SSD تعویض کنید. با این کار علاوه بر از بین رفتن صداها  یک تجربه جالب از سرعت عالی را نیز خواهید داشت.

 

اگر چیزی در حال پخش نیست ولی از بلندگوی سیستم صدایی می‌آید و یا هنگام روشن و خاموش کردن سیستم صدایی از بلندگوها می‌شنوید، ممکن است به دلیل مشکلی در اتصالات باشد که معمولا به دلیل جوش نامناسب پاور یا مادربورد اتفاق می‌افتد و باید آن را بررسی کنید.

صدای بلند فن

اگر فن لپ‌تاپ شما با صدای بلند کار می‌کند ابتدا Task Manager یا کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Esc را باز کنید چون احتمال دارد برنامه‌ای بخش بزرگی از CPU شما را اشغال کرده باشد. مثلا برنامه‌ای در پس زمینه اجرا می‌شود و یا بدافزاری CPU شما را تهدید می‌کند و سبب کار کردن بیش از حد فن می‌شود.

ولی اگر مشکلی در Task Manager نبود احتمال دارد فن شما احتیاج به یک ابزار خنک کننده دارد. با یک نرم افزار مثل Core Temp می‌توانید دمای فن را متوجه بشوید. اگر برنامه سنگینی اجرا نمی‌کنید و دما بیش از  70 درجه است، باید بدانید که یک جای کار می‌لنگد.

در ضمن اگر لپ‌تاپ را روی رومیزی‌های پارچه‌ای یا پتو و لباس می‌گذارید، بد نیست بدانید این کار سبب سخت کار کردن فن شده و صدای آن بیشتر می‌شود. بهتر است زیر آن یک وسیله جامد و سخت مثل سینی قرار دهید.

صدای بلندگو

اگر چیزی در حال پخش نیست ولی از بلندگوی سیستم صدایی می‌آید و یا هنگام روشن و خاموش کردن سیستم صدایی از بلندگوها می‌شنوید، ممکن است به دلیل مشکلی در اتصالات باشد که معمولا به دلیل جوش نامناسب پاور یا مادربورد اتفاق می‌افتد و باید آن را بررسی کنید.

صدای ناله سیم پیچ

این مورد وقتی اتفاق می‌افتد که سیم پیچ‌های قطعات لپ‌تاپ شما با با فرکانس مناسب شروع به ارتعاش می‌کنند و عموما زمانی است که سیستم تحت فشار است. منظور مثلا زمانی است که کارت گرافیک در حال انجام کار‌های زیادی است و صدای سیم پیچی از کارت گرافیک می‌آید.

برای رفع این صدا ابتدا باید منبع مشکل را پیدا کنید، کار و برنامه اضافی را ببندید و یا VSync را روشن کنید تا بار کم شود.

در آخر بهتر است صداها را جدی بگیرید تا از بروز مشکلات عدیده و جبران ناپذیری مثل از بین رفتن قطعات و یا از کار افتادن آنها جلوگیری کنید، چرا که تعمیرات و یا خرید یک لپ‌تاپ نو هزینه گزافی روی دستتان می‌گذارد.