تبیان، دستیار زندگی

درد گردن ناشی از فشار روانی

تاثیر استرس بر گردن درد

استرس شامل واکنش‌های فیزیکی و روانی نسبت به فشار عصبی یا تهدید و خطر می‌شود. استرس می‌تواند انواع تاثیرات را بر سلامتی بگذارد، از جمله افزایش تنش عضلانی که می‌تواند منجر به گردن‌درد شود. گردن درد، یکی از شایع‌ترین شکایت‌های بیمارانی است که به پزشک مراجعه می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گردن درد
گردن درد می‌تواند ناشی از عوامل گوناگونی باشد که استرس یکی از آن‌هاست. وقتی استرس دارید معمولا عضلات خود را ناخودآگاه منقبض می‌کنید که شامل عضلات گردن نیز می‌شود. این حالت می‌تواند درد و گرفتگی در گردن و دیگر نواحی بدن ایجاد کند.
استرس می‌تواند بر نحوه‌ی پردازش درد در افراد نیز اثر بگذارد. محققان عقیده دارند استرس می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام هایپرآلژزی یا افزایش حساسیت به درد شود.
علت‌های روانی مانند استرس، از شایع‌ترین عوامل مرتبط با گردن درد می‌باشند. دیگر ریسک‌فاکتورهای شایع نیز شامل اضطراب، نداشتن حمایت اجتماعی خوب و افسردگی می‌شوند.
دیگر عواملی که می‌توانند باعث شوند کسی که استرس دارد به گردن درد دچار شود:
. وضعیت فیزیکی نادرست حین کارکردن با کامپیوتر یا استفاده از موبایل
. دندان قروچه
. تصادف رانندگی یا دیگر آسیب‌ها
. دیگر بیماری‌ها مانند آرتریت روماتوئید یا اوستئوآرتریت

تقویت عضلات بالاتنه برای پیشگیری از گردن‌درد بی‌نهایت موثر است. وقتی عضلات بین کتف‌ها ضعیف می‌شوند، عضلات بالای شانه و گردن مجبورند بیش از حد فعالیت کنند. یعنی فشار زیادی تحمل می‌کنند و خسته و سفت و دردناک می‌شوند


پیامدهای استرس و گردن درد

استرس می‌تواند منجر به دیگر مشکلات سلامتی نیز بشود. عوارض مرتبط با استرس می‌توانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی باشند.
ضمنا استرس می‌تواند تقریبا هر نوع بیماری موجودی را بدتر و فرایند درمان آن را سخت‌تر کند؛ مثلا استرس می‌تواند تنش عضلات را شدت داده و در اثرگذاری داروها یا دیگر درمان‌ها اختلال ایجاد کند.
پیامدهای گردن‌درد هم می‌تواند شامل سردردهای تنشی، خستگی و مشکل در خوابیدن باشد. در موارد شدید، گردن درد می‌تواند باعث ضعف و گزگز دست، تغییراتی در بینایی و مشکلات تعادلی شود.
استرس دارای اثرات زیان‌آوری بر درمان گردن درد نیز می‌باشد؛ مثلا اگر کسی در حال دست و پنجه نرم کردن با استرس باشد، به احتمال زیاد تمایل و حوصله کمتری برای عمل کردن به دستورات پزشک معالجش خواهد داشت. همچنین ممکن است به سختی بتواند استراحت کند و درنتیجه به دلیل تنش عضله، درد و ناراحتی بیشتری هم داشته باشد.

چه زمانی مراجعه به پزشک لازم است؟

اگر گردن‌درد دارید باید به پزشک مراجعه کنید. این درد ممکن است ناشی از استرس باشد اما این احتمال وجود دارد که دلیل گردن دردتان مشکلی دیگر در سلامتیتان باشد. پس اگر هر علامت غیرمعمول دیگری مانند تغییرات در بینایی، ضعف و گزگز دست یا مشکل در تعادل دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از عوارض بعدی گردن درد یا عارضه‌ای جدی‌تر باشند.

تشخیص استرس و گردن درد

گردن درد با معاینه‌ی فیزیکی و پرسش‌هایی درباره سوابق پزشکی بیمار قابل تشخیص است. پزشک در مورد شدت و طول مدت درد و علائم احتمالی دیگر از بیمار سوال می‌کند.
پزشک ممکن است دستور تست‌های تصویری مانند سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی نیز بدهد تا بهتر بتواند علت گردن درد بیمار را مشخص کند. این تست‌ها کمک می‌کنند هرگونه مشکل ساختاری یا آسیب‌های گردن شناسایی شوند.
همچنین اگر برای مدیریت استرستان مشکلاتی دارید باید در مورد آن با پزشکتان حرف بزنید. استرس یک عارضه‌ی روانی محسوب نمی‌شود؛ اما گاهی می‌تواند با دیگر عوارض مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد.

خودارزیابی استرس

اگر استرس زیادی دارید، چند علامت بارز وجود دارد که می‌توانید وضعیت خودتان را بررسی کنید:
. مدام احساس آشفتگی و بی‌قراری می‌کنید.
. برای خوابیدن یا در خواب ماندن مشکل دارید و اغلب احساس خستگی می‌کنید.
. درد در ناحیه سینه دارید، ضربان قلبتان تند است و سرگیجه دارید.
. زود عصبی می‌شوید یا بیشتر اوقات مضطربید.

درمان استرس و گردن درد

خوشبختانه روش‌های زیاد و متنوعی برای کاهش استرس و کاهش گردن درد ناشی از آن وجود دارد. برخی افراد با کمک تکنیک‌های موثر ریلکسیشن مانند یوگا یا مدیتیشن می‌توانند به این هدف برسند. عده‌ای سراغ تراپی و مشاوره برای کاهش استرس خود می‌روند. اگر گردن درد شدید باشد، احتمالا دارودرمانی نیز لازم است.

فیزیوتراپی و ماساژدرمانی
ماساژ بافت نرم می‌تواند به رها شدن تنش و گرفتگی از عضلات خسته، کاهش اسپاسم‌ها و کمک به بازسازی بافت‌ها کمک بزرگی بکند. فیزیوتراپی اثر قابل‌توجهی بر کاهش استرس می‌گذارد و می‌تواند کورتیزول بدن را نیز پایین بیاورد. کورتیزول هورمونی است که وقتی استرس و درد دارید ترشح می‌شود. ماساژ، سروتونین و دوپامین را نیز افزایش می‌دهد و از این طریق خلق و خویتان را بهتر می‌کند و با ریلکسیشنی که ایجاد می‌شود، دردتان تسکین خواهد یافت.

استفاده از گرما
گرما می‌تواند گردش خون بهتری برقرار کند و عضلات را آرام کند. اگر کیسه آب‌گرم در خانه دارید از آن برای گرم کردن گردن و شانه‌ها به مدت تقریبا ۲۰ دقیقه پیش از خوابیدن استفاده کنید. دوش آب گرم هم بسیار مفید است و عضلات تنش‌دار را نرم و آرام می‌کند.

حرکات کششی برای عضلات
کشش‌های ملایم عضلات گردن می‌تواند انعطاف‌پذیری و طیف حرکتی عضلات را افزایش دهد. وقتی استرس دارید شاید ناخودآگاه شانه‌هایتان را منقبض کنید که باعث ایجاد تنش در عضلات خواهد شد. انجام منظم حرکات کششی می‌تواند جلوی گرفتگی عضلات را بگیرد.

تمرینات قدرتی
تقویت عضلات بالاتنه برای پیشگیری از گردن‌درد بی‌نهایت موثر است. وقتی عضلات بین کتف‌ها ضعیف می‌شوند، عضلات بالای شانه و گردن مجبورند بیش از حد فعالیت کنند. یعنی فشار زیادی تحمل می‌کنند و خسته و سفت و دردناک می‌شوند. با تقویت بالاتنه و کمر، گردنتان حمایت بهتری خواهد داشت. می‌توانید در خانه با استفاده از دمبل یا کش، تمرینات قدرتی مفیدی برای بالاتنه‌تان انجام دهید. در مورد این تمرینات از یک فیزیوتراپیست راهنمایی بگیرید.
پیاده‌روی
گاهی تنها چیزی که نیاز داریم، پیاده‌روی در فضای باز است. از میز کارتان جدا شوید و به پیاده‌روی بروید تا هم ذهن خسته‌تان آزاد شود و استراحتی بکند و هم بدنتان حرکت بکند. ورزش و تحرک بدنی باعث ترشح اندورفین‌ها در بدن می‌شود که هورمون‌های حال خوب هستند. هر روز زمانی را صرف پیاده‌روی کنید. شاید دوست داشته باشید حین پیاده‌روی موسیقی یا پادکست هم گوش دهید و تمرکزتان را روی چیزی متفاوت بگذارید.

بخوابید
بدن ما وقتی در خواب هستیم خودش را بازسازی می‌کند. اگر خواب خوبی نداشته باشید، یکی، تنها یکی از تبعات آن می‌تواند استرس و در نتیجه گردن درد باشد. سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:
. آیا عادات خواب درستی دارید؟
. آیا هر شب به اندازه کافی می‌خوابید؟
. آیا پیش از خواب با موبایل و کامپیوتر مشغول می‌شوید؟
. آیا غروب نوشیدنی کافئین‌دار می‌نوشید؟
اگر توانستید با پاسخ به این پرسش‌ها دلیل بدخوابی‌تان را پیدا کنید، حتما به دنبال راهکارهایی جهت اصلاح سبک زندگی و عادت‌های نادرست خود باشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.