تبیان، دستیار زندگی

تهدیدهای فناورانه در جام جهانی قطر 2022

جیب‌بری فجازی با جام جهانی

در رویداد عظیمی مانند جام جهانی که افراد زیادی با ملیت‌های گوناگون حضور دارند، به طور حتم کلاهبرداران نیز بیکار ننشسته‌اند و در کمین سواستفاده از افراد هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جیب‌بری فجازی ، جام جهانی، تهدیدهای فناورانه ،
هرچه دنیای امروزی مدرن‌تر و زندگی برای بشر آسان‌تر می‌شود، شیوه‌های سرقت و کلاهبرداری نیز جدیدتر شده و وارد عصر جدیدی می‌شوند. به طوری که گزند آنها از جایی به شما می‌رسد که حتی فکرش را هم نمی‌کنید و یا جوری در تله می‌افتید که از خلاقیت کلاهبردان انگشت به دهان می‌مانید.

حال از آنجایی که در اواسط برگزاری جام جهانی قطر هستیم، می‌خواهیم چند مورد از تهدیدها و کلاهبرداری‌های اتفاق افتاده در این ایام را که شرکت امنیت سایبری کسپرسکی (kaspersky) لیست کرده، بازگو کنیم.

بلیت تقلبی

اولین مورد فیشینگ است. شاید پیش خود بگویید چه ربطی به بلیت‌های جام جهانی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که فروش بلیت‌ها برای تمام بازی‌ها در سراسر جهان به صورت اینترنتی است و همین کافیست تا کلاهبرداران را به سود هنگفتی برساند. به این صورت که هکر با طراحی صفحات جعلی و ارائه بلیط تقلبی که کاملا شبیه اصلی است شما را در دام می‌اندازد. او با این کار هم به شما از این طریق بلیط جعلی می‌فروشد و هم اینکه می‌تواند با صفحات جعلی پرداخت اطلاعات کارت اعتباری شما را به سرقت و از حسابتان پول سرقت کند.

هدیه ویژه

طی تماس تلفنی و یا ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی و یا حتی ایمیل به شما اعلام می‌شود که برنده یک هدیه ویژه مرتبط با جام جهانی قطر 2022 شده‌اید و فقط کافیست هزینه ارسال را بپردازید. عموما هزینه ارسال هم مبلغ زیادی نیست و شما ترغیب می‌شوید تا هدیه را دریافت کنید ولی خبر ندارید که هیچ هدیه‌ای در کار نیست.

فروش لباس بازیکنان

یکی دیگر از روش‌های پیشرفته هکرها ایجاد صفحات فروش مثلا لباس بازیکنان، کاور موبایل با تصاویر بازیکنان محبوب و یا محصولات جعلی مرتبط با جام جهانی است که ادعا می‌شود این صفحات مرتبط با فروشگاه‌های فیفا است. شما محصول مورد نظر را انتخاب کرده و وارد صفحه خرید می‌شوید و دوباره روند تکراری فیشینگ اتفاق می‌افتد.

شرط‌بندی

در این مورد عموما با وسوسه کردن افراد برای پیش بینی نتیجه و شرطبندی روی تیم‌ها کلاهبردار جایزه خوبی به صورت ان‌اف‌تی به قربانی پیشنهاد می‌کند و برای واریز جایزه اطلاعات کیف پول رمزنگاری کاربر را می‌گیرد. اما نه تنها کاربر یک هل پوچ هم دریافت نمی‌کند، بلکه کیف پولش نیز تخلیه می‌شود.

سرمایه‌گذاری

این مورد در ابتدا اصلا کلاهبرداری به نظر نمی‌رسد و کاملا به صورت قانونی پیش می‌رود. بدین صورت که کلاهبرداران یک رمز ارز واقعی ایجاد می‌کنند و به مشتری‌ها قول پیشرفت و رشد حداکثری رمزارز را می‌دهند، اما در واقعیت فرد قربانی پولش را صرف هیچ کرده و ارز مذکور هیچگونه رشدی نخواهد داشت.