تبیان، دستیار زندگی

قطر چگونه امنیت ورزشگاهها را تامین می‌کند؟

پرواز پرنده‌های محافظ در جام جهانی 2022

قطر کشوری کوچک در حاشیه خلیج فارس با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر است که این روزها میزبان بازیهای جام جهانی است. این کشور پیشبینی کرده که میزبان بیش از 2.5 میلیون نفر تماشاگر باشد. به عبارتی چیزی نزدیک به کل جمعیت این کشور گردشگر خواهد داشت. طبیعیتا در چنین شرایطی تامین امنیت شهرها به ویژه ورزشگاهها و اطراف آن کار سخت و دشواری است. اما قطر برای این ماجرا چه تدبیری اندیشیده است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرنده‌های محافظ در جام جهانی، امنیت ورزشگاهها، میزبان بازیهای جام جهانی، قطر، 
پروفسور دیوید دان از دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا به سی ان ان گفته است که تهدید حملات تروریست‌ها با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و پهپاد افزایش یافته چون این فن‌آوری در دسترس‌تر شده است. قطر امسال برای تامین امنیت رویداد بزرگ جام جهانی علاوه بر استفاده از نیروهای انسانی برای کنترل امنیت و شرایط، از پهپادها کمک خواهد گرفت‌. قطر قصد دارد پهپادهای مداخله‌جوی خود را روانه استادیوم‌ها می‌کند تا به مقابله با پهپادهای مهاجم احتمالی بپردازد.

در نتیجه، نیاز به استفاده از این سیستم‌های دفاعی بیش از هر زمان دیگری ضرورت پیدا کرده است. اما جالب است بدانید که این پهپادهای مداخله جو در صورت مشاهده پهپادهای مهاجم تورهایی را روی پهپادهای مهاجم می‌اندازند و آن‌ها را به محیط دیگری منتقل می‌کند. در مواجه با پهپادهای بزرگ‌تر هم توری روی آن‌ها انداخته می‌شود که چترنجات دارد و با پایین آوردن سرعت این پرنده‌ها، می‌تواند آن‌ها را به زمین بکشاند. اما این همه ماجرا نیست.

کشورها و سازمان‌های زیادی در تامین امنیت رویدادهای جام جهانی 2022 به قطر کمک خواهند کرد



پهپادها محافظ ورزشگاهها

بنا بر آنچه از سوی رسانه های عربی مطرح شده؛ این می‌توانند سوژه‌ها را از طریق رادارهای کوچکی شناسایی کنند که در نقاط مختلف ورزشگاه‌ها قرار می‌گیرند. البته گفته شده خود پهپادها قرار نیست بالای سر استادیوم‌ها حاضر باشند و با صدای بلند خود موجب آزار تماشاگران شوند. این پهپادها در فاصله 1.5 کیلومتری این مراکز مستقر خواهند شد.

مدیر عامل شرکت سازنده این پهپادها می‌گوید: مختل کردن سیگنال‌ها روش مناسبی برای مقابله با این پهپادها نیست، چون تروریست‌ها اغلب آن‌ها را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند. این شرکت می‌گوید قبلا هم در چند رویداد ورزشی دیگر و در مجمع جهانی اقتصاد در داووس از این سیستم ضدپهپادی استفاده کرده است. 

کشورها و سازمان‌های زیادی در تامین امنیت رویدادهای جام جهانی 2022 به قطر کمک خواهند کرد. بنا به درخواست کشور قطر و  به عنوان بخشی از همکاری گسترده‌تر بین رباط و دوحه، مراکش تیمی از کارشناسان امنیت سایبری خود را به جام جهانی فرستاده است. همچنین وزیر کشور ترکیه گفته است که این کشور۳۲۵۰ افسر امنیتی را برای جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر می‌فرستد.