تبیان، دستیار زندگی

چرا باید مهربان باشیم

کپسول مهربانی برای بدن

از قدیم گفتند از محبت خارها گل می‌شود، در زندگی به مهربان بودن خودتان چه نمره‌ای می‌دهید. مهربان بودن علاوه بر اینکه برای سلامت جسمی و عاطفی ما مفید است، شادی و عزت نفس ما را بالا می‌برد، همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت و فرایند پیر شدن را کندتر می‌کند. در این مطلب از نگاه محققان مزیت‌های مهربانی را با هم مرور می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طاهره چک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهربانی، محبت، سلامت جسمی و عاطفی،

مهربانی مسری است

محققان می‌گویند مهربانی اثر موجی داشته و دیگران را برای انجام کارهای نوع دوستانه تشویق می‌کند. وقتی که از محبت کسی برخوردار می‌شوید احتمال اینکه به طور خودجوش آن را با انجام کارهای خوب به دیگران هم منتقل کنید، بیشتر است.
همچنین، افرادی که فقط مهربانی دیگران را تماشا می‌کنند هم حس خوبی را تجربه می‌کنند که به آن «تعالی روحی» می‌گویند.

مهربانی باعث بالا رفتن حس لذت، انرژی و خوش‌بینی می‌شود، که همه این موارد می‌تواند ما را در برابر نگرانی و اضطراب محافظت کند



با تنهایی خداحافظی کن

محققان دانشگاه پزشکی سن‌دیگو کالیفرنیا می‌گویند که یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با تنهایی، ‌مشارکت در کارها و رفتارهای مهربانانه است. اتفاقی که در دراز مدت می‌تواند افراد را از اختلالات روحی مثل پرخاشگری و افسردگی دور نگه دارد.

سپری مقابل نگرانی و اضطراب

در دانشگاه بریتیش کلمبیا تحقیقی انجام شد و گروهی از افرادی که اضطراب زیادی داشتند را به انجام چند کار مهربانانه در هفته ترغیب کردند، بعد از یک ماه، سطح خوش‌بینی همه این افراد بسیار بالا رفت، روابط بهتری را تجربه کردند و در موقعیت‌های اجتماعی بیشتری حاضر می‌شدند. مهربانی باعث بالا رفتن حس لذت، انرژی و خوش‌بینی می‌شود، که همه این موارد می‌تواند ما را در برابر نگرانی و اضطراب محافظت کند.

دیرتر به پیری سلام کن!

مهربانی هورمون اکسیتوسین را آزاد و باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در عروق شده و روند پیری را کندتر می‌کند. حتی مهربانی‌های کوچکی مثل یک لبخند به دیگری یا نگه داشتنِ در برای دیگران، باعث تقویت سیستم ایمنی شده و‌ استرس را کم می‌کند.

مهربانی بیشتر با قلب سالمتر

مهربانی مثل یک محافظ برای قلب است. محققان می‌گویند مهربانی که در روابط دو نفر وجود دارد و همدلی و محبتی که نسبت به یکدیگر نشان می‌دهند، باعث می‌شود آن‌ها قلب و عروق سالمتری داشته باشند.