تبیان، دستیار زندگی

نیمکت

هلند؛ سززمین لاله‌های نارنجی

به بهانه جام جهانی می خواهیم سفری داشته باشیم به کشورهایی که در این مسابقات حضور دارند واین بار فارغ از بحث فوتبال به فرهنگ و جغرافیای آن کشور بپردازیم. سراغ هلند می رویم کشوری که شاید مساحت زیادی نداشته باشد اما طبیعت سبز و بکری دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هلند

هلند؛ مجموعه‌ای از گل‌ها و آسیاب بادی

کشور هلند در اروپای غربی واقع شده که 20 درصد از مساحت آن را آب تشکیل داده است. نام رسمی هلند «ندرلندز» به معنی سرزمین پست و کم ارتفاع است، زبان رسمی آن ها هلندی‌ست که بسیار شیه به زبان آلمانی است اما بدنیست بدانید هلندی‌ها به زبان انگلیسی هم مسلط هستند و آن را به عنوان زبان دوم انتخاب کرده‌اند.

آمستردام پایتخت رسمی کشور هلند محسوب می‌شود اما به دلیل وجود مراکز اداری شهر لاهه پایتخت اداری آن‌هاست. هلند از نظر جمعیت 16امین کشور پرجمعیت در جهان به شمار می‌آید، پرچم کشور هلند که از ترکیب سه رنگ قرمز، سفید و آبی تشکیل شده نماد و سمبل آزادی است.

نماد حیوان ملی در این کشور شیر  و  پرنده گیلان‌شاه بال سفید است.

 بندر روتردام در هلند، بزرگترین و مجهزترین بندرجهان است. نخستین بازار بورس رسمی در جهان در هلند شروع به فعالیت کرد. زندگی سبز، هدف مردمان هلند است و برای آن تلاش می‌کنند به همین دلیل هلند، سالم ترین کشور به لحاظ مواد غذایی انتخاب شده است.


ترین‌های هلند

 رنگ نارنجی در میان هلندی ها، ملی و بسیار محبوب است. هلندی ها با میانگین قد 184در مردان و 170 در زنان ، به بلندقامت‌ترین مردمان جهان معروف‌اند.

در هلند مزارع گل به ویژه گل‌های لاله بسیار دیده می‌شود و از این بابت مقام اول جهان در پرورش و تجارت گل دار به طوری که دوسوم بازار گل در جهان به دست هلندی ها مدیریت می‌شود. قدیمی ترین سرود ملی در جهان را داراست و قدمت آن به قرن 16 میلادی برمی‌گردد. یکی از قدیمی‌ترین سوغات هلند، نوعی کفش‌ چوبی است که از واقعی تا مجسمه به فروش می‌رسد.

کسانی که عاشق غذا و آشپزی هستند قطعا آوازه پنیرهای هلندی مخصوصا پنیر «گودا » به گوششان خورده است. همچنین هلند یکی از بزرگترین تولید کنندگان لبنیات در دنیا به حساب می‌آید. در حوزه مواد غذایی و محصولات کشاورزی هم حرفی برای گفتن دارد و  دومین صادر کننده جهان است.

بندر روتردام در هلند،  بزرگترین و مجهزترین بندرجهان است. نخستین بازار بورس رسمی در جهان در هلند شروع به فعالیت کرد. زندگی سبز، هدف مردمان هلند است و برای آن تلاش می‌کنند به همین دلیل هلند، سالم ترین کشور به لحاظ مواد غذایی انتخاب شده است.

دوچرخه در هلند از محبوبیت بالایی برخوردار است، طوری که شهر آمستردام به شهر دوچرخه در جهان معروف است. هلندی ها با کسب رتبه دوم، بیشترین  قهوه در جهان را مصرف می‌کنند. از ورزش محبوب کشور هلند می‌توان به فوتبال و اسکیت سرعت اشاره کرد. تلسکوپ، ساعت پاندولی و دماسنج جیوه‌ای از اختراعات هلندی ها به شمار می‌آید

از جمله افراد معروف که در هلندی بودند، می‌توان به ون‌گوگ(نقاش) و اسپینوزا و دکارت( فیلسوف) اشاره کرد.

لاله‌های نارنجی در فوتبال

فوتبال از جمله ورزش محبوب هلندی ها به شمار می‌رود مخصوصا اگر پای جام جهانی در میان باشد. فوتبالیست‌های هلندی را با نام های لاله‌های نارنجی ، پرنده‌های هلندی و بدشانس‌های جام جهانی می‌شناسند. دلیل لقب آخر هم از این رو است که تیم ملی هلند در 10 دوره حضورش در جام جهانی 3 بار موفق شد به مرحله نهایی برسد اما در هر 3 دوره نایب قهرمان شد.


عجیب اما واقعی

هلند؛ اولین کشور درجهان که هیچ سگ ولگردی ندارد. در هلند هیچ ترافیکی در رانندگی وجود ندارد و جای پارک برای ماشین برای همه وجود دارد. در آمستردام خانه ‌های قایقی روی آب وجود دارد که برای بسیاری ا ز افراد جذاب است. در بسیاری از مناطق راه رفتن روی چمن جرم محسوب می‌شود و جریمه دارد.