تبیان، دستیار زندگی

فوت‌های کوزه‌گری خرید مودم

سرعت بالای اینترنت خانگی و هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به بسته‌های موبایلی بسیاری از افراد را به خرید مودم و اشتراک خانگی ترغیب می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خرید مودم
خیلی از افراد به جای استفاده از اینترنت‌های همراه ترجیح می‌دهند یک مودم وای فای برای خانه یا دفتر کارشان تهیه کنند. این کار هم از لحاظ مالی صرفه اقتصادی دارد و هم می‌توانید خدمات بهتر و اینترنت پرسرعت‌تری داشته باشید. اما برای خرید یک مودم باید به نکاتی توجه کنید تا یک خرید بهینه و مقرون به صرفه داشته باشید که ما در این مطلب برای شما این نکات را جمع آوری کرده‌ایم.

شناسایی انواع مودم

مودم‌های دایل‌ـ‌آپِ استاندارد (Standard Dial-Up): این مدل قدیمی‌ترین و منسوخ‌ترین مدل مودم است و افرادی که از طریق این مودم‌ها به اینترنت وصل می‌شدند در زمان کاربری قادر به استفاده از تلفن نبودند.

مودم‌های DSL: این مودم‌ها نوعی مودم‌ داخلی هستند که می‌توانند مستقیماً با مودم‌های خارجی ارتباط برقرار کند و به اینترنت DSL متصل شود. به زبان ساده یعنی در زمانی که به اینترنت متصل هستید به تلفن هم دسترسی دارید.

مودم‌های کابلی
(Cable Modems): اگر به دنبال دسترسی به دستگاهی با سرعت بالا هستید، مودم‌ کابلی بهترین گزینه برای خرید است. چراکه این مدل‌ها با فناوری‌هایی مانند خطوط اشتراک دیجیتال نامتقارن (Asymmetrical Digital Subscriber lined) یا به اختصار ‏ADSL‏ رقابت می‌کنند.

مودم روتر
(Modem/Router Combo): ترکیب مودم و روتر به شما اجازه می‌دهند که بدون ایجاد هیچ تغییری در تنظیمات ISP موجود، به اینترنت متصل شوید.

مودم و روتر چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

مودم به عنوان رابطی در نظر گرفته می‌شود که شما را به اینترنت متصل می‌کند. این دستگاه برق را از منبع تغذیه دریافت می‌کند و سپس داده‌ها را ارسال می‌کند. اما روتر شبیه به یک افزونه است که برای دسترسی و اتصال به اینترنت، به پورت انترنت مودم متصل می‌شود. به زبان ساده، مودم شبکه خانگی شما را به اینترنت جهانی متصل می‌کند، در حالی که روتر به همه‌ی دستگاه‌های سیمی و بی‌سیم اجازه‌ی اتصال به اینترنت به‌طور هم‌زمان را می‌دهد.

سرعت

مقوله سرعت در خرید مودم بسیار مهم و حیاتی است. نکته قابل توجه اینجاست که باید مودمی بخرید که از سرعت اشتراک خریداری شده شما پشتیبانی کند. مثلا اگر مودم شما دانلود با سرعت 1.4 گیگابیت در ثانیه باشد و اشتراک خریداری شده اینترنت 25 مگابایت در ثانیه باشد، تنها به میزان خدمت ارائه شده از ISP، سرعت دانلود خواهید داشت و عملا سرعت دستگاه شما بی‌اهمیت خواهد بود. پس توجه به هماهنگی سرعت مودم و اشتراک خریداری شده بسیار مهم است.

درگاه‌ها

اگر به یک مودم برای خانه و کارهای روزمره و ساده نیاز دارید، مودم با یک درگاه کار شما را راه می‌اندازد. اما اگر برای دفتر کار یا محلی که می‌خواهید کانون اینترنت باشد، قصد خرید مودم دارید، لازم است از دستگاه‌هایی با چندین پورت استفاده کنید.

 اگر به یک مودم برای خانه و کارهای روزمره و ساده نیاز دارید، مودم با یک درگاه کار شما را راه می‌اندازد. اما اگر برای دفتر کار یا محلی که می‌خواهید کانون اینترنت باشد، قصد خرید مودم دارید، لازم است از دستگاه‌هایی با چندین پورت استفاده کنید.


امنیت

قبل از خرید مودم حتما پرس و جو کنید که آیا مودم مجهز به دکمه‌ی WPS یا تنظیمات محافظت‌کننده‌ی شبکه وای فای (Wi-Fi Protected Setup) هست یا نه؟ همچنین مواردی مانند رمزگذاری AES، پروتکل‌های امنیتی WPA و فاکتورهای TKIP هم از درجه‌ی اهمیت خاصی برخوردار هستند. به طور کلی به این موضوع کمتر پرداخته می‌شود و اکثر افراد آن را دستکم می‌گیرند، اما باید بگوییم که این موضوع بسیار مهم است.

پوشش‌دهی و آنتن

مودم باید سیگنال‌دهی خوبی داشته باشد تا در یک خانه یا دفتر با متراژ متوسط بتواند سیگنال کافی را برای پوشش‌دهی و استفاده شما از اینترنت تولید کند.

کدام مودم برای ما مناسب است؟

بعد از توجه به نکات بالا باید بسنجیم چه مودمی برای ما مناسب است. در ایران  ADSL و LTE جزو محبوب‌ترین اتصالات هستند و اکثر اوقات مورد مقایسه قرار می‌گیرند. مودم ADSL مدل پیشرفته‌ی تکنولوژی پهنای باند DSL هستش، اما LTE یک تکنولوژی 4G است که برای انتقال بهتر داده ایجاد شده و در نتیجه سرعت بیشتری نسبت به ADSL دارد، اما به دلیل تاثیرپذیری از شرایط خارجی مثل آب و هوا ثبات کمتری دارد. پس بسنجید سرعت برای شما الویت دارد یا ثبات؟

در رابطه با مودم ثابت و همراه هم باید در نظر داشته باشید که مودم ثابت دسترسی و سرعت بهتری دارد، اما اگر شما جزو افرادی هستید که اکثر اوقات در بیرون منزل نیاز به اینترنت دارید و یا اهل سفرهای مداوم هستید مودم همراه هم گزینه خوبی است.

در رابطه با برند هم در بازار ایران مودم‌های TP-Link، D-Link، Zyxle، Huawei و ... از برندهایی هستند که خدمات خوبی به خریداران می‌دهند.
خرید مودم   سرعت بالای اینترنت   اینترنت خانگی   بسته‌های موبایلی   اشتراک خانگی