تبیان، دستیار زندگی

برنامه موبایلی جام جهانی قطر یک بد افزار است؟

یک جام و هزار حاشیه

چند روزی میشود که جام جهانی 2022 در کشور قطر آغاز شده و تماشاگران از سراسر دنیا در حال سفر به این کشور هستند. این کشور برای ارائه بهتر خدمات خود از دو برنامه موبایلی رونمایی کرده است. برنامه ای که در روزهای گذشته شائبه بدافزار بودنشان در وبسایت‌های خبری حوزه فناوری منتشر شد .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه موبایلی، بد افزار، جام جهانی 2022، 
کشور قطر که میزبان بازی های جام جهانی است چندی قبل از دو برنامه رسمی جام جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین برنامه دیگری با نام Ehteraz برای مسائل بهداشتی و سایر خدمات شهری و ورزشی رونمایی کرده است. با این وجود، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده، از نقص حریم خصوصی در این برنامه ها خبر داده‌ و از مردم خواسته‌اند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آن‌ها را دانلود نکنند.

بنا بر آنچه از سوی این مراجع اعلام شده، ظاهرا برنامه‌های جام جهانی، آلوده به بدافزارهای خطرناکی هستند که نصب آنها می‌تواند حریم خصوصی‌ گردشگران را به خطر بیندازد. این بدافزارها می‌توانند اطلاعات کاربران را سرقت کنند. توصیه برخی از مسئولین آلمانی این است که، اگر می‌خواهید از این نرم‌افزارها استفاده کنید آنها را در گوشی اصلی‌تان نصب نکنید.

جالب است بدانید که کارشناسان حوزه فناوری هر دو برنامه مختص به جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را در دسته «جاسوس‌افزارها» قرار داده‌اند. علت این است که دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات شخصی کاربران و امکان خواندن، حذف، تغییر محتوا و حتی برقراری مستقیم تماس را برای دولت قطر فراهم می‌کنند.

کشور قطر که میزبان بازی های جام جهانی است چندی قبل از دو برنامه رسمی جام جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین برنامه دیگری با نام Ehteraz برای مسائل بهداشتی و سایر خدمات شهری و ورزشی رونمایی کرده است. با این وجود، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده، از نقص حریم خصوصی در این برنامه ها خبر داده‌ و از مردم خواسته‌اند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آن‌ها را دانلود نکنند



بنا به گفته سرپرست حفاظت از داده‌های آلمان طی بیانیه‌ای، داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند که این دو برنامه در زمینه دسترسی به اطلاعات شخصی پا را فراتر از آنچه مشخص کرده‌اند، می‌گذارند.

سازمان‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه هم توصیه‌هایی مشابه را به کاربران و گردشگران خود که به کشور قطر سفر کردند؛ داده‌اند. سازمان مربوطه در نروژ حتی این احتمال را مطرح کرده است که دولت قطر از طریق این برنامشغول رصد مسافران جام جهانی قطر ۲۰۲۲ باشد.

سازمان مربوطه فرانسوی هم از کاربران تقاضا می‌کند که به طور جدی به عکس‌ها و ویدیو‌های خصوصی خود توجه داشته باشند و برنامه را دقیقا قبل از خروج از فرانسه نصب و بلافاصله بعد از بازگشت به این کشور حذف کنند. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها حتی برقراری تماس و شماره مورد استفاده را ذخیره می‌کند. برنامه دیگر هم به صورت فعال مانع قرارگیری گوشی در حالت Sleep می‌شود. ضمن این که داده‌های برنامه‌ها فقط روی دستگاه کاربر باقی نمی‌مانند و به یک سرور مرکز انتقال داده می‌شوند.

ناگفته نماند که جام جهانی 2022 از زمانی که میزبانی آن در سال 2010 به قطر اعطا شد، با حواشی زیادی همراه بوده است. به ویژه کشورهای اروپایی انتقادهای زیادی را به این کشور آسیایی مطرح کرده‌اند. انتقادهایی که البته از سوی مسئولان قطری رد شده و رئیس فیفا هم همواره حمایت خود را از میزبانی این کشور اعلام کرده است.