تبیان، دستیار زندگی

تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع

🔹یونولیت سقفی از جمله مصالح مدرنی است که جایگاه ویژه‌ای در ساختمان‌سازی دارد و جایگزین مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع





یونولیت‌های سقفی در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی پیدا کرده و جایگزین مصالح سنتی و قدیمی مانند بلوک‌های سیمانی و سفالی شده‌اند. این مواد به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن پایین، قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر رطوبت و ... کاربردهای متعددی دارند و می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. اگرچه استفاده و نصب یونولیت‌ها کار ساده‌ای بوده و نیاز به مهارت و تخصص خاصی ندارد اما محاسبه دقیق تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع اهمیت بالایی در روند اجرایی پروژه‌ها و مدیریت هزینه‌ها دارد. کم و زیاد بودن تعداد بلوک‌های یونولیتی می‌تواند چالش‌ها و مشکلات مختلفی برای پروژه ایجاد کند و باید به درستی میزان مورد نیاز یونولیت‌ها محاسبه شوند. در ادامه مطلب به بررسی تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع در اجرای پروژه‌های ساختمانی پرداخته می‌شود.

یونولیت چیست؟

یونولیت چیست : یونولیت در حقیقت نوعی ماده خنثی، سفیدرنگ و متخلخل است که از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده اولین بار در سال 1839 توسط ادوارد سیمون به شکلی تصادفی کشف شد و سپس در سال 1859 به تولید انبوه رسید. یونولیت در نقاط مختلف دنیا با نام‌هایی همچون آکاسیف، استایروفوم، پلی استایرن انبساطی، پلاستوفوم و ... شناخته می‌شود. بیشتر از 95 درصد از حجم Jonulite از هوا تشکیل می‌شود به همین دلیل از وزن بسیار کمی برخوردار است. یونولیت در دمای اتاق جامد بوده اما با افزایش دما می‌تواند ذوب شده و به مایع تبدیل شود.
یونولیت‌ها در 3 مرحله اصلی پیش انبساط، تثبیت و شکل‌دهی تولید شده و در قالب بلوک‌های یونولیت مادر انبار می‌شود. در نهایت بلوک‌های یونولیت مادر می‌توانند توسط دستگاه های مختلف به انواع یونولیت سقفی، دیواری و ... تبدیل شوند. بلوک‌های یونولیت سقفی که رایج‌ترین و پرکاربردترین نوع یونولیت در صنعت ساختمان است برای پر کردن فاصله بین تیرچه‌های سیمانی یا فلزی استفاده می‌شود. این مواد می‌توانند در کاهش وزن کلی ساختمان، افزایش ایمنی، کاهش مصرف مصالح، افزایش سرعت ساخت‌وساز و ... نقشی اساسی داشته باشند. یونولیت‌های ساختمانی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند به همین دلیل امروزه تحت استاندارد ویژه‌ای به نام استاندارد 11108 تولید می‌شوند.

تعداد یونولیت سقفی در هر متر مربع

یونولیت‌های سقفی امروزه در اندازه و ابعاد استاندارد 25*50*200 تولید می‌شوند و این می‌تواند محاسبه تعداد بلوک‌های مورد نیاز را برای افراد راحت‌تر کند. به صورت کلی برای هر متر مربع از سقف ساختمان‌ها به 0.68 یونولیت نیاز است هر چند که این تعداد می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد. از جمله فاکتورهایی که می‌توانند تعداد یونولیت‌های سقفی مورد نیاز را تحت تأثیر قرار بدهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
● ابعاد و اندازه بلوک‌های یونولیتی ممکن است سفارشی باشد و همین امر موجب می‌شود مه محاسبات جدیدی برای ارزیابی تعداد یونولیت‌ها مورد نیاز باشد.
● همچنین ابعاد و اندازه تیرچه‌ها نیز می‌توانند با هم متفاوت باشند و این می‌تواند در کاهش یا افزایش تعداد یونولیت‌های مورد نیاز مؤثر باشد.
 💢امروزه بلوک‌های یونولیت نسوز یا کندسوز بسیار مورد توجه قرار گرفته و استفاده می‌شوند و این یونولیت‌ها نیز می‌توانند در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید شوند که رایج‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:
● یونولیت‌های تیرچه فندوله یا بتنی دارای طول ۲ متر، عرض ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتی‌متر هستند.
● یونولیت‌های تیرچه کرومیت یا فلزی دارای طول ۱ تا ۲ متر، عرض ۶۵ و ارتفاع ۲۰ و ۲۵ سانتیمتر
● یونولیت تیرچه پیش‌تنیده که دارای طول ۲ متر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۱۵ سانتیمتر است
● یونولیت‌های حفره‌دار که دارای طول ۱۱۰ سانتیمتر، عرض ۵۰ و ارتفاع ۲۵ سانتیمتر بوده و به دلیل داشتن سوراخ‌هایی خاصیت آکوستیک بالاتری در برابر صوت و حرارت دارند.

نکات مهم خرید یونولیت سقفی

هرچند که یونولیت‌ها کمتر از دو قرن قدمت دارند اما در این مدت کوتاه به یکی از مهم‌ترین مواد در بسیاری صنایع از جمله ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و ... تبدیل شده و توانسته‌اند انقلاب بزرگی در این صنایع ایجاد کنند. امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید انواع یونولیت‌ها فعالیت دارند و همین امر باعث شده است که تنوع و تعدد محصولات در بازار بسیار زیاد باشد و چالش‌ها و سردرگمی‌های متعددی برای افراد در زمان خرید آنها ایجاد شود. از جمله مهم‌ترین نکات و فاکتورها در زمان خرید یونولیت بسته‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
● هرچقدر که یونولیت‌های سقفی عریض‌تر باشند باید از ضخامت بیشتری برخوردار باشند تا بتوانند به‌خوبی در برابر فشار و ضربات مختلف مقاومت کنند و استحکام لازم را داشته باشند.
● یونولیت‌های سقفی حتماً باید دارای نشان استاندارد بوده و تائیدیه‌های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن را داشته باشد.
● یونولیت‌ها باید دارای ظاهر و ساختار یکدستی باشند و فواصل دانه‌های استایرن به یک اندازه باشد.
● یونولیت حتماً باید از مواد اولیه تازه تولید شده باشد و هیچگونه مواد بازیافتی در داخل آن استفاده نشود چرا که یونولیت‌های بازیافتی نمی‌توانند کارایی و عملکرد مناسبی داشته باشند.
● یونولیت سقفی بادی حتماً دارای وزن و دانسیته استاندارد باشد و توسط شرکت‌ها و برندهای معتبر و شناخته شده تولید شده باشد.
● ضریب هدایت حرارتی یونولیت باید مطابق با استاندارد ASTM C1776 باشد.

یونولیت سقفی


مزایا و معایب استفاده از یونولیت سقفی

یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی همچون وزن پایین، درصد نفوذپذیری پایین، مقاومت کششی و فشاری مناسب، مقاومت حرارتی و ... جایگزین بسیاری خوبی برای مصالح سنتی ساختمانی هستند و می‌توانند مزایای و معایب خاص خود را داشته باشند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از یونولیت سقفی در ساختمان می‌توان موارد زیر را عنوان داشت:
● یونولیت‌های سقفی به دلیل وزن بسیار کم خود به کاهش وزن کلی ساختمان کمک می‌کنند.
● این مواد می‌توانند به عایق‌بندی ساختمان در برابر صوت، حرارت، رطوبت، جانوران و ... کمک کنند.
● باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز می‌شوند.
●به علت کاهش مصرف مصالح ساختمانی و کاهش میزان نیاز به نیروی کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز می‌شود.
● یکی از مهم‌ترین اثرات استفاده از یونولیت‌ها در ساختمان‌سازی کاهش سایز تیر و ستون‌ها و در نتیجه کاهش مصرف فولاد و آهن است. با توجه به آنکه یونولیت‌ها وزن پایینی دارند نیازی به استفاده از تیرها و ستون‌های بزرگ در ساختمان‌ها نیست و این به کاهش مصرف فولاد و آهن کمک می‌کند.
● به افزایش طول عمر ساختمان و استحکام بالای آن کمک خواهد کرد.
استفاده از یونولیت سقفی و سایر یونولیت‌ها در ساختمان‌سازی در کنار تمامی مزیت‌های متعددی که دارند می‌توانند معایبی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها داشتن پتانسیل بالای اشتعال‌پذیری، مقاومت بسیار کم در برابر حلال‌های آلی و ... هستند

 جمع‌بندی نهایی

یونولیت سقفی از جمله مصالح مدرنی است که جایگاه ویژه‌ای در ساختمان‌سازی دارد و جایگزین مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی شده است. برای برآورد و محاسبه میزان یونولیت‌ها مورد نیاز در سقف ساختمان باید به ابعاد و اندازه‌های آن و همچنین ابعاد تیرچه‌ها توجه کرد. یونولیت‌ها معمولاً در اندازه‌های استاندارد 25*50*200 تولید می‌شوند که نشان می‌دهد برای هر متر مربع سقف ساختمان به میزان 0.68 یونولیت نیاز خواهد بود.