تبیان، دستیار زندگی

پاسخ به یک سوال پوستی آرایشی!

کرم شب و روز چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

پوست ما نیازمند آبرسانی مداوم و مراقبت‌های منظم است تا سالم و جوان و شاداب و بی‌نقص بماند. اگر محصولات پوستی خوبی را انتخاب کنید که نیازهای خاص پوست شما را تامین می‌کنند و طبق برنامه‌ای درست از آن‌ها استفاده کنید، نتایج ایده‌آلی خواهید گرفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرم روز و شب
سلامت پوست شما با چیزهایی که می‌خورید، عادت‌های شما و کرم‌های شب و روزتان که بخشی از روتین مراقبت از پوستتان هستند بسیار مرتبط است. در مورد کرم روز و شب، خیلی‌ها تصور می‌کنند این دو یکی هستند.
اگر در دستورالعمل کرمی گفته شده که باید طی روز یا شب مصرف شود، به این دلیل است که به نتایج مطلوبی برسید.
پوست ما نیازمند آبرسانی مداوم و مراقبت‌های منظم است تا سالم و جوان و شاداب و بی‌نقص بماند. اگر محصولات پوستی خوبی را انتخاب کنید که نیازهای خاص پوست شما را تامین می‌کنند و طبق برنامه‌ای درست از آن‌ها استفاده کنید، نتایج ایده‌آلی خواهید گرفت.

کرم روز چیست؟

کرم‌های روز موادی هستند که چند عنصر فعال دارند و همان‌طور که از اسمشان پیداست، برای استفاده در طول روز و آبرسانی زیاد پوست و تامین مواد مغذی آن در ساعات روز طراحی شده‌اند. همچنین کرم‌های روز دارای ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از چین‌وچروک‌ها پیشگیری کرده و پوست را نرم و منعطف نگه می‌دارند.
ساختار کرم‌های روز بیشتر مایع است تا بهتر جذب شوند و برای زیر آرایش بسیار مناسب هستند.
کرم‌های روز موادی دارند که از پوست در برابر آلاینده‌های محیطی و پرتوهای خورشید محافظت می‌کنند. البته با وجود اینکه کرم‌های روز دارای SPF هستند اما به این معنی نیست که می‌توانید آن‌ها را جایگزین ضدآفتاب کنید.

کرم شب چیست؟

کرم‌های شب موادی هستند که در شب به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کنند و معمولا دارای عناصر اسیدی‌اند. ترکیبات موجود در کرم‌های شب زمانی که شما در خواب و استراحتید، پوستتان را ترمیم و زیبا می‌کنند؛ اما استفاده از کرم‌های شب طی روز که نور خورشید وجود دارد ممکن است باعث لکه‌های پوستی شود.
کرم‌های شب SPF ندارند و بیشتر طول می‌کشد تا به پوست نفوذ کنند. این کرم‌ها برای درمان خشکی پوست و رفع لکه‌ها و خطوط، ایده‌آل هستند.

تفاوت اصلی بین کرم روز و کرم شب

جدای از زمان متفاوت مصرف کرم‌های روز و شب، تفاوت‌های دیگری نیز میان این دو نوع کرم وجود دارد:

از جهت ساختار
ساختار اصلی کرم‌های روز بدون تردید شامل SPF می‌شود. پیری پوست در اثر نور خورشید عامل ۹۰ درصد از تغییرات چشمگیر در لایه‌ی بیرونی پوست است که نتیجه‌ی مستقیم آسیب‌های نور خورشید طی سال‌های زندگی می‌باشد.
به همین دلیل فرمولاسیون کرم‌های روز به گونه‌ای است که از این آسیب‌ها پیشگیری شود. کرم‌های روز اغلب با هیالورونیک اسید، کلاژن، ویتامین E و اوره ساخته می‌شوند؛ اما عناصر اصلی موجود در کرم‌های شب معمولا عناصری فعال مانند ویتامین C و رتینول هستند.
ویتامین C موجود در کرم‌های شب به پیشگیری از زودتر ظاهر شدن علائم پیری پوست، اختلالات رنگی پوست و شُل شدن آن کمک می‌کند. رتینول نیز یک عنصر ضدپیری پوست است که فواید زیر را دارد:
. جوش و آکنه را به حداقل می‌رساند.
. انعطاف‌پذیری پوست را بهتر می‌کند.
. از چین و چروک‌ها کم می‌کند.

از جهت هدف
پوست می‌تواند وقتی که در حال خواب و استراحتید خودش را بازسازی کند؛ اما طی روز واقعا نیاز دارد که در برابر نور خورشید محافظت شود. یعنی وقتی در خواب هستید، کرمی که استفاده می‌کنید باید پوستتان را تغذیه و ترمیم کند؛ اما طی روز، هدف از استفاده از کرم روز، ایجاد سدی دفاعی برای پوست است تا رطوبت پوست تبخیر نشود و بتواند سموم محیطی را خنثی کند.

از جهت بافت
کرم‌های شب سنگین‌ترند، اما کرم‌های روز عناصر کمتری دارند و چسبناک و سنگین نیستند. البته این تفاوت به این معنی نیست که یکی از آن دیگری بهتر است، بلکه این تفاوت در بافت به دلیل غلظت مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن می‌باشد.

ترکیبات موجود در کرم‌های شب زمانی که شما در خواب و استراحتید، پوستتان را ترمیم و زیبا می‌کنند؛ اما استفاده از کرم‌های شب طی روز که نور خورشید وجود دارد ممکن است باعث لکه‌های پوستی شود


از جهت نفوذ به پوست
کرم‌ها طی روز سریع‌تر توسط پوست جذب می‌شوند زیرا مواد سبُک‌تری دارند؛ اما در شب، مواد سنگین موجود در کرم، فرایند جذب را کُند می‌کند.
کرم‌های روز و شب در صورتی که در زمان مناسب خود استفاده شوند، هر دو به نفع پوست هستند و فرقی نمی‌کند چقدر طول بکشد تا هریک از این کرم‌ها به پوست نفوذ کنند.

از جهت کاربرد
کرم‌های روز به مقدار کم استفاده می‌شوند و نیاز به ماساژ زیادی ندارند؛ اما کرم‌های شب را باید با نوک انگشت‌ها و با حرکات دورانی و رو به بالا جذب پوست کنید.

اگر جای کرم روز و شب را با هم عوض کنید چه اتفاقی برای پوستتان می‌افتد؟

عوض کردن زمان مصرف کرم شب و روز پیامدهایی دارد. اتفاقی که می‌افتد این است که پوست، موادی را که در زمان‌های خاصی به آن‌ها نیاز دارد دریافت نمی‌کند و نمی‌تواند در برابر علائم پیری ایمن بماند.
یادتان باشد این محصولات هر کدام ساختار و مواد خاص خود را دارند و اگر جای آن‌ها را با هم عوض کنید، موثر نخواهند بود. یک روتین مراقبت از پوست در صورتی خوب جواب می‌دهد که طبق دستورالعمل از آن‌ها استفاده کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.