تبیان، دستیار زندگی

 نکات مهم انتخاب چراغ قوه

فراموش نکنید که خرید چراغ قوه نیز مانند هر گجت یا ابزار کاربردی دیگری، نیازمند توجه شما به مشخصات آن ابزار و هماهنگی آن با نیازهای شما است. در چراغ قوه‌ها قدرت تابش نور، نگهداری شارژ، فاصله پرتاب نور، گستره انتشار نور، رنگ نور و تنظیمات بیشتر، مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نکات مهم انتخاب چراغ قوه




چه برای روشن کردن فضای داخلی چادر، چه در حال پیاده‌روی، چه در مواقع اضطراری و چه زمانی که در تاریکی به دنبال کسی می‌گردید؛ چراغ قوه یک ابزار ضروری برای شماست.
اما برای انتخاب و خرید چراغ قوه عالی چه مواردی را باید بدانید. در این نوشته این موارد ضروری را در قالب چهار نکته مهم جمع‌آوری کرده‌ایم.

پنج نوع مختلف چراغ قوه و دلیل داشتن هر نوع

بهتر است قبل از انتخاب یک چراغ قوه، در مورد انواع مختلف آن بدانید. طیف وسیعی از چراغ قوه‌های تاکتیکی، پیشانی، چراغ قوه‌های قدرت بالا و چراغ قوه‌های کمپینگ ما را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد.

چراغ قوه پیشانی
چراغ‌های پیشانی معمولا به عنوان یک انتخاب برای کمپینگ در نظر گرفته می‌شوند. داشتن آنها به این معناست که در زمان فعالیت، دستان شما آزاد خواهند بود. در نتیجه تا حدود زیادی توانایی شما را در انجام کارها و تسلط شما را به محیط اطراف افزایش می‌هند.

چراغ قوه قابل حمل روزمره
چراغ قوه‌های قابل حمل روزمره منبع نوری ساده برای استفاده عمومی هستند. آنها نسبت به چراغ قوه‌های تاکتیکی کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و از چراغ‌های جاکلیدی کوچک تا مدل‌های دستی با اندازه متوسط ​​متغیر هستند. به‌نظر اغلب افراد فنی یک چراغ قوه روزمره از ابزارهای ضروری هر خانه یا محل کاری است.

چراغ قوه تاکتیکی
چراغ قوه‌های تاکتیکی که در اصل جهت کمک به سلاح گرم برای شناسایی اهداف در محیط‌های کم‌نور ساخته شده‌اند؛ عمدتا توسط متخصصان عملیاتی، امنیتی و نظامی استفاده می‌شوند. از آنجایی که چراغ قوه‌های تاکتیکی معمولا از مواد باکیفیت و بادوام ساخته می‌شوند؛ و در عین کوچک بودن قدرتمند هستند؛ به عنوان چراغ قوه کمپینگ نیز بسیار خوب و کاربردی به‌نظر می‌رسند. چراکه قدرت اضافی آنها باعث می‌شود برای جست‌وجو و نجات و همچنین جلب توجه در مواقع اضطراری مفید باشند. چراغ قوه‌های تاکتیکی دارای ویژگی‌های اضافی مانند حالت‌های فلاش بارق و درخواست کمک بوده و معمولا خروجی بیش از 1000 لومن دارند.

چراغ قوه جاکلیدی
چراغ قوه‌های جاکلیدی معمولا خروجی مشابه چراغ قوه گوشی دارند. آنها بسیار جمع‌وجور هستند؛ و برای پیدا کردن وسایل در تاریکی و سایر امور معمول مناسب هستند.

چراغ‌های فانوسی کمپینگ
چراغ‌های کمپینگ اختصاصی برای پیاده‌روی طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای ارائه نوری نرم و پراکنده با هدف روشن کردن داخل چادر هستند. این مدل‌ها برخلاف پرتاب کردن پرتوهای دوربرد که ویژگی معمول یک چراغ قوه متداول است؛ با یک کانون غیرمتمرکز ساخته شده و می‌خواهند نوری گسترده‌تر در فاصله‌ای کمتر ایجاد کنند.

ویژگی‌های اختیاری که باید هنگام انتخاب چراغ قوه در نظر بگیرید

در این بخش درباره چند ویژگی اختیاری و جذاب در چراغ قوه‌ها صحبت کنیم. ویژگی‌هایی که ممکن است برای برخی افراد و اهداف، جذاب و مناسب باشد.

پنج نوع مختلف چراغ قوه و دلیل داشتن هر نوع

قابلیت پاور بانک
از برخی چراغ قوه‌های روزمره، تاکتیکی و کمپینگ می‌توان به عنوان پاور بانک نیز استفاده کرد. آنها معمولا ظرفیت یک بار شارژ کامل تلفن همراه شما را دارند؛ و این ویژگی مفید به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که باتری تلفن شما در طول سفر به‌طور کامل تخلیه نمی‌شود.

سازگاری با دیفیوزر
دیفیوزر درپوشی است که لنز چراغ قوه را می‌پوشاند تا به جای داشتن یک کانون متمرکز، نوری نرم و پخش شده را برای داخل چادر فراهم کنید. دیفیوزرها می‌توانند چراغ قوه‌های دوربرد را برای استفاده به عنوان چراغ‌های فانوسی کمپینگ بهینه کنند. در نتیجه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه خرید چراغ فانوسی، حجم وسایل سفر شما را نیز کاهش می‌دهند.

دکمه‌های مناسب
دو نوع کلید اصلی چراغ قوه به شکل سوئیچ‌های کناری و دم (انتهای چراغ قوه) هستند. هر دوی آنها مزایای خاص خود را دارند. همچنین دو نوع تنظیمات روشن کردن وجود دارد. اول روشن شدن لحظه‌ای، که به این معنی است که فقط باید دکمه را کمی فشار دهید تا کار کند؛ و به محض رها شدن دکمه خاموش می‌شود. دوم روشن کردن ثابت که به معنای روشن ماندن چراغ با یک بار فشار دادن و رها کردن دکمه است. بسیاری از چراغ قوه‌ها دارای هر دو حالت روشن کردن و سوئیچ‌های جانبی و دم هستند.

قابلیت نصب چراغ قوه
هنگام استراحت در چادر یا انجام یک کار در فضای باز، امکان نصب برای نگه داشتن منبع نور شما در همان مکان مفید است؛ و به شما امکان می‌دهد تا دست‌های خود را آزاد کنید. بسیاری از چراغ قوه‌ها را می‌توان روی سطوح مغناطیسی نصب، یا با بند و قلاب وصل کرد.

سایر ملاحظات برای کمک به انتخاب چراغ قوه

در این نکته سه موضوع اساسی دیگر را که هنگام خرید چراغ قوه باید در نظر بگیرید، مرور می‌کنیم.

ویژگی‌های اختیاری که باید هنگام انتخاب چراغ قوه در نظر بگیرید

هزینه
مقایسه مشخصات فنی چراغ قوه‌های مشابه و بررسی تفاوت قیمت آنها، راهی موثر برای تصمیم‌گیری در مورد به‌صرفه بودن یا نبودن خرید آنها خواهد بود. انتظار حراج‌های فصلی و... نیز می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های شما شود. اما راه دیگر برای صرفه‌جویی و دریافت یک چراغ قوه با کیفیت و با قیمت عالی، این است که دقیقا بدانید چه نیازی دارید؛ و مناسب با همان نیاز خاص خود چراغ قوه‌ای با امکانات و کیفیت بالا خریداری کنید. به عنوان مثال خرید یک چراغ قوه با توان 200 لومن برای ماجراجویی‌های 90 درصد افراد کفایت می‌کند. در نتیجه بهتر است باقی بودجه خود را پای محصولی با کیفیت بالاتر یا امکانات جانبی بیشتر خرج کند. 

نوع و ظرفیت باتری
باتری‌های چراغ قوه انواع مختلفی شامل قلمی قابل شارژ و غیرقابل شارژ، لیتیوم یونی، شارژی حرکتی و حتی شارژی خورشیدی هستند. به طور کلی در حال حاضر باتری‌های لیتیوم یونی در مقایسه با سایر مدل‌ها دارای بیشترین مزیت هستند. زیرا ظرفیت بالاتری را با حفظ اندازه ارائه می‌دهند؛ و همچنین به‌راحتی و حتی با پورت USB-C شارژ می‌شوند.
به هر حال مهم است که تخمین درستی از مدت‌زمان عدم دسترسی خود به منبع شارژ مجدد چراغ قوه و همچنین میزان توانایی چراغ قوه در نگهداری شارژ داشته باشید. سپس بر اساس این مقایسه می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

مواد مورد استفاده برای چراغ قوه
آلیاژهای آلومینیوم «آنودایز شده» به دلیل توازن چگالی و کم بودن اتلاف گرما که امکان روشنایی بیشتر را فراهم می‌کند؛ انتخاب همه‌جانبه خوبی برای بدنه چراغ قوه در نظر گرفته می‌شوند. همچنین این واقعیت که می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف رنگ‌آمیزی کرد؛ تنوع خوبی از نظر شکلی به چراغ قوه‌ها می‌بخشد. پلاستیک فشرده و مس نیز گزینه دیگری است که در طراحی چراغ قوه مورد توجه است و در رده‌های بعدی قرار دارد.
به هر حال فراموش نکنید که یک چراغ قوه کمپینگ باید تا حد خوبی در برابر ضربه، رطوبت و موارد مشابه مقاوم باشد؛ و به‌راحتی و با کوچک‌ترین فشار دچار مشکل نشود.

نتیجه‌گیری
در پایان فراموش نکنید که خرید چراغ قوه نیز مانند هر گجت یا ابزار کاربردی دیگری، نیازمند توجه شما به مشخصات آن ابزار و هماهنگی آن با نیازهای شما است. در چراغ قوه‌ها قدرت تابش نور، نگهداری شارژ، فاصله پرتاب نور، گستره انتشار نور، رنگ نور و تنظیمات بیشتر، مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید.