تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌ها برای افرادی که مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند

6 قانون برای افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند

فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) یک بیماری قلبی است که در آن قلب به‌صورت نامنظم می‌تپد؛ یا خیلی تند و یا خیلی آهسته. این عارضه نوعی آریتمی یا بی‌نظمی ضربان قلب است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ضربان قلب
فیبریلاسیون دهلیزی یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی است و آریتمی هم ناشی از اختلالاتی در سیستم الکتریکی قلب است. آریتمی می‌تواند ریشه در بیماری‌هایی که بر قلب اثر می‌گذارند هم داشته باشد، مانند بیماری عروق کرونری، فشارخون بالا، عفونت و یا آپنه خواب. برای درمان آریتمی که شامل فیبریلاسیون دهلیزی است از روش‌های دارودرمانی، جراحی و شوک‌درمانی استفاده می‌شود. اگر فیبریلاسیون درمان نشود می‌تواند عوارضی ایجاد کند؛ مانند لخته خون که باعث سکته مغزی یا نارسایی قلبی خواهد شد.
درمان علت اصلی فیبریلاسیون دهلیزی، اولین کاری است که پزشک در پیش می‌گیرد. درمان خود ِ فیبریلاسیون دهلیزی، در مرحله دوم درمان قرار دارد. وقتی فیبریلاسیون دهلیزی تحت کنترل قرار بگیرد، ممکن است زمان ببرد تا بتوانید به فعالیت‌های زندگی نرمال خود برگردید.


منعی برای فعالیت‌های طبیعی‌تان وجود ندارد

اگر فیبریلاسیون دهلیزی کنترل شود، پزشک توصیه می‌کند به فعالیت‌های نرمال خود ادامه دهید. رابطه جنسی، دویدن، تمرین در باشگاه و ... همگی خوب و قابل‌قبول‌اند. رابطه جنسی منظم می‌تواند سردرد را تسکین دهد و به خواب بهتر کمک کند و خصوصاً برای قلبتان مفید است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد آقایانی که در هفته دو بار فعالیت جنسی دارند، نسبت به کسانی که تنها یک‌بار در ماه رابطه جنسی دارند، کمتر ممکن است دچار بیماری قلبی شوند. برخلاف تصور خیلی از افراد، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رابطه جنسی با مرگ‌های ناشی از حوادث قلبی مرتبط است.

ورزش برای قلبتان خوب است

فعالیت بدنی می‌تواند به کنترل وزن کمک کند، سلامت قلب را تقویت کند و حالتان را خوب کند. اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید، ورزش‌کردن می‌تواند قدرت قلبی و عروقی‌تان را بهتر کند؛ اما باید توصیه‌های لازم را حین ورزش و تمرین رعایت کنید. افرادی که داروهایی خاصی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی استفاده می‌کنند باید از ورزش‌های سخت و پُرشدت اجتناب کنند؛ مانند دویدن و کوهنوردی.
داروهای ضدانعقاد خون، ریسک خونریزی را افزایش می‌دهند، بنابراین کسانی که این داروها را مصرف می‌کنند باید کاملاً مراقب زخم و کبودی و ... باشند. داروهای ضدانعقاد خون به میزان چشمگیری احتمال لخته‌شدن خون و آمبولی را بالا می‌برند.
از پزشکتان در مورد بهترین ورزش‌ها صحبت کنید و اگر حین ورزش دچار تپش قلب یا بی‌‌نظمی ضربان قلب شدید، احساس خستگی و سرگیجه کردید، فعالیت را متوقف نموده و با اورژانس تماس بگیرید.

خیلی مهم است که استرستان را کنترل کنید

استرس بخشی طبیعی از زندگی است؛ اما افرادی که اغلب استرس دارند یا به نظر می‌رسد هیچ‌وقت بدون استرس نیستند، بیشتر در معرض فشارخون بالا و بیماری قلبی قرار دارند که یک علت بالقوه برای بی‌نظمی ضربان قلب است. یک حادثه استرس برانگیز شاید به قلبتان آسیبی نزند؛ اما اگر فیبریلاسیون دهلیزی دارید، حتماً باید روش‌هایی برای کنترل اثرات فیزیکی و هیجانی و روانی استرس پیدا کنید. ورزش منظم، خواب و استراحت کافی و ریلکسیشن مانند مدیتیشن و یوگا می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند.

سفرکردن برایتان ممنوع نیست؛ اما مجهز باشید

برخی مطالعات نشان داده‌اند ممکن است تغییر فشار حین پرواز، ضربان قلب را نامنظم کند. در مورد اکثر افرادی که بیماری قلبی دارند، از جمله آریتمی، پرواز خطری ندارد، اما باید مجهز باشید:
. داروهای خود را همراه داشته باشید و کارت شناسایی‌تان دم دست باشد.
. از قبل مشخص کنید مراکز درمانی در مقصدتان کجاست تا اگر مشکلی پیش آمد سریع‌تر اقدام کنید.
. حین پرواز هروقت توانستید از جایتان بلند شوید و راه بروید، زیرا طولانی‌مدت نشستن می‌تواند ریسک لخته خون را افزایش دهد.
. برای کاستن از احتمال بیمار شدن، دست‌ها را مکرراً بشویید و تمام پروتکل‌های مربوط به پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا و کووید ۱۹ را رعایت کنید.

همچنان می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان را بخورید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات کامل و پروتئین‌های کم‌چرب و چربی‌های سالم برای هرکسی خوب و ایده‌آل است. تمرکز بر غذاهای دوستدار قلب و محدودکردن مصرف چربی‌های اشباع و نوشیدنی‌های قندی و غذاهای پُرنمک، خصوصاً برای افرادی که بیماری قلبی دارند اهمیت زیادی دارد. اگر دچار بی‌نظمی ضربان قلب هستید، اشکالی ندارد گهگاه چیزهایی را که دوست دارید بخورید.
برخی افراد نسبت به یک سری از نوشیدنی‌ها مثلاً کافئین زیاد حساس‌اند. بهتر است در این مورد با پزشکتان صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید.
سبزیجات سرشار از ویتامین K ‌ مانند کلم کیل و اسفناج می‌توانند اثرات وارفارین را تغییر دهند، بنابراین اگر این دارو برایتان تجویز شده با پزشکتان مشورت کنید.

وزنتان را به طور منظم چک کنید

داشتن و حفظ یک وزن سالم برای کسانی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند مفید است. افراد چاقی که اختلال در ریتم قلب دارند می‌توانند با کاهش حداقل ده درصد از وزن خود، احتمال موفقیت در کنترل این عارضه را افزایش دهند. انتخاب‌های سالم غذایی داشته باشید و سعی کنید فعالیت بدنی خود را طی روز بیشتر کنید تا به یک وزن سالم برسید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.