تبیان، دستیار زندگی

اقتباس‌های فانتزی انیمیشن‌ها از ادبیات

انیمیشن‌های کاغذی

روزهایی شده که با خیال‌پردازی و غرق شدن در رویا مسخ شدیم و حس کردیم که اگر دنیای تخیل و فانتزی خیالات نبود چقدر همه‌چیز کسل‌کننده و بی‌معنا بود. همه چیز تکراری و حوصله سر بر.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انیمیشن‌،  ادبیات، اقتباس‌های فانتزی، تخیل، داستان، فیلم،
در آن رویاها و فانتزی‌ها نشسته‌اید و فکر می‌کنید که چطور می‌شود عروسک چوبی دستش را گرفته و خودش را به دنیای ما گره زده است، حرف می‌زند، خواسته‌هایش را می‌گوید، مثل خود ما تصمیمات غلط و اشتباه می‌گیرد، می‌خوابد و حتی دردش می‌گیرد، همان عروسک چوبی که توسط نجار پیر ساخته شد و اسمش شد پینوکیو.

قدرت تخیل فراتر از کلمات و در قالب انیمیشن

فکر کنید ماجرای غول سبز رنگی را برایت بگویند که اسمش شرک است و اصلا شبیه به هیچکس نیست تنها شبیه تنهایی است که برای خودش ساخته و در آن غرق شده است. یا آن نوجوان ماجراجو و کنجکاوی که در سیاره دنبال گنج می‌گردد. اگر تمام این داستان‌ها در ذهن‌تان شما را به جایی رساند و خاطره‌ای را زنده کرد باید بگویم که چقدر این تخیلات انیمشین وارد دنیای واقعی ما شدند.

اما خیلی از این انیمشین‌های جذاب اقتباسی از ادبیات هستند یعنی قبل از اینکه تصویری از آن‌ها در ذهنتان نقش ببندد داستان‌های آن را در کتاب‌ها خواندیم و بعد تصویرشان را تخیل کردیم. در این گزارش به انیمیشن‌هایی که اقتباسی هستند و نمونه‌های موفق ادبیات را با تصویر به تخیل کشیدند و از کلمات فراتر رفتند را معرفی می‌کنیم.

دنیایی از انیمیشن‌های که اقتباس شدند

استودیو جیبلی یکی از بهترین کمپانی‌های انیمشین‌سازی که بیشتر انیمه‌های موفقش اقتباسی است. بیشتر مضامینی که در انیمیشن‌هایشان به کار رفته درباره مسائل مهم اجتماعی و فرهنگی از قبیل تخریب محیط‌زیست، نابودی جنگل‌ها، تاثیر بمب اتم و... است که در قالب روایتی تاثیرگذار عنوان می‌شوند یکی از انیمیشن‌های اقتباسی آن‌ها «قلعه متحرک هاول» که براساس رمان دیانا وین جونز و به کارگردانی هایائو میازاکی ساخته شده است.

داستان این انیمیشن مربوط می‌شود به جنگ جهانی اول که ماجرای زن جوانی را نقل می‌کند که در زندگی به دنبال معنا می‌گردد اما به شکل اتفاقی با جادوگر «هاول» برخورد می‌کند و این جادوگر خبیث زن جوان را به شکل هولناکی پیر می‌کند.

وقتی قلعه متحرک را می‌بینیم متوجه خواهیم شد کارگردان در اثرش پیامی را برای مخاطب دارد که در به تصویر کشیدن تمام جزییاتش تماشاچی را مبهوت تصویر خواهد کرد.

ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی

کمپانی سونی انیمشین«ابری با احتمال بارش کوفته‌قلقلی» را به کارگردانی فیل لرد و کریس میلر با اقتباس از رمان «جودی برت» ساخته است اما در واقع این انیمشین تنها ایده‌‌ بارش غذا از آسمان را از کتاب برداشته است و باقی انیمیشن هیچ‌گونه وفاداری به کتاب ندارد.

داستان انیمیشن درباره دانشمند جوانی است که قصد کرده با دستگاه اختراعی‌اش آب را به هر نوع غذایی تبدیل کند، با راه‌اندازی آن دستگاه از آسمان خوراکی‌های مختلف بر سر مردم سرازیر می‌شود با این کارش دانشمند جوان به اوج شهرت می‌رسد اما با تغییر دستگاه جریان دستگاه به سمت دیگری کشیده می‌شود.

خیلی از این انیمشین‌های جذاب اقتباسی از ادبیات هستند یعنی قبل از اینکه تصویری از آن‌ها در ذهنتان نقش ببندد داستان‌های آن را در کتاب‌ها خواندیم و بعد تصویرشان را تخیل کردیم



پینوکیو و ماجراهای نجار پیرش که دماغ را کوتاه می‌کند

در سال 1940 والت دیزنی کارتونی خاطره‌انگیز و دوست داشتنی پینوکیو را با اقتباس از کتاب «ماجراهای پینوکیو» تالیف کارلو کلودی می‌سازد که شاید هیچکس تصور نمی‌کرد این داستان ایتالیایی تا چه اندازه می‌تواند در خاطره‌ها بماند و ماندگار شود.

داستانش به حدی تراژیک است که با هر بار تعریف و شنیدنش آدم به وجد می‌آید نجار پیر چون فرزندی ندارد یک عروسک چوبی می‌سازد و نامش را پینوکیو می‌گذارد، با برآورده شدن آرزوی نجار پینوکیو جان می‌گیرد و عروسک چوبی‌اش وارد دنیای انسان‌ها می‌شود، ویژگی پینوکیو این است که با هر بار دروغ گفتن دماغ است دراز می‌شود

استقبال از پینوکیو به حدی بود که در مدارس ایتالیا بخش‌هایی از آن را تدریس می‌کردند به گونه‌ای که پینوکیو تبدیل به یک نماد شده بود و در ایتالیا عروسک‌های کوچک خیمه‌شب بازی جزء سوغاتی‌های معروف به حساب می‌آمد.

خرگوشی که آلیس را به سرزمین عجایب می‌کشاند

آلیس در سرزمین عجایب اقتباسی دیگر از محصول دیزنی که همه را شگفت‌انگیز کرده است، داستان آلیس به نویسندگی «لوئیس کارول» بهترین نویسنده ادبیات کودک و نوجوان است که در انیمیشن داستان آلیس بسیار خلاقانه به تصویر کشیده می‌شود.

داستان این انیمیشن روایت دخترکی است که با خرگوش وروجک وارد دنیای جدید و متفاوتی می‌شود و مسیرش را تغییر می‌دهد.


غول سبز رنگ عجیب و غریب که شرک نام گرفت

ویلیام استیگ، داستان خلاقانه‌ای را درباره هیولای سبز رنگ به نگارش درآورده که نمی‌‌دانست انیمشنش تا این حد پر طرفدار شود، هیولایی که هه او را دوست دارند و در خاطره‌هایشان ثبت می‌شود.

البته از انیمیشن شرک دو انیمیشن گربه چکمه پوش و یک سریال با همین نام نیز ساخته شد و دنیای شرک همچنان به دنیای دیگران هم ورود پیدا می‌کند. انیمیشن شرک در گیشه بسیار موفق عمل کرد و چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۱ لقب گرفت.