تبیان، دستیار زندگی

راهنمای کامل خرید موتور آسانسور از بازرگانی کلمان

این که بهترین موتور برای آسانسور و یک ساختمان خاص با ارتفاع متفاوت چیست از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین خاطر در این نوشته قصد داریم تا جنبه‌‎های مختلف این دستگاه و لوازم جانبی موتور آسانسور را با یکدیگر بررسی کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راهنمای کامل خرید موتور آسانسور از بازرگانی کلمان




 

حالا که آسمان‎‌‌خراش‎ها بیش از هر زمان دیگری به چشم می‎‌خورند، استفاده از آسانسورها هم شدت گرفته. یکی از اجزای اصلی یک آسانسور موتور آن است؛ به همین خاطر مهندسان و پیمان‎کاران بایستی توجه زیادی به خرید موتور آسانسور داشته باشند.

موتور آسانسور چیست؟

موتور آسانسور یک موتور الکتریکی است که برای حرکت‎های بالا و پایین کابین آسانسور استفاده می‏‎شود. نیروی چرخشی تولید شده توسط موتور آسانسور باعث می‎شود که طناب آن بپیچد یا باز شود و این حرکت در نهایت منجر به بالا و پایین شدن کابین آسانسور خواهد شد.
پیش از خرید موتور آسانسور بهتر است به این نکته دقت کنید که آن‎ها موتورهای الکتریکی ویژه‌ای هستند که برای اطمینان از شتاب یا کندی در حرکت بایستی اینرسی قطعات تا حد ممکن پایین نگه‎داشته شود. یعنی موتورهای الکتریکی مورد استفاده برای سرویس آسانسور با آرمیچرهایی با قطر نسبتا کوچک طراحی می‎شوند. در آسانسورها موتورهایی با سرعت کندتر ترجیح داده شده و سرعت آن‎ها نباید از 900 دور در دقیقه بیشتر شود.
 
موتور آسانسور

انواع موتور آسانسور

این روزها موتور آسانسور و لوازم جانبی موتور در قدرت‎های مختلفی برای کشش بهتر و تجربه‎‌ی باکیفیت‎‌تر تولید می‎شوند. بنابراین اگر قصد خرید موتور آسانسور دارید، بهتر است که با انواع آن آشنا شوید:

موتور آسانسور کششی
آسانسورهای کششی که از محبوب‎ترین و پرکاربرد‎ترین آسانسورها هستند و در برندهای زیادی همچون موتور بهران هم دیده می‏‎شوند، از ماشین آتوود الهام گرفته‎است. در موتورهای کششی تمام نیروی مورد نیاز برای جابجایی توسط موتور آسانسور تامین نمی‎شود، بلکه بخشی نیز توسط کادر وزنه تامین خواهد شد.

موتور گیربکس
این موتورها از نوع موتور کششی هستند که به دو دسته‎ی تک‎سرعته و دوسرعته تقسیم می‎شوند. در نوع تک ‎سرعته تنها یک سرعت برای آن تعریف شده و سرعت ثابت است و حین نزدیک شدن به طبقه‌ی مورد نظر سرعت آن توسط ترمز کاهش می‌یابد.
در نوع دوسرعته، 2 سرعت مختلف برای حرکت آسانسور در نظر گرفته شده است. همچنین چرخ فلزی حجیم و سنگینی موسوم به فلایول از تکان‎های شدید آسانسور جلوگیری خواهد کرد.

موتور گیرلس
اگر از آسانسوری استفاده کنید که سرعت آن در ابتدا کم باشد و مدتی بعد افزایش یابد و در نهایت در نزدیکی طبقه‎ی مورد نظر دوباره کاهش یابد، این موتور آسانسور از نوع گیرلس است. حتما حین خرید موتور آسانسور به خاطر داشته باشید که موتورهای گیرلس نیروی خود را به طور مستقیم از قرقره کشش دریافت خواهند کرد.
استفاده از ولتاژ و فرکانس‎های متغیر در موتورهای آسانسور سبب شده که استفاده از آن‎ها برای ساختمان‎هایی که جمعیت زیادی در آن در حال رفت‎وآمد هستند، مناسب باشد.

 
انواع موتور آسانسور


موتور هیدرولیک
در این نوع از موتورها از فشار روغن برای کار استفاده می‏شود. بر خلاف موتورهای کششی که بخشی از نیروی محرکه توسط موتور و برخی دیگر توسط وزن کادر تامین می‌شد، در موتورهای هیدرولیک، تمام نیرو توسط موتور تامین می‏شود.
به همین خاطر نیاز است که در حین خرید موتور آسانسور این نکته را مد نظر داشته باشید که به موتور با توان بیشتر نیاز دارند. موتور هیدرولیک خود به 2 دسته‌‎ی موتور هیدرولیکی مغروق در روغن و موتور هیدرولیکی خشک- هواخشک تقسیم می‏شود.

نکات مهم حین خرید موتور آسانسور

خریدن موتور آسانسور از آن کارهایی نیست که هر روز انجام دهیم؛ به همین خاطر بهتر است که به نکات زیر توجه کنید:
فضای مورد نیاز
فضایی که برای راه‌‎اندازی یک آسانسور در اختیار دارید، بسیار مهم است. آسانسورهایی که مبتنی بر موتورهای گیربکس هستند، نیاز به فضایی به نام موتورخانه دارند. این در حالی است که موتورهای گیربکس در شفت آسانسور نصب شده و نیازی به فضای مجزا نخواهند داشت. البته اگر موتورخانه دارید هم می‎توانید از موتورهای گیربکس استفاده کنید.

ارتفاع ساختمان
یکی از مسائلی که حین خرید موتور آسانسور باید به آن توجه داشته باشید این است که ارتفاع ساختمان شما چقدر است. اصولا استفاده از موتور گیربکس برای ساختمان‎های مرتفع گزینه‎‌ی مناسب‎تری است. اما ساختمان‎هایی که ارتفاع کمتری دارند می‎توانند از موتورهای گیربکس استفاده کنند. به این خاطر که موتورهای گیرلس سرعت بالاتری یعنی حدود 600 متر در دقیقه را طی می‎کنند؛ این در حالی است که موتورهای گیربکس تنها 150 متر در همین مدت زمان طی خواهند کرد.

سروصدا
اگر دوست دارید که آسانسور حین حرکت سروصدای کمتری داشته باشد، پس موتور گیرلس برای شما انتخاب بهتری است. به این خاطر که موتورهای گیربکس اصولا صدای بیشتری از خود تولید می‎کنند.

هزینه

در رابطه با هزینه به 2 مسئله می‎توان اشاره کرد. اول هزینه خرید موتور آسانسور و دوم هزینه‎‌ی نگهداری از آن. توجه داشته باشید که خرید موتور گیرلس هزینه‌‎ی بیشتری در ابتدای کار خواهد داشت و به همین خاطر می‎توان گفت که نوع گیربکس مقرون‎ به‌صرفه تر است. اما هزینه‎‌ی نگهداری و تعمیرات موتور گیربکس هم بیشتر خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، موتور آسانسور یکی از بخش‎های مهم آن است که در حین تهیه‎‌ی آن بایستی به عوامل مختلفی توجه کرد. اگر قصد خرید موتور آسانسور آنلاین یا خرید لوازم جانبی موتور را دارید، بهتر است که این کار را از فروشندگان معتبر به همراه گارانتی خریداری کنید. در حال حاضر چندین مجموعه در ایران ارائه‌‎‌کننده‎‌‌ی چنین محصولی هستند که از جمله‎‌ی آن‎ها می‎‌توان به بازرگانی قطعات آسانسور و پله برقی کلمان و رایا آسانسور و ... اشاره کرد.