تبیان، دستیار زندگی

عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی که خاصیت آنتی‌باکتریالی دارند

بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی را بشناسید

آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها یا مهار رشد آن‌ها به کار می‌رود. شاید فکر کنید آنتی‌بیوتیک‌ها داروی مدرنی هستند اما در واقع قرن‌هاست که وجود دارند. منشا آنتی‌بیوتیک‌ها، مانند خیلی از آنتی‌بیوتیک‌های جدید، منابع طبیعی می‌باشند. بعضی از عصاره‌های گیاهی، روغن‌های گیاهی و حتی غذاها دارای خواص آنتی‌بیوتیکی هستند، مثلا یک سری از غذاها و عصاره‌های گیاهی می‌توانند جلوی رشد باکتری‌ها را در غذا بگیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی
تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین به ما کمک می‌کند از خیلی از بیماری‌های کُشنده نجات پیدا کنیم؛ اما خیلی از افراد به دنبال آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی برای درمان هستند. طبق گزارش‌ها، یک دهم افراد با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها دچار عوارض جانبی می‌شوند که بر سیستم گوارش آن‌ها اثر می‌گذارد. تقریبا یک پانزدهم افراد نیز به این نوع دارو حساسیت دارند.
آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها یا مهار رشد آن‌ها به کار می‌رود. شاید فکر کنید آنتی‌بیوتیک‌ها داروی مدرنی هستند اما در واقع قرن‌هاست که وجود دارند. منشا آنتی‌بیوتیک‌ها، مانند خیلی از آنتی‌بیوتیک‌های جدید، منابع طبیعی می‌باشند. بعضی از عصاره‌های گیاهی، روغن‌های گیاهی و حتی غذاها دارای خواص آنتی‌بیوتیکی هستند، مثلا یک سری از غذاها و عصاره‌های گیاهی می‌توانند جلوی رشد باکتری‌ها را در غذا بگیرند.
گاهی این خواص فراتر از غذا می‌روند و می‌توانند به بهداشت فردی کمک کنند. به عنوان نمونه، عصاره کرنبری دارای خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان است و به همین دلیل می‌تواند یک راهکار طبیعی و خانگی برای درمان عفونت‌های ادراری باشد.

بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی

با توجه به افزایش گونه‌های باکتریایی مقاوم به دارو، دانشمندان به دنبال منابع طبیعی بیشتری جهت ساختن آنتی‌بیوتیک‌های جدید هستند.

سیر
فرهنگ‌ها در تمام دنیا سالهاست متوجه شده‌اند سیر خاصیت درمان‌کننده و پیشگیری‌کننده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد سیر می‌تواند درمانی موثر برای خیلی از انواع باکتری‌ها باشد، از جمله سالمونلا و ای‌کولای. سیر را می‌توانید در برابر باکتری توبرکولین که عامل سل ریوی بوده و در برابر خیلی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است استفاده کنید.

اینکه ماده‌ای طبیعی است دلیل نمی‌شود لزوما بی‌ضرر باشد. مقدار و غلظت عناصر فعال در برندهای مختلف مکمل‌های گیاهی، متفاوت است. پس برچسب روی محصول را به دقت بخوانید و حتما پیش از مصرف از پزشکتان اجازه بگیرید


عسل طبیعی
از زمان ارسطو، عسل به عنوان مرهمی جهت التیام زخم‌ها و جلوگیری از عفونت یا درمان عفونت به کار می‌رفته است. امروزه دانشمندان دریافته‌اند عسل ماده‌ای مفید برای درمان زخم‌های مزمن، سوختگی‌ها، زخم معده، زخم بستر و پیوند پوست است. مثلا نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ نشان داده عسل می‌تواند زخم‌ها را ترمیم کند.
خواص آنتی‌باکتریال عسل معمولا مربوط به هیدروژن پروکسید آن است اما عسل مانوکا می‌تواند با باکتری‌ها خیلی خوب بجنگد در حالی که هیدروژن پروکسید کمتری دارد.
مطالعه‌ای نشان داد این عسل می‌تواند تقریبا ۶۰ درصد از باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند عسل در درمان زخم‌های عفونی مبتلا به استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متی‌سیلین موفق عمل می‌کند. عسل علاوه بر خواص آنتی‌باکتریالی که دارد می‌تواند با ایجاد پوششی محافظ که رطوبت را حفظ می‌کند، زخم را التیام بخشد.

زنجبیل
زنجبیل نیز آنتی‌بیوتیک طبیعی است. مطالعات گوناگونی دریافته‌اند زنجبیل این توانایی را دارد که با خیلی از گونه‌های باکتریایی مبارزه کند. محققان کشف کرده‌اند زنجبیل می‌تواند تهوع صبحگاهی را از بین ببرد و قند خون را پایین بیاورد.

اکیناسه (سرخارگل)
آمریکایی‌های بومی صدها سال است که از اکیناسه برای درمان عفونت‌ها و زخم‌ها استفاده می‌کنند. محققان نیز روی این مسئله مطالعه کرده‌اند و دریافته‌اند عصاره اکیناسه می‌تواند خیلی از باکتری‌ها را نابود کند، از جمله استرپتوکوک پیوژن. استرپتوکوک پیوژن عامل گلودرد، سندرم شوک سمی و بیماری گوشتخوار معروف به بیماری نکروز است. اکیناسه می‌تواند التهاب ناشی از عفونت باکتری را نیز تسکین دهد.

گُل مهر طلایی
گل مهر طلا معمولا به شکل دمنوش یا کپسول برای درمان مشکلات تنفسی و گوارشی مصرف می‌شود؛ اما این قابلیت را دارد تا با اسهال باکتریایی و عفونت‌های ادراری نیز بجنگد. همچنین نتایج علمی نشان داده‌اند مصرف گل مهر طلا برای درمان عفونت‌های پوستی نیز مفید است. مراقب باشید، اگر داروی تجویزی مصرف می‌کنید باید پیش از مصرف گل مهر طلا حتما با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است با داروی مصرفیتان تداخل داشته باشد.
گل مهر طلایی دارای بربرین نیز است که ترکیبی مهم از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است. این آلکالوئید برای نوزادان یا خانم‌های باردار و شیرده مناسب نمی‌باشد.

میخک
میخک دارویی سنتی است که در دانپزشکی کاربرد دارد. پژوهش‌ها دریافته‌اند که عصاره میخک می‌تواند در درمان انواع باکتری‌ها از جمله ای‌کولای موثر باشد.

اورگانو یا پونه کوهی
ابن باور وجود دارد که پونه کوهی یا اورگانو با تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و خواص ضدالتهابی نیز دارد. هرچند هنوز پژوهشگران در حال مطالعه روی خواص پونه کوهی هستند اما تاکنون مطالعات نشان داده‌اند روغن اورگانو می‌تواند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی باشد.

عوارض احتمالی آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی

اینکه ماده‌ای طبیعی است دلیل نمی‌شود لزوما بی‌ضرر باشد. مقدار و غلظت عناصر فعال در برندهای مختلف مکمل‌های گیاهی، متفاوت است. پس برچسب روی محصول را به دقت بخوانید و حتما پیش از مصرف از پزشکتان اجازه بگیرید.
مثلا مصرف سیر پخته با اینکه معمولا بی‌ضرر است اما تحقیقات نشان داده مصرف کنستانتره سیر ممکن است ریسک خونریزی را به همراه داشته باشد و این مسئله برای کسانی که عمل جراحی در پیش دارند یا داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند خطرناک است. همچنین کنستانتره سیر می‌تواند داروهای HIV را کم اثر کند.

چه زمانی باید آنتی‌بیوتیک تجویزی مصرف کنید؟

این روزها به دلیل افزایش بیماری‌های مقاوم به دارو، بیشتر پزشکان آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کنند مگر اینکه واقعا ضروری و موثر باشند.
آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا برای موارد زیر تجویز می‌شوند:
. پیشگیری از انتشار بیماری‌های عفونی
. پیشگیری از عارضه‌ای که ممکن است جدی‌تر یا کُشنده شود
. تسریع بهبودی از بیماری یا آسیب
. پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی
اگر برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز شده باید تمام دوز آن را طبق دستور پزشک به طور کامل مصرف کنید. این مسئله خصوصا برای افرادی که ریسک بالاتری از عفونت دارند یا اگر مریض شوند با خطراتی روبرو خواهند شد جدی‌تر است، مانند کسانی که:
. قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند
. شیمی درمانی می‌شوند
. HIV مثبت هستند
. برای دیابت انسولین مصرف می‌کنند
. نارسایی قلبی دارند
. زخم‌های جدی دارند که در حال بهبودی است
. بالای ۷۵ سال هستند
. زیر ۳ سال هستند
اگر نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی حساسیت دارید یا معمولا دچار عوارض جانبی آن‌ها می‌شوید حتما به پزشک اطلاع دهید تا دارویتان را عوض کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.