تبیان، دستیار زندگی

معرفی کتاب؛ بازی‌های روزانه کودکت را بشناس و بساز

با خیال راحت مادری کن

بازی زبان ارتباطی  و کار کودکان است و لازمهٔ بی‌چون‌وچرای رشد آن‌ها. کودک نیازها و تمایلاتی دارد که به‌واسطه بازی مناسب می‌تواند به آن‌ها بپردازد. اما دو مشکل وجود دارد: یک اینکه او به‌تنهایی نمی‌تواند هرآنچه نیاز دارد، تأمین کند؛ دو اینکه قدرت تشخیص این را ندارد که کدام بازی برای او بهتر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی زبان، معرفی کتاب،  ازی‌های روزانه کودک، مادری کردن، 
این تشخیص حتی برای بزرگ‌ترها هم آسان نیست. خیلی وقت‌ها پدر و مادرها هم در انتخاب بازی برای بچه‌ها سردرگم می‌شوند و از طرفی وقتی فرزندشان تقاضای بازی می‌کند یا حوصله‌شان نمی‌کشد یا تنوع چندانی در بازی‌ها سراغ ندارند تا بتوانند زیاد و تمام‌وقت با او بازی کنند. 

کتابی برای درست‌بازی‌کردن با کودک

کتاب «با خیال راحت مادری کن» به مادران کمک می‌کند بازی‌های روزانه‌ای که فرزند نیاز دارد بشناسند و خودشان وسایل بازی و سرگرم‌شدن کودک را آماده کنند. نویسنده کتاب خودش مادر است و اتفاقا، اصلاً قبول ندارد که مادرها باید تمام وقت انرژی‌شان را صرف بازی با کودک کنند. او بیشتر به زمینه‌سازی بازی معتقد است و این‌طور می‌گوید: «شما هم به‌عنوان والد فکر می‌کنید باید تمام‌ وقت انرژی‌تان را برای بازی با کودک بگذارید؟ این اشتباه را نکنید! بگذارید کودکتان مهارت بازی با خودش را یاد بگیرد، تنهایی جهان را کشف کند، قبل از اینکه ما برایش مسائل را توضیح دهیم، در ذهنش سؤال پیش بیاید.»

محدثه جعفری می‌گوید: «این کتاب به‌طور عملی به شما کمک می‌کند تا زندگی‌تان را متناسب با کودک و بازی‌هایش و امور خانه و کارهای شخصی‌تان تنظیم کنید. با خواندن این کتاب بیشتر از اینکه بازی‌های مختلف با کودک را یاد بگیرید، می‌فهمید چطور و چقدر و چگونه با بچه بازی کنید»

مخاطب این کتاب مادران هستند

اگر مادری هستید که فرزند دو تا هفت سال دارید، این کتاب برای شماست تا به شما کمک کند نیاز روزانه کودکتان را به بازی بشناسید و برای آن برنامه‌ریزی‌ کنید. همچنین اگر مربی کودک در این سنین هستید هم این کتاب به یاری شما خواهد آمد.

بازی زبان، معرفی کتاب،  ازی‌های روزانه کودک، مادری کردن، 


این کتاب چگونه کمک‌حال مادران است؟

کتاب «با خیال راحت مادری کن» به مادران کمک می‌کند بازی‌های روزانه‌ای که فرزند نیاز دارد بشناسند و خودشان وسایل بازی و سرگرم‌شدن کودک را آماده کنند

کتاب در ابتدا اولین بازوی بازی موفق را معرفی می‌کند. این بازو همان شناخت جامع تمام بازی‌هایی است که کودک روزانه به آن‌ها نیاز دارد؛ بازی‌های حسی، حرکتی و فعالیتی. درباره هرکدام از این بازی‌ها به‌تفصیل و با مثال‌های فراوان صحبت شده است؛ جوری که مخاطب می‌تواند به ایده‌های کاربردی و آماده اجرا برسد.

بعد از شناخت انواع بازی و مجهزشدن مخاطب به معیار هرکدام از بازی‌ها، بازوی دوم بازی موفق مطرح می‌شود: هم‌بازی‌. در این بخش از کتاب انواع هم‌بازی‌های کودک مطرح می‌شود. والدین، دیگران و خود کودک، هم بازی‌های او هستند.

آخرین بازو نیز که در این کتاب به آن پرداخته شده است، شناخت صحیح ابزار بازی است.

ماهیگیری بازی با کودکان؛ هدف اصلی کتاب

در نهایت می‌شود گفت این کتاب به‌جای اینکه تمرکز خود را روی آموزش تعداد مشخصی بازی بگذارد، ماهیگیری را یاد می‌دهد. هدف اصلی کتاب این است که مخاطب خودش بتواند بازی تولید کند. برای این کار به چهار عامل اساسی نیاز دارد: ۱. انتخاب صحیح بازی؛ ۲. انتخاب هم‌بازی مناسب؛ ۳. گزینش صحیح ابزار بازی؛ ۴. شناخت و برخورد صحیح با انواع چالش.هایی که قبل و حین و بعد از بازی ممکن است به‌وجود بیاید.