تبیان، دستیار زندگی

مروری بر فالگیری و شگردهای فریبانه‌اش

فالتو بگیرم یا پولتو؟

«حتی اگر فال را باور هم نداشته باشید یک نفر پیدا می‌شود که بگوید فالگیر خوب نداشتی تا بفهمی فال خوب یعنی چی!» و شایدشنیدن همین جمله شما را قلقلک بدهد که برای سرگرمی هم شده آن را امتحان کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فالگیری   سرگرمی   فال قهوه   طلسم   تجارتی پرسود
دنیای رازآلود و وسوسه انگیز فال انگار تمامی ندارد، این را از صفحات پربازدید در مجازی تا ویزیت های چندماهه برخی از فالگیرها می‌شود به راحتی فهمید. مخاطب و طرفدارانی که به هر دری می‌زنند تا ببینند بالاخره چه می‌شود!

فال قهوه در کافه

وارد کافه شدم، از من و سایر مشتریان به گرمی استقبال شد. سرش شلوغ بود و گفت که باید منتظر بمانم دختر جوان و زیبایی در گوشه ای از کافه منتظر نشسته بود از او پرسیدم برای گرفتن فال قهوه آمدی؟

خندید و  در حالی که صفحه قفل گوشی‌اش را باز می‌کرد گفت: " نه اومدم ذهن خوانی انجام بده" پشت سرشان نشستم تا ببینم چطور این کار را انجام می دهد، عکس را از گوشی نگاه می کرد و شروع به گفتن برخی از اطلاعات کرد: " مهربونه ولی زودرنجه باید مراقب باشی باهاش چطور صحبت میکنی" بعد از هر صحبتی مکث می‌کرد تا تایید و «وای دقیقا » های دختر را بشنود بعد از تحلیل عکس به سراغ فنجان بر عکس شده رفت، فنجان را به دختر نشان داد و گفت:«این نقطه ها فرصت هاییه که سوزونده شده و یک آدم قد بلند میبینم که طلسم نوشته و باعث جدایی شما از هم شده اما نگران نباش حالاهم دیر نشده میتونم کاری کنم که این طلسم باطل بشه فقط هزینه‌ش بالاست اشکال نداره که! اگه مرددی میتونم یک فال دیگه بگیرم که ببینم اسم شما دو نفر بازهم تو طالع هم اومده یا نه!»

هر فال  از 200 هزار تومان تا 5 میلیون به بالا

یکی از انگیزه هایی که مردم را به مراجعه و فال گرفتن تشویق می کند، ترس از آینده است، این ترس، اراده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به یک نیروی بیرونی كه به آنها اعتماد به نفس بدهد، وابسته می‌كند.

در دنیای فال انگار هر چه اسامی عجیب تر باشد اعتماد هم سریع تر شکل می‌گیرد، اگر کارشان هم بگیرد وقت گرفتن از آن ها مثل وقت گرفتن از دکتر برجسته و مطرح، سخت می‌شود و ماه ها باید به انتظار   گرفتن فال نشست.

گرفتن پول بیشتر برای فال های ویژه و شکستن طلسم و گشایش در کار  و طالع هم از جمله ترفندهایی هست که می تواند مشتری خود را تا سال ها جذب و حفظ کند.

نرخ فال ها بسته به نوع و وقتی که گذاشته می‌شود متغیر است و از 200 هزار تومان تا بیشتر از 5 میلیون تومان از فرد گرفته می‌شود و به این صورت فالگیری به تجارتی پرسود تبدیل شده، تا جایی که یکی از فالگیرها در اعترافاتش مشتری هایش را دیوانه هایی می‌دانست  که هیچ وقت در زندگی شان انسان محکمی نبوده اند و ذهنشان پر از خرافات بوده  او مدعی بود که این افراد به شدت اختلال های روحی دارند.

فالگیری

کمک گرفتن از زبان بدن یکی از شگردهای فالگیری

به اعتراف برخی از فالگیرها توجه به ظاهر و نوع برخورد،  کمک بزرگی به شناخت آن‌ها می‌کند و اگر بعضی فال‌ها واقعی‌تر به نظر می‌آیند دلیلش توانایی بالای فال‌گیر در روان‌شناسی و زبان بدن افراد بوده است مثلا با شناخت زبان بدن می‌توانست به اعتماد به نفس، اضطراب، خجالتی یا رک بودن فرد اشاره کند.

شگرد بعدی فالگیر کمک گرفتن از خود فرد است کاری که آن را خوب بلد است،  امیدوار کردن شما به آینده‌های زمان دار است مثلا خیلی به ادعای آن ها عددی که می‌بینند می‌تواند نشان دهنده روز، هفته، ماه و شاید سال باشد و از آنجایی كه از حرف‌های فال‌گیر به هیجان آمده‌اید، خودتان هم كمكش می‌كنید و حقایقی از زندگی‌تان را با او در میان می‌گذارید به طور مثال در فال قهوه اشاره میکند که عدد2 در کنار مسافرت است و 2وعده دیگر که ممکن است از 2 روز، 2 هفته،2ماه یا حتی 2 سال دیگر باشد برایتان سفر دیده که خب به احتمال زیادی باور کردن آن  راحت است.

به وجد آمدن مشتری‌ها از شنیدن بدیهیات

برخی از بدیهیات هم به داده های فالگیر کمک می‌کند به گفته یکی از فالگیرها: "بیشتر دختران زیر 30 سال، درگیر روابط احساسی و عاشقانه هستند پس رو این موضوع بیشتر صحبت می‌کنم یا برای مردها ارث و پول مهم است کافی است به مشتری مردی که آمده است فال بگیرد بگویی ماشینی در نظر داری که تا آخر سال می خری، بعد از شنیدن این حرف به فالت اعتماد می کند".

زهرا دختری که به این فالگیری عادت کرده بود تعربف می‌کند:«در باشگاه خانمی معروف شد که فال های به شدت دقیق می‌گیره ،کارش حسابی رونق گرفت تا اینکه با منشی باشگاه به مشکل خورد و افشای حقیقت شروع شد ماجرا از این قرار بوده که منشی با توجه به شناختی که از بقیه داشت با خانم فالگیر همکاری می‌کنه و به این صورت گفته های فال گیر درست از آب در می‌اومد!»

چرا به سراغ فالگیر می‌رویم؟

اتفاقی افتاده كه شما را نگران كرده است، اوضاع برای مدتی بر وفق مرادتان نیست؛ عده ای برای رها شدن از فشار یک مشکل و یک دردسر به سراغ فالگیر می روند و فالگیر برایشان حکم مشاور اعظم در زندگی را دارد.  
                            
یکی از انگیزه هایی که مردم را به مراجعه و فال گرفتن تشویق می کند، ترس از آینده است، این ترس، اراده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به یک نیروی بیرونی كه به آنها اعتماد به نفس بدهد، وابسته می‌كند. این اعتیاد به فال به قدری طولانی می‌شود که فرد نیروی اراده و تصمیم گیری خود را از دست داده و دست به دامان فال می‌شود.

این پیش بینی‌ها بیشتر بر پایه احتمالات شکل می‌گیرند معمولا در این جریان صد‌ها هزار پیش بینی غلط فراموش می‌شود، ولی یک گفته درست در حافظه می‌ماند و در نتیجه به نوعی بر قدرت مرموز فالگیر‌ها و پیشگو‌ها اضافه می‌شود و همه این‌ها هم به این خاطر است که انسان همیشه به دنبال امید بوده است. فرار از اضطراب و ناتوانی شخصی در رفع مشکلات، عدم اعتماد به نفس، عدم مسئولیت پذیری هم می تواند از عواملی باشد که فرد به جهان ناشناخته  فال وارد می‌شود.