تبیان، دستیار زندگی

دیگر اتفاقی مشابه پلاسکو نخواهد افتاد؟

129 بمب ساعتی در تهران

همه ما آن صبح پنجشنبه اواخر دی‌ماه را به خاطر داریم، آن لحظه که خبر دردناک فروریختن پلاسکو همه جا منتشر شد. تصاویر آن روزهم شاید هرگز از ذهن هیچ بیننده‌ای پاک نشود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساختمان های ناامن
ساختمانی که چندساعتی در حریق سوخت و ناگهان درحالیکه هنوز آتش‌نشان‌ها در طبقات مختلف مشغول اطفای حریق بودند و عده‌ای هم در طبقات گیر افتاده بودند در برابر بهت ناظران فرو ریخت تا 26 هموطن و 16 آتش‌نشان را از دست بدهیم.

یک پنجم تهرانی‌ها در قسمت ناایمن شهر

در خیابان‌های مرکز و جنوب تهران اگر قدم بزنید ساختمانهایی شبیه به پلاسکو کم نیستند. از سمت میدان بهارستان تا خیابان جمهوری اسلامی پر است از پاساژهای چند طبقه‌ و ساختمان‌های بلند که بیشترشان جزو بافت فرسوده شهر به حساب می‌آیند. ساختمان‌هایی قدیمی و فرسوده که همگی می‌توانند پلاسکو بعدی باشند.

حتی در اطراف خود پلاسکو هم هنوز بناهای فرسوده و ناایمن زیادی وجود دارند که علی‌رغم هشدارهای مکرر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. به گفته کارشناسان بافت ناایمن شهر تهران 4هزار و 470 هکتار برآورد شده که یعنی 7 درصد کل شهر تهران. این مساحت حدود یک پنجم تهرانی‌ها را در خود جا داده است.

بازار تهران، یک زنگ خطر بزرگ

خلا قانون هم همین است كه مدیران شهری ابزارهای قانونی لازم را ندارند و اگر ساختمانی به اخطارهای ایمنی توجه نكرده و اقدام به ایمن سازی بنای پرخطر نکرد نمی‌توانند آن را پلمپ کنند.

اما شاید در بین تمام نقاط این بافت فرسوده و ناایمن خطرناكترین قسمت، بازار تهران باشد.
این منطقه كه در همه روزهای سال جزو پرترددترین مناطق شهر است، با بناهای قدیمی و كوچه‌های باریک خود به یكی از معضلات ایمنی شهری تبدیل شده است.

معابر باریک و تراكم بالای جمعیت در بازار هم دو عاملی هستند كه در صورت بروز حادثه دسترسی نیروهای امدادی و آتش‌نشانی به آن را بسیار سخت و در برخی نقاط ناممکن می‌کند. ضمن آن که برخی از راسته‌های بازار بورس کالاهایی هستند که خودشان ظرفیت بالایی برای ایجاد یا دامن زدن به حریق دارند.

129 ساختمان به سرنوشت پلاسکو دچار می‌شوند

خردادماه امسال بود که پس از سالها مدیران شهرداری اقدام به انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن تهران کردند. طبق این آمارها 33 هزار ساختمان ناایمن در تهران داریم که 3488 ساختمان از بین آنها پرخطر و 129 ساختمان مثل بمب ساعتی هستند.

یعنی هر لحظه احتمال دارد فرو بریزند و فاجعه دیگری مثل پلاسکو رقم بزنند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران اعلام کرده تعدادی از این 33 هزار ساختمان تشکیل پرونده داده‌اند و با دستورالعمل‌های دریافتی اقدامات ایمنی را انجام داده‌اند. اما تعدادشان بسیار کم است.

كی قرار است پاساژهای بی توجه به هشدارها ایمنی پلمپ شوند؟

چند روز پیش بود که شهردار تهران خبر از شناسنامه‌دار شدن ساختمانهای 6 طبقه به بالا داد. در این طرح 9 دستگاه مختلف با کمک هم ساختمان‌های بالای شش طبقه را بررسی کرده و برای هر کدام یک شناسنامه یا دفترچه ایمنی تشکیل می‌دهند.

بر این اساس این بناها به سه دسته ایمن، نیازمند بازسازی و نیاز به تخریب و نوسازی تقسیم می‌شوند. اما کارشناسان مشکل مهم را در خلاهای قانونی می‌دانند. طبق لیست منتشر شده بخش زیادی از آن 129 ساختمان نا‌ایمن پاساژها و مراکز خرید هستند.

آیا پس ناایمن شناخته شدن بنا و دادن اخطارهای لازم اگر مالک توجهی نکرد می‌توان آنجا را پلمپ كرد؟

برای مثال در حادثه کلینیک سینا پیش از آتش‌سوزی 4 بار به این کلینیک در حوزه ایمنی اخطار داده بودند که به آن بی‌توجهی شد.

خلا قانون هم همین است كه مدیران شهری ابزارهای قانونی لازم را ندارند و اگر ساختمانی به اخطارهای ایمنی توجه نكرده و اقدام به ایمن سازی بنای پرخطر نکرد نمی‌توانند آن را پلمپ کنند.