تبیان، دستیار زندگی

با وجود سردخانه بالای صفر و زیر صفر، سرمایه خود را حفظ کنید!

در این قسمت از مقاله دامون به موضوع سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر اشاره کرده و نکات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طراحی و ساخت سردخانه صنعتی
                                                    طراحی و ساخت سردخانه صنعتی





همانطور که مشخص است شرکت‌های فعال که محصولات حساس دارند به منظور حفظ کیفیت آنها، مکان‌هایی مانند سردخانه را تهیه کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. به بیان ساده‌تر؛ سردخانه یا به اصطلاح  cold store به عنوان مکانی ضروری و حیاتی برای شرکت‌های بزرگ و کوچک شناخته می‌شود. چرا که؛ کیفیت محصولات با استفاده از سردخانه‌ها تضمین شده است.


سردخانه بالای صفر چه نوع سردخانه‌ای است؟

همانطور که یخچال، کاربرد مهم و اساسی برای یک خانواده دارد، سردخانه‌های صنعتی نیز، فعالیت مستمر و حیاتی برای خانواده بزرگ شرکت‌ها انجام می‌دهند. چنانچه از نام سردخانه بالای صفر مشخص است دمای مطلوب و متعادلی دارد. به همین دلیل برای نگهداری محصولاتی که نیاز به یخ زدگی ندارند از آن استفاده می‌شود. محصولاتی مانند انواع نوشیدنی‌ها، خشکبار و مواردی مانند اینها در این سردخانه نگهداری می‌شوند. البته در نگهداری کوتاه مدت سبزیجات و مواد پروتئینی نیز از این سردخانه‌ها استفاده می‌کنند.
 در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها از سردخانه بالای صفر نهایت بهره را می‌برند. علاوه بر این؛ در صنایع داروسازی نیز از وجود این سردخانه‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع سردخانه‌ها غالبا به منظور نگهداری مواد غذایی در مدت زمان کم انجام می‌شود. چرا که؛ موادی مانند میوه‌ها و سبزیجات رطوبت بالایی دارند و اگر در این نوع سردخانه‌ها به مدت طولانی نگهداری شوند فاسد و خراب خواهند شد. این مواد باید در بازه زمانی مشخصی وارد بازار شده و به فروش برسند. به همین دلیل نگهداری بلندمدت به صلاح نیست. اگر موافق باشید در ادامه به  انواع سردخانه بر اساس دما اشاره‌ای داشته باشیم.   
 
نگهداری مواد مختلف در دمای مناسب سردخانه
نگهداری مواد مختلف در دمای مناسب سردخانه


دمای مورد نظر در سردخانه‌های بالاتر از صفر چقدر است؟

غالبا در سردخانه بالای صفر، دمای مناسب، حداقل یک و حداکثر پنج درجه سانتی‌گراد است. البته دمای برخی از سردخانه‌ها از صفر تا به ده درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در هر صورت دمای مختص به انواع نگهداری‌ها نیز، متفاوت است. به عبارتی ممکن است برای نگهداری دارو از دمای 2 تا 8 درجه استفاده شود. سیستم تراکمی موجود در سردخانه‌های بالای صفر باعث تثبیت دما شده و فقط چند درجه از دمای محیط بیشتر است. به بیان ساده‌تر؛ در این نوع سردخانه انرژی پایین‌تری نسبت به سردخانه زیر صفر نیاز است تا دما کاهش یابد. با توجه به اینکه از چنین سردخانه‌هایی به طور محدود در بخشی از سال استفاده می‌شود عایق کاری دیوارها قابل توجه نخواهد بود. ظرفیت موجود در سردخانه‌های بالای صفر چیزی در حدود ده هزار تا بیست هزار تبرید است.
البته بهتر است بدانید اغلب تجهیزات استفاده شده در این سردخانه دقیقا مانند سردخانه‌های زیر صفر است. دلیل استفاده از این نوع سردخانه‌ها فقط به خاطر جلوگیری از رشد قارچ‌ها در مواد مختلف است. به عبارتی، حفظ تازگی محصول، مهمترین هدفی است که دنبال می‌شود. میوه‌ها دمای صفر تا پنج درجه را می‌پسندند و در این دما تنفس خوبی داشته و تازه می‌مانند. گاهی اوقات حرارت اندکی از میوه‌ها و سبزیجات خارج می‌شود که اگر ادامه‌دار باشند باعث بروز کپک یا قارچ خواهد شد. به همین خاطر سردخانه بالای صفر سعی در خارج کردن این گرمای اندک داشته و با انتقال دمای سرد، دوام و تازگی قابل قبولی به مواد مختلف می‌دهد. البته گاهی اوقات باکتری‌ها و قارچ‌های سرما دوست هم وجود دارند که ممکن است به مواد مختلف آسیب وارد کنند. برای اینکه این شرایط کنترل شود از محلول‌ها و ترکیبات شیمیایی مانند واکس استفاده می‌شود.  

 
اهمیت استفاده از سردخانه
اهمیت استفاده از سردخانه


ساخت سردخانه بالای صفر

طراحی و ساخت سردخانه در نوع سردخانه بالای صفر و زیر صفر، آگاهی و مهارت مضاعفی نیاز دارد که فقط تولید کنندگانِ قابل از عهده ساخت آن برمی‌آیند. یکی از این تولیدکنندگان معتبر و با سابقه مجموعه دامون است که با دریافت آموزش‌های به روز در این زمینه توانسته بهترین و مدرن‌ترین سردخانه‌های مورد نیاز شرکت‌ها و کارخانجات را تولید کند. کارشناسان و متخصصان آماده در این مجموعه قادر هستند تا مشاوره‌های رایگان و کاربردی به تمام مجموعه‌ها و افراد فعال در این زمینه ارائه دهند. 

سردخانه زیر صفر چه نوع سردخانه‌ای است؟

دمای بسیار پایین سردخانه زیر صفر باعث می‌شود تا مواد موجود در آن به نقطه انجماد برسند. در انواع کشتارگاه‌ها و مکان‌هایی که نیاز به دمای زیر صفر احساس می‌شود از این نوع سردخانه استفاده می‌کنند. انجماد طولانی مواد گوشتی و پروتئینی با استفاده از این سردخانه قابل توجه است. توان این نوع سردخانه‌ها در حدود 70 اسب بخار است. البته بهتر است بدانید که کاربرد سردخانه‌ها تعیین می‌کند که از چه نوع توان باید برای آن استفاده شود. در این نوع سردخانه‌ها اگر سایز و اندازه محدود و کوچک باشد از سیستم فریونی استفاده می‌شود. در حالی که برای سردخانه‌های با ابعاد بزرگ‌تر سیستم آمونیاکی مورد توجه است. به بیان ساده‌تر، بار برودتی در سردخانه‌های زیر صفر بالا است و همین دلیل باعث می‌شود تا از مبردهایی مانند آمونیاک نهایت بهره را می‌برند.  

دمای مورد استفاده در سردخانه کمتر از صفر

دمای مطلوب و مناسب برای سردخانه زیر صفر، چیزی در حدود منفی هجده تا منفی سی درجه سانتی‌گراد است. البته اگر از کمپرسورها و مبردهای مخصوص برای آن استفاده شود این دما تا منفی چهل درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در این نوع سردخانه‌ها با توجه به محصولی که در آن قرار می‌گیرد، دمای محیط را به چند درجه زیر صفر هم کاهش می‌دهند.
 
سردخانه اتاقی
سردخانه اتاقی


انواع سردخانه

سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر انواع مختلفی دارند که مجموعه‌ها برای رفع نیازهای خود، سردخانه مناسب با فعالیتی را که دارند انتخاب کرده و با خیال راحت مورد استفاده قرار می‌دهند.

سردخانه اتاقی
از این نوع سردخانه بالای صفر در انواع فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها استفاده می‌شود. آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها هم از وجود این نوع سردخانه‌ها برای نگهداری مواد غذایی و پروتئینی استفاده می‌کنند. به بیان ساده‌تر؛ اگر نگهداری بلند مدت مدنظرتان است نمی‌توانید از این نوع سردخانه استفاده کنید. به عبارتی در این سردخانه، "نگهداری کوتاه مدت" مدنظر است تا "ذخیره بلندمدت"!. سردخانه‌های اتاقی ابعاد کوچکی دارند و می‌توان با یک یونیت از آنها در هر مکانی استفاده کرد.

سردخانه کانکسی
به این نوع سردخانه بالای صفر، سردخانه سیار نیز، گفته می‌شود. بر خلاف سردخانه اتاقی از این نوع سردخانه برای ذخیره بلند مدت مواد مختلف استفاده می‌شود. کشتی تجاری را تصور کنید که شاید به مدت چند روز یا چند هفته روی آب شناور است تا به مقصد برسد و بار خود را خالی کند. در این حالت باید سردخانه معتبر و اصولی برای ذخیره درست مواد مختلف وجود داشته باشد تا هیچ فساد و خرابی متوجه آن مواد نشود و تازگی خود را حفظ کنند. سردخانه کانکسی بهترین انتخاب در این شرایط است. ابعاد و اندازه این نوع سردخانه‌ها 20 و 40 فوت است. این نوع سردخانه تشابه بالایی با سردخانه کانتینری دارد و تنها تفاوت در بدنه این دو است. به عبارتی؛ ورق فولاد گالوانیزه برای سردخانه‌های کانتینری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که برای ساخت سردخانه کانکسی از چهارچوب فلزی و ساندویچ پانل استفاده می‌شود.  

سردخانه‌های صنعتی
سردخانه‌های صنعتی زمانی کاربرد دارند که فروشندگان و فعالان مواد مختلف مانند میوه‌ها بخواهند در تمام فصول سال میوه‌های تازه و فرِش را به دست مردم بدهند. تنوع سایز و اندازه در این مدل از سردخانه‌ها بیشتر است تا بتوان از انواع مختلفی و وسیعی از مواد غذایی و خوراکی در آن استفاده کرد. سیستم‌های رک و چند یونیته دو نوع مهم و اساسی در این نوع سردخانه‌ها هستند. در سیستم رک، کاهش مصرف انرژی به آسانی انجام می‌شود. به عبارتی اگر قرار است حجم وسیعی و عظیمی از مواد غذایی را محافظت کنند سرمایش فریونی رک تخصیص داده می‌شود. البته سرمایش آمونیاکی هم قابل توجه خواهد بود.
در مورد سردخانه زیر صفر نیز انواع سردخانه‌ها دقیقا به همین صورت است تنها با تفاوت دمایی!
 
سردخانه صنعتی
سردخانه صنعتی

تفاوت قابل توجه بین سردخانه بالای صفر و زیر صفر

اولین تفاوت بین سردخانه بالای صفر و زیر صفر دمای آنها است که در نوع  بالای صفر از یک تا پنج الی ده درجه سانتی‌گراد تعیین می‌شود. در حالی که برای سردخانه‌های زیر صفر این میزان در حدود هجده تا بیست الی چهل درجه سانتی‌گراد است. 
تفاوت بعدی در کمپرسور سردخانه بالای صفر و زیر صفر است. کمپرسور موجود در سردخانه‌های بالای صفر قدرت و ظرفیت بالایی نسبت به سردخانه زیر صفر دارند. قطر کمپرسور در سردخانه زیر صفر بیشتر از بالای صفر است. این هم به خاطر فشار دیسچارج پایین آن است.  
تفاوت قابل توجه بعدی فاصله فین‌ها از یکدیگر است که در سردخانه زیر صفر کمتر از نوع بالای صفر است. عدم تشکیل برفک و پایین آمدن دمای سردخانه باعث این فاصله خواهد شد.
مبرد استفاده شده در هر یک از سردخانه‌ها نیز متفاوت است. در نوع بالای صفر این مبرد در حالت R22،  R134a و R134a می‌باشد. باید به این نکته دقت داشته باشید که مبردهای معتبر را از مجموعه‌های با سابقه و دارای اعتبار تهیه کنید. در غیر اینصورت در کارایی سردخانه، اختلال ایجاد شده و ممکن است تمام مواد مختلف در آن دچار فساد و خرابی شوند. یکی از مجموعه‌های معتبر در این زمینه، دامون است که می‌توانید بعد از دریافت مشاوره‌های مرتبط، نسبت به تهیه مبرد و سردخانه مناسب با برند معتبر اقدام کنید.  
یک تفاوت دیگر در درب این دو نوع سردخانه است که برای نوع زیر صفر، هیتر تعبیه شده است. در حالی که در سردخانه بالای صفر هیتری وجود ندارد.
اینها، مهمترین تفاوت بین سردخانه بالای صفر و زیر صفر هستند.