تبیان، دستیار زندگی

دور دنیا با جام جهانی 2022 در ایستگاه اسپانیا

اسپانیا؛ زادگاه تیکی تاکای سرخ!

در این چند روز  باقی مانده به شروع جام جهانی بررسی و مرور برخی از فرهنگ‌ها و اتفاقات جالب کشورهای راه یافته به جام جهانی، بهانه خوبی برای آشنایی ما از تیم ملی کشورشان است. در این گزارش به سراغ اسپانیا رفته‌ایم،کشوری که یک بار به مرحله فینال رسید و قهرمان آن دوره شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسپانیا ،  تیکی‌تاکای وحشی  ، جام جهانی ،  فوتبال ،  فرهنگ‌  ،

ترین‌های اسپانیا

اسپانیا دومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. زبان اسپانیایی بعد از زبان انگلیسی پرمخاطب ترین زبان جهان است. از لحاظ جمعیت در اروپا رتبه پنجم را دارد و  آماری که به دست آمده نشان می‌دهد این کشور طولانی ترین و پیرترین جمعیت جهان را داراست.

اقتصاد اسپانیا بر پایه گردشگری می‌چرخد و از این لحاظ سومین کشور پرطرفدار در دنیای گردشگری به حساب می‌آید. با این وجود طبق آماری که یورواستات اعلام کرده است اسپانیا رتبه دوم بیکاری را در اروپا دارد و بیکاری در اسپانیا امروزه نگرانی بزرگی برای دولت اسپانیا به حساب می‌آید.

از قدیمی ترین  رستوران تاریخ تا  علاقه زیاد به گاو نر

اسپانیا یک حکومت پادشاهی مشروطه است  و واحد پول آن ها یورو است. اسپانیایی‌ها به گاو نر علاقه زیادی دارند و آن را نماد حیوان ملی خود می دانند. علاوه بر این به دلیل آثار زیبای تاریخی سومین کشور در آثار ثبت شده در یونسکو است. برج هرکول، قدیمی‌ترین برج فانوس دریایی جهان در اسپانیا مربوط به قرن یکم ، جزو دیدنی های این کشور به حساب می‌آید. شاید بد نباشد که بدانید قدیمی ترین رستوران جهان در اسپانیا  وجود دارد.

از عجایب اسپانیا اینکه سرود ملی اسپانیا هیچ کلمه‌ای ندارد



اسپانیا مهد زیتون در دنیا

اسپانیا یکی از مشهورترین مقاصد ساحلی دنیا است. احتمالا شما هم اسم جزایرقناری به گوشتان خورده است وجود این جزیره باعث آشنایی جهانیان برای اولین بار با قناری های زیبا و رنگارنگ شد. شاید اسم زیتون شما را به یاد فلسطین یا یونان بیندازد اما جالب است بدانید که اسپانیا بیشترین تولید زیتون در جهان را به نام خود کرده و بازار زیتون در جهان به دست اسپانیایی هاست. اسپانیا از نظر کیفیت زندگی پس از کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، بریتانیا و کره جنوبی در بین ده کشور نخست جهان قرار دارد.

هنر، ادبیات و اقتصاد به سبک اسپانیایی

از نقطه ضعف همیشگی اقتصاد اسپانیا تورم بالا و وجود یک بازار سیاه است. طبق گزارش های اقتصادی و توسعه، اسپانیا از ضعیف‌ترین نظام‌های آموزشی در میان کشورهای توسعه یافته به حساب می‌آید. «دن کیشوت» اولین رمان مدرن جهان که توسط سروانتس نوشته شده محصول اسپانیا است. منگنه در شهر باسک اسپانیا و در قرن 18 متولد شد.از معروف‌ترین هنرمندان اسپانیایی می توان به « پیکاسو و سالوادور دالی»  اشاره کرد.

اقتصاد اسپانیا بر پایه گردشگری می‌چرخد و از این لحاظ سومین کشور پرطرفدار در دنیای گردشگری به حساب می‌آید. با این وجود طبق آماری که یورواستات اعلام کرده است اسپانیا رتبه دوم بیکاری را در اروپا دارد



عجیب های اسپانیا

از عجایب اسپانیا اینکه سرود ملی اسپانیا هیچ کلمه‌ای ندارد. برنج اسپانیایی هم در اسپانیا ناشناخته است! «توماتینا» جشنواره‌‌ای است که سالانه در اسپانیا برگزار می‌شود که در آن مردم هزاران گوجه فرنگی به‌سمت هم پرتاب می‌کنند. گاوبازی هم جزو ورزش‌های محبوبشان است و برای آن سالانه فستیوال برگزار می‌کنند.هر فرد اسپانیایی دو نام خانوادگی دارد (هم نام خانوادگی پدر و هم نام خانوادگی مادر). بد نیست بدانید پرسیدن ساعت در برخی از زمان‌های خاص در روز ممنوع است. خوردن و آشامیدن و خواندن آهنگ در برخی از خیابان های اسپانیا ممنوع و جریمه دارد. ساختن قلعه شنی در ساحل های اسپانیایی ممنوع است.گذاشتن اسم‌ میوه برای فرزندان ممنوع است و اسم های مثل قابیل، لنین و یهودا اسم های ممنوعه برای فرزندان اسپانیایی است.مردم اسپانیایی به انسان های آرام معروف هستند و در لحظه زندگی می کنند  اصطلاح « مانانان مانانا» به معنی «فردا فردا » است  به این معنی که نیازی به هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که همه چیز خوب پیش خواهد رفت.اتفاق جالب دیگر این که در پارالمپیک سال 2000 تیم بسکتبال اسپانیا بعد از  مشخص شدن این که  هیچ یک از ورزشکاران آن معلول نیستند، اسپانیا مجبور شد تمامی مدال های طلای بازیکنان خود را پس دهد!

فوتبال در اسپانیا

تیم ملی اسپانیا به سرخ‌ها یا «خشم سرخ» معروف است. اسپانیا در 15 دوره جام‌جهانی حضور داشته و قهرمان سال 2010 است. تیم ملی اسپانیا به بازی (تیکی تاکا، پاس‌کاری و حرکات جمعی) معروف است. باشگاه‌های معروف اسپانیا: بارسلونا، رئال مادرید، اتلتیکومادرید  است. سرخیو راموس، پویول، جرارد پیکه، ایکر کاسیاس از فوتبالیست‌های معروف اسپانیا هستند. رکورد بیشترین بازی در رده ملی اسپانیا  مربوط به سرخیو راموس است و رکورد کلین‌شیت در رده ملی را  ایکر کاسیاس به نام خود زده است.