تبیان، دستیار زندگی

راهنمای خرید لپ‌تاپ اقتصادی

زیر و بم خرید لپ‌تاپ با قیمت مناسب

انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب ارتباط مستقیمی با نیاز شما دارد و داشتن اطلاعات مناسب از بازار و انواع برندها کمک شایانی به خرید بهینه شما می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لپ تاپ
با افزایش روز افزون قیمت‌ها داشتن لپ‌تاپ برای بیشتر افراد سخت شده و برای خریداری کردن آن باید با برنامه ریزی دقیق و شناخت نیازهای خود پیش رفت و از آنجایی که تمام کارها به صورت الکترونیکی پیش می‌رود، داشتن یک لپ‌تاپ به نیاز ضروری خانواده‌ها تبدیل شده است. حال دانشجویان و خانواده دانش‌آموزان نیز در رده نخست این قشر قرار دارند که مجبور‌ند برای شرایط تحصیلی خود یا فرزندانشان لپ‌تاپ تهیه کنند.

در بازار ایران مدل‌ها و برندهای متنوعی از لپ‌تاپ وجود دارد که گاهی باعث مردد شدن و پیچیدگی بیش از حد برای خریدار می‌شود. ولی داشتن یک سری اطلاعات کمک می‌کند که شما بهترین گزینه را برای کاربری خود انتخاب کنید.

در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکات مهمی در خرید یک لپ‌تاپ معمولی آشنا کنیم که با  با هر بودجه‌ای بهترین انتخاب را داشته باشید.

منظور از لپ‌تاپ معمولی، یعنی اینکه یک کاربر عادی بتواند با آن در فضای اینترنت گشت و گذار کند، با مجموعه برنامه‌های آفیس کار کند، تصاویر خود را با نرم‌افزارهای سبک ویرایش کند و از تماشای فیلم و موسیقی لذت ببرد. یعنی نباید توقع اجرای سریع و بدون مشکل نرم‌افزار‌های تخصصی و سنگین را داشته باشید.

برند

در نهایت توصیه ما این است که در ابتدا نیاز خود را بشناسید و پس از آن اقدام به خرید کنید، همچنین لپ‌تاپی خریداری کنید که قابلیت ارتقا داشته باشد.

اگرچه که نام برندهای معتبر می‌تواند نشان دهنده کیفیت محصول باشد، اما امروزه اکثر برندها با تولید و سری‌های متنوع و پر قدرت در این عرصه حاضر شده‌اند و دیگر نام برند کمتر تعیین کننده است.

اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود برندی را تهیه کنید که پرفروش و به اصطلاح روی بورس هستند. چرا که این مورد برای مشکلات احتمالی بعد از خرید و یا گارانتی کار شما را بسیار راحت می‌کند.

لنوو، ایسوس، ایسر، اپل، ام اس آی، اچ پی، مایکروسافت، دل و ریزر از برندهای پرفروش لپ‌تاپ در ایران هستند.

پردازنده‌ی مرکزی

به طور کلی پردازنده‌ی لپ‌تاپ‌ها در انحصار سه شرکت Intel و AMD و APPLE است که در این بین Intel سهم بیشتری در بازار دارد و سری‌های متفاوتی مثل  سلرون و پنتیوم، Xeon و Core i دارد. سری core i3  برای کارهای روزمره و معمولی مناسب است، سری i5  و i7 برای امور ویرایش تصاویر حرفه‌ای و بازی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارت گرافیک

لپ‌تاپ‌های معمولی عموما دارای پردازنده گرافیکی یکپارچه هستند و برای استفاده روزمره گزینه‌ای مناسب به شمار می‌روند. اما اگر لپ‌تاپی برای بازی یا امور تدوین حرفه‌ای می‎خواهید باید از کارت گرافیک مجزا استفاده کنید.

رم

میزان ظرفیت رم در لپ‌تاپ را می‌توانید هنگام کار روی سرعت و اجرای فرمان‌ها متوجه بشوید. ظرفیت تاثیر مستقیمی بر سرعت اجرایی دستگاه دارد. در یک لپ‌تاپ معمولی برای کارهای روزمره رم با ظرفیت 4 تا 8 گیگابایت و برای استفاده‌های حرفه‌ای، 16 گیگابایت و بالاتر نیاز است.

HDD یا  SSD؟

اطلاعات شما روی هارد دیسک ذخیره می‌شود. هارد HDD قدیمی و با قیمت مناسب ولی SSD گران‌تر و با سرعت عالی است. توجه به این نکته ضروری است که اگر خواهان سرعت بالاتر هستید به نوع حافظه لپ تاپ توجه ویژه داشته باشید. البته در اکثر لپ‌تاپ‌ها می‌توانید حافظه HDD را به  SSDتغییر دهید.

پیشنهاد می‌کنیم افزودن SSD و جایگزین‌کردن آن با HDD را پس از خرید لپ‌تاپ و در زمان مناسب برنامه‌ریزی کنید.

سیستم عامل

در ایران بیشترین سیستم عامل ویندوز و مک است اما برخی دارای سیستم عامل‌های لینوکس، کروم و ... نیز هستند. اما متداول ترین سیستم عامل مایکروسافت ویندوز است که بیشتر نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد.

وزن

اگر قرار است لپ‌تاپ را مدام با خود به همراه داشته باشید، بهتر است سایز ۱۳ یا ۱۴ اینچی انتخاب کنید که وزن کمتری دارد.

در نهایت...

در رده‌ی قیمتی لپ‌تاپ اقتصادی، می‌توانید لپ‌تاپ دست‌دوم با سخت‌افزار قوی‌تر از لپ‌تاپ نو خریداری کنید، اما ما این راهکار را برای کسانی که دانش سخت‌افزاری چندانی ندارند، به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم.

در نهایت توصیه ما این است که در ابتدا نیاز خود را بشناسید و پس از آن اقدام به خرید کنید، همچنین لپ‌تاپی خریداری کنید که قابلیت ارتقا داشته باشد.