تبیان، دستیار زندگی

۹ آذر 1401 برابر با ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار

توصیه‌های یک پرستار برای عیادت از بیماران

گاهی ما به جای اینکه با عیادت کردن از بیماری وضعیت روحی او را بهتر کنیم، برعکس باعث رنجش خاطرش می‌شویم. آیا برای شما پیش آمده که وقتی به عیادت یک بیمار مبتلا به آلزایمر، ام‌اس، سرطان، بیمار قلبی و… می‌روید فکر کنید که باید به او چه بگویید و چه نگویید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طاهره چک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عیادت از بیمار
بیشتر مردم وقتی به عیادت بیمار می‌روند از جملاتی مثل «شما رو درک می‌کنم»، «ان‌شاءالله بیماری سریع‌تر رفع بشه و سلامتتون رو به دست بیارید» یا «نگران نباشید و به دکترتون اعتماد کنید» استفاده می‌کنند. این جملات شاید خوب باشند اما بهتر است قبل از گفتن آنها کمی سکوت کنیم و به درددل بیمار و اطرافیان او گوش دهیم.

عیادت از بیمار
گفتن جملاتی مثل «اگه کمکی خواستید روی من حساب کنید»، «شما برای من عزیز هستید و هر زمان که نیاز بود حتما با من تماس بگیرید»، «کاری هست که از دست من بربیاد» و… می‌تواند مفید باشد. سعی کنید با گفتن این جملات دست بیمار را بگیرید و در دست خود بفشارید.

ممکن است بیمار عصبانی باشد یا گریه کند. این واکنش‌ها طبیعی است. به بیمار حق دهید چنین رفتاری داشته باشد و سعی کنید حمایت خود را از او نشان دهید.

عیادت از بیمار

آداب عیادت

اگر بیمار در بیمارستان است یا تازه به خانه منتقل شده، این مسائل را رعایت کنید:
 
عیادت از بیمار

قبل از رفتن تلفن کنید

اگر به عیادت بیمار می‌روید، تنها در مورد بیماری صحبت نکنید؛ سعی کنید امید به زندگی را در او تحریک کنید.

قبل از اینکه به ملاقات بروید، تماس بگیرید و زمان عیادت را هماهنگ کنید.

زمانی که تماس گرفتید، بپرسید بیمار به چیزی نیاز دارد؟ چند بسته دستمال کاغذی، کرم مرطوب کننده بدن، کتاب یا چند کیلوگرم میوه می‌تواند بیمار را خوشحال کند.
 
عیادت از بیمار

زیاد حرف نزنید

سعی کنید چند دقیقه کنار بیمار بنشینید و به حرف‌هایش گوش دهید، شانه‌هایش را ماساژ دهید، بهتر از صحبت کردن در مورد آب و هوا، ورزش و شرایط اقتصادی است.
 
عیادت از بیمار

گوش کنید

معمولا کسی که بیمار است احساس تنهایی می‌کند و دوست دارد در مورد شرایطی که دارد، صحبت کند. با تکان دادن سر نشان دهید به حرف‌هایشان گوش می‌دهید و حرف‌هایش برایتان مهم هست.

عیادت از بیمار

بیمار را تشویق به مشارکت در زندگی کنید

برای مثال مادری که بیمار است و از سرطان پستان یا بیماری ام‌اس رنج می‌برد، آوردن یک پرستار به خانه برای نگهداری از فرزندش فکر چندان خوبی نیست، مگر اینکه پزشک گفته باشد.

تکرار جملاتی مثل «این کار رو من می‌کنم»، «بلند نشو»، «خودت رو خسته نکن» نه تنها خوب نیست، بلکه باعث می‌شود بیمار بیشتر احساس کند ناتوان است. اگر به عیادت رفتید و بیمار خودش خواست از شما پذیرایی کند، او را مجبور به نشستن نکنید. درعوض به او بگویید: «چقدر خوبه که حالت خوبه و سرپا شدی» یا «اگه کمک خواستی، صدام کن.»

عیادت از بیمار

حرف‌های مثبت بزنید

اگر به عیادت رفتید و حس کردید بیمار شاداب‌تر از قبل است، اگر بیشتر می‌خندد و اشتهایش بیشتر شده و قوی‌تر به نظر می‌رسد، حتما به او بگویید.
 
عیادت از بیمار

روی بیماری تمرکز نکنید

اگر به عیادت می‌روید، تنها در مورد بیماری صحبت نکنید؛ مثلا اگر بیمار به گلکاری علاقه دارد بحث را به سمت گل و گیاه ببرید یا با هم فیلم کمدی ببینید. سعی کنید امید به زندگی را در بیمار تحریک کنید.

عیادت از بیمار

بعد از بهبود هم به ملاقاتش بروید

بعضی از بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند، می‌گویند به محض بهتر شدن، دیگر فردی برای عیادت آنها نمی‌آید. اگر سال قبل به ملاقات بیماری رفته‌اید امسال هم سری به او بزنید یا حداقل با یک تلفن جویای حالش شوید.