تبیان، دستیار زندگی

اورکلاک (overclock) چیست و چه فایده‌ای دارد؟

فوت کوزه گری افزایش سرعت رایانه

اورکلاک راهکاری برای استفاده بیشتر از توان یک قطعه است. این روش شاید برای کاربران معمولی کاربرد چندانی نداشته باشد، اما برای افراد حرفه‌ای و یا مثلا گیمرها یک روش عالی برای استفاده از حداکثر قدرت یک قطعه است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت کامپیوتر
overclock یا OC به معنی افزایش ولتاژ سخت افزار است و رایج‌ترین قطعه کامپیوتری که اورکلاک می‌شود، پردازنده (CPU) است، اما کارت گرافیک (GPU) و رم (RAM) هم این قابلیت را دارند.

اورکلاک به زبان ساده

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، اول از همه باید چرخه کاری را تعریف کنیم. شرکت‌های سازنده قطعات، فرکانس مشخصی برای کارکرد یک قطعه تعریف می‌کنند، این فرکانس کاری یعنی در هر ثانیه قطعه مورد نظر چند سیکل کاری را به طور کامل انجام می‌دهد و واحد فرکانس گیگاهرتز است. حال وقتی یک قطعه را اورکلاک می‌کنیم، سرعت آن افزایش می‌یابد و تعداد بیشتری سیکل کاری در ثانیه انجام می‌دهد.

این روش نسبتا ساده است اما نیاز به دانش و صبر زیادی دارد و نتایج شما بسته به سطح مهارت و سخت افزارتان است. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که امکان دارد پردازنده شما را کاملا از بین ببرد.

مزیت اورکلاک

لپ‌تاپ ها معمولا به دلیل عدم فضای مناسب برای خنک کنندگی کنترل زیادی روی دما نمی‌توانید داشته باشید.

اورکلاک کردن باعث افزایش چشمگیر سرعت سیستم شما می‌شود. این راهکار سرعت و عملکرد را در کار با نرم افزارهای طراحی سه ‌بعدی، برنامه‌های حرفه‌ای ویرایش ویدیو و تصویر و هر برنامه‌ای که از CPU استفاده می‌کند افزایش می‌دهد.

همچنین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش بحث مالی آن است. به این صورت که شما می‌توانید قطعات رده پایین‌تر که قیمت کمتری دارند را خریداری کنید و کارایی آن را با اورکلاک افزایش دهید.

معایب اورکلاک

یکی از معایب این روش کاهش طول عمر سخت افزار به دلیل آسیب دیدگی ناشی از دمای بالاست و اگر رایانه شما سیستم خنک کنندگی مجزا نداشته باشد این آسیب بیشتر می‌شود. در واقع در اورکلاک کردن قطعات روی فن حساب نکنید و باید به سمت سیستم‌های خنک کننده مایع بروید.
همچنین توجه داشته باشید که گارانتی قطعه با این کار از بین می‌رود.

نکات مهم

افزایش سرعت قطعه اورکلاک شده باعث افزایش مصرف برق آن و در نتیجه تولید گرمای بیشتر می‌شود. پس باید به سیستم خنک کننده توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشید. بی توجه بودن به این مورد سبب آسیب به قطعات و درنتیجه هنگ و ناپایداری سیستم می‌شود.

توجه داشته باشید که در یک سیستم وقتی شما رم، کارت گرافیک و پردازنده خود را اورکلاک کرده‌اید ولی هارد شما از نوع مکانیکی و HDD است، توقع افزایش سرعت بالا را نمی‌توانید داشته باشید و هرچه سریع‌تر باید اقدام به خرید یک هارد SSD کنید.

این راهکار برای لپ تاپ‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که در لپ‌تاپ ها معمولا به دلیل عدم فضای مناسب برای خنک کنندگی کنترل زیادی روی دما نمی‌توانید داشته باشید.