تبیان، دستیار زندگی

راه‌های ساده برای بررسی سلامت قلب

از کجا بدانید قلبتان سالم است یا نه؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر برای رفع مشکلات قلبی زودتر اقدام نکنید یا منتظر بمانید تا مشکل جدی‌تر شود، اثرات بلندمدت این عوارض بر سلامت قلب ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. بدهضمی یا ریفلاکسی که با دارو بهتر نمی‌شود یا به‌مرور بدتر شده ممکن است علامت یک مشکل بزرگ‌تر باشد. علائم بیماری قلبی می‌توانند شبیه دیگر مشکلات سلامتی خود را نشان دهند و به همین دلیل ممکن است نادیده گرفته شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت قلب
بیماری قلبی اولین علت مرگ‌ومیر در خیلی از کشورهاست. این بیماری اغلب به‌مرورزمان ایجاد می‌شود و ممکن است شما خیلی پیش‌تر از اینکه دچار مشکلات قلبی جدی شوید، علائم اولیه آن را داشته باشید. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:
. درد در قفسه سینه
. تنگی نفس
. سرفه یا خس‌خس
. تورم پا یا قوزک پا
. خستگی
. ضربان قلب تند یا نامنظم مثل تپش قلب
شما بدن خود را بهتر از هرکس دیگری می‌شناسید؛ بنابراین خیلی مهم است که حواستان به تغییراتی که احساس می‌کنید باشد. مثلاً کسی که می‌توانست به‌راحتی پله‌ها را بالا برود؛ اما حالا نیمه راه متوقف می‌شود تا نفس بگیرد، یا حین فعالیت‌های معمولی دچار درد یا احساس فشار در قفسه سینه شده است، علائم بیماری قلبی را دارد که لازم است توسط پزشک بررسی شود.
چهار سری پله (دوطبقه) را در عرض کمتر از یک دقیقه بالارفتن، نشانهٔ سلامت قلب است. یک شاخص دیگر تست ۱۲ دقیقه‌ای راه‌رفتن / دویدن است که میزان مسافت طی شده توسط فرد را طی ۱۲ دقیقه می‌سنجد و سختی تنفس را به‌عنوان معیاری از سلامت قلب امتیازدهی می‌کند.

فشار خونتان را چک کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که پزشک طی معاینهٔ روتین بررسی می‌کند و شما هم در خانه می‌توانید این کار را انجام دهید، فشارخون است. فشارخون بالا می‌تواند با کاهش انعطاف عروق، به آن‌ها آسیب بزند که سبب کاهش گردش خون و اکسیژن‌رسانی به قلب شده و منتهی به بیماری قلبی خواهد شد. ضمناً کاهش جریان خون به سمت قلب می‌تواند سبب درد در قفسه سینه شود که به آن آنژین صدری می‌گویند.
همچنین می‌توانید میزان ضربان قلبتان در یک دقیقه را اندازه بگیرید. ضربان قلب نرمال که نشان‌دهندهٔ قلب سالم در بزرگسالان است باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد.

یک علامت دیگر سلامت قلب، داشتن انرژی خوب طی روز است. اگر تمام مدت احساس خستگی می‌کنید و انجام فعالیت‌های روزمره برایتان سخت است (مثلاً بالا و پایین کردن از پله‌ها، حمل کیسه‌های خرید یا راه‌رفتن)، این خستگی و بی انرژی بودن می‌تواند علامت یک بیماری قلبی مانند نارسایی قلبی باشد


ضربان قلبتان را اندازه بگیرید

اندازه گرفتن ضربان قلب (تعداد ضربان قلب در یک دقیقه) می‌تواند کلیدهای خوبی از چگونگی عملکرد قلبتان به شما بدهد. با گرفتن نبضتان هم می‌توانید متوجه شوید قلبتان با چه سرعتی می‌تپد. چیزی که برای این سنجش نیاز دارید، یک ساعت و دست دیگرتان است!
. انگشت اشاره و انگشت میانی خود را روی قسمت داخلی مچتان بگذارید،
. زمان‌سنج را روی ۱۰ ثانیه تنظیم کنید،
. هروقت نبضتان را احساس کردید ببینید ریتم آن منظم است یا نه،
. وقتی نبض را احساس کردید، شروع کنید به شمردن تعداد ضربان نبض در عرض ۱۰ ثانیه،
. عدد به‌دست‌آمده (تعداد ضربان نبض در ۱۰ ثانیه) را در ۶ ضرب کنید تا تعداد ضربان قلبتان در یک دقیقه معلوم شود.

آیا می‌توانید انسدادی احتمالی در قلبتان را در خانه بررسی کنید؟

بیماری عروق کرونری یا انسداد عروق کرونری (عروقی که خون را به عضله قلب می‌رسانند)، شایع‌ترین نوع بیماری قلبی است. وقتی عروق کرونری مسدود می‌شوند، معمولاً ناشی از تجمع چربی‌ها، کلسترول و یا دیگر مواد در داخل عروق است. اگر احتمال این انسداد را می‌دهید باید با اورژانس تماس بگیرید.

علائم بیماری عروق کرونری
اینکه خودتان بخواهید متوجه شوید انسدادی در عروقتان دارید کار سختی است؛ زیرا اغلب افراد در ابتدا متوجه این علامت نمی‌شوند. با باریک‌تر شدن عروق، قلب خون کمتر و کمتری دریافت می‌کند و علائم نیز قابل‌توجه‌تر خواهند شد. اگر یک شریان کرونری بگیرد، باعث حمله قلبی خواهد شد. علائم بیماری عروق کرونری شامل موارد زیر می‌شود:
. درد یا ناراحتی در ناحیه سینه
. ضعف، احساس سبُکی در سر، تهوع یا عرق سرد
. درد یا ناراحتی در دست‌ها یا شانه
. تنگی نفس
بیماری عروق کرونری می‌تواند عضله قلب را ضعیف کرده و منجر به نارسایی قلبی شود. اگر در معرض گرفتگی عروق کرونری هستید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند از انواع تست‌ها برای تشخیص این بیماری استفاده کند، از جمله EKG، اکوکاردیوگرام، تست استرس و ... .

سطح انرژی

یک علامت دیگر سلامت قلب، داشتن انرژی خوب طی روز است. اگر تمام مدت احساس خستگی می‌کنید و انجام فعالیت‌های روزمره برایتان سخت است (مثلاً بالا و پایین کردن از پله‌ها، حمل کیسه‌های خرید یا راه‌رفتن)، این خستگی و بی انرژی بودن می‌تواند علامت یک بیماری قلبی مانند نارسایی قلبی باشد. احتمالاً قلب شما خون کافی برای تأمین نیازهای بدنتان پمپاژ نمی‌کند.
شب‌ها خروپف کردن یا خستگی طی روز می‌تواند علامت آپنه خواب هم باشد که می‌توانند ریسک فشارخون بالا و فیبریلاسیون دهلیزی قلب را افزایش دهند.

علائم حمله قلبی

علائم حمله قلبی در مردان و زنان شامل درد در ناحیه سینه و تنگی نفس می‌شود. اما ممکن است مردان و زنان علائم متفاوتی از حمله قلبی را تجربه کنند. زنان بیشتر از مردان احتمال دارد دچار تهوع، خستگی بی‌دلیل و درد آرواره یا شانه شوند. کارهای زیادی می‌توانید برای پیداکردن ریسک فاکتورهای بیماری قلبی برای خودتان پیدا کنید. خیلی از افراد دست‌کم یکی از سه ریسک فاکتور اصلی برای بیماری قلبی را دارند که شامل فشارخون بالا، کلسترول بالا و سیگارکشیدن می‌شود.
شما می‌توانید با کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی‌تان، ورزش منظم، مناسب نگه‌داشتن سایز دور کمر و داشتن یک رژیم غذایی سالم، فشارخونتان را کنترل کنید. کلسترول بالا هرچند در برخی موارد می‌تواند ژنتیکی باشد؛ اما شما می‌توانید با خوردن غذاهای سالم‌تر مانند انواع میوه و سبزی، غلات کامل و حبوبات، احتمال حمله قلبی را کاهش دهید. شما باید مصرف چربی‌ها را کاهش دهید و بیشتر از منابع گیاهی پروتئین استفاده کنید و ضمناً ورزش منظم انجام دهید. از مصرف تنباکو نیز به هر شکل آن پرهیز کنید و در معرض دود دست‌دوم سیگار هم نباشید.

چقدر باید ورزش کنید؟

انجمن کاردیولوژی آمریکا توصیه می‌کند در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهید تا سلامت قلبتان را حفظ کنید. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید ترک سیگار بعد از تشخیص بیماری قلبی می‌تواند ریسک مرگ زودهنگام را کاهش دهد، ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی را کم کند و ریسک حمله قلبی اولیه یا یک حمله قلبی دیگر را نیز پایین بیاورد. مطرح‌کردن ریسک فاکتورهای خودتان برای بیماری قلبی با پزشک طی ویزیت پزشکی مهم است. پزشک می‌تواند بهترین ارزیابی را از شما طبق ریسک فاکتورهایی که دارید انجام داده و در صورت لزوم تست‌های تشخیصی به شما توصیه کند و برنامه‌ای برای حفظ سلامت قلبتان در نظر بگیرد.
ضمناً اگر دیابت دارید باید با کمک پزشکتان سطح قند خونتان را در طیف نرمال نگه دارید. قند خون بالا می‌تواند به رگ‌ها و عروق و عصب‌های کنترل‌کنندهٔ قلب آسیب جدی وارد کند.

از غربالگری‌های منظم فرار نکنید

مراجعه منظم به پزشک قلب، کلید کنترل سلامت قلب و تشخیص زودهنگام هرگونه مشکل احتمالی است.
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر برای رفع مشکلات قلبی زودتر اقدام نکنید یا منتظر بمانید تا مشکل جدی‌تر شود، اثرات بلندمدت این عوارض بر سلامت قلب ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. بدهضمی یا ریفلاکسی که با دارو بهتر نمی‌شود یا به‌مرور بدتر شده ممکن است علامت یک مشکل بزرگ‌تر باشد. علائم بیماری قلبی می‌توانند شبیه دیگر مشکلات سلامتی خود را نشان دهند و به همین دلیل ممکن است نادیده گرفته شوند.
بیماری‌های قلبی می‌توانند خود را به‌صورت کمردرد یا بدهضمی بروز دهند. خیلی از افراد، احساس درد و فشار در سینه را علامت بیماری قلبی می‌دانند درصورتی‌که در خیلی از موارد این‌گونه نیست.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.