تبیان، دستیار زندگی

نوجوان باید احساس کند حرفش شنیده می‌‎شود

موسسه تبیان به مناسبت فرا رسیدن هفته نوجوان نشست علمی تخصصی «نوجوانِ ناآرام» را با حضور اساتید و کارشناسان مرتبط با این حوزه برگزار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش روابط عمومی تبیان: روز گذشته به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی نوجوان، معاونت کودک و نوجوان تبیان، نشست علمی تخصصی با عنوان "نوجوان نا آرام" که با محوریت بررسی ابعاد حضور نوجوانان در ناآرامی‌های اخیر بود را به همراه تنی چند از کارشناسان برجسته در این حوزه چون دکتر سعید مدرسی-مدیر مرکز تربیت رسانه‌ای باران، دکتر میرسبحان سادات-پژوهشگر حوزه نوجوان و خانواده، دکتر ایمان عرفان‌منش-عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و حسین حق‌پناه معاون کودک و نوجوان تبیان برگزار کرد.
 
نشست علمی نوجوان نا آرام
در ابتدای این نشست دکتر میرسبحان سادات گفت: ما نباید به وقایع نگاه نقطه‌ایی داشته باشیم بلکه باید نگاهی عمیق داشته باشیم لذا باید بدانیم شناخت نوجوان در بررسی یک لایه اتفاق نمی‌افتد.

وی در ادامه سخنان خود به نوجوان امروزی و دوره نوجوانی اشاره داشت و معتقد بود دوره نوجوانی در زمان حال به نسبت گذشته کمی کشدار شده است ضمن اینکه نوجوانی که در سال 1401 قرار دارد در حالی به دنبال هویت خود می‌گردد که با پدیده‌ایی مثل شبکه‌های اجتماعی که انواع و اقسام سبک و مدل‌های زندگی را شامل شده است، مواجه است.
این نوجوان جستوجگر برای انتخاب، نیازمند یک سنگ محک مناسب است وقتی بستری نیست به شبکه‌های اجتماعی میرود مانند بسیاری دیگری از نوجوانانی که به جای دیده شدن میل به خودنمایی پیدا کرده‌اند. از مصداق‌های بارزش هم اجرای همین چالش‌ها در شبکه‌های اجتماعی است. چرا؟ چون میل به دیده شدن یکی از همین عناصر تکمیل هویت است و ما امروزه بستری برای ابراز وجود نوجوانان را نداریم.

باید بپذیریم که ما بر روی تربیت رسانه‌ای نوجوانان کار نکرده‌ایم. برای هویت ملی او چیزی وجود ندارد پس طبیعی است که این نوجوان ما دلسوز ایرانش نباشد.
دکتر میرسبحان سادات
در ارائه راه حل باید نوع مخاطب خود را مشخص کنیم، مخاطب ما اگر کشور یا دولت باشد باید نوجوانش را به رسمیت بشناسد و روی تربیت رسانه‌ای او کار کند چرا این مسئله بسیار حائز اهمیت است. اگر مخاطب ما خانواده باشد باید باید ارتباط با او را بیشتر کند، خانواده‌ای که مدام به نوجوانجش را با برچسب «دهه هشتادی» یا «گودزیلا» خطاب قرار می‌دهد قطعا در تربیت او موفق نخواهد بود چراکه اصولا برچسب زدن به فرزندان چه مثبت چه منفی اصلا توصیه نمی‌شود، چون برچسب نقش‌آفرین است.

مخطب ما اگر مدرسه و آموزش و پرورش باشد باید فضای گفت و شنود را در مدارس ایجاد کند، فقدان این فضا امروزه بسیار محسوس است البته این گفت و شنود باید طبق اصول خودش اجرا شود.

 پس از آن دکتر عرفان منش بحث را با بیان این نکته ادامه داد که باید بدانیم اقتضای دوران نوجوانی نارامی و اعتراض است و بسیاری از پدر و مادرهای امروزی ما معیارها و الگوهای تربیتی منسوخ شده‌ای دارند که می‌خواهند فرزندانشان بر اساس همان‌ها تربیت شوند.

وی ادامه داد: ما فقدان زبان مشترک در بین والدین و نوجوانان را برای انتقال مفاهیم و بالعکسش داریم. اینکه بگوییم فضای مجازی یک اسب تروآ است کاملاً اشتباه است، باید نگاه واقع گرایانه ای به فضای مجازی داشتیم. نوجوان ما می‌خواهد خودش را با شبکه‌های اجتماعی بسازد چون شبکه‌های اجتماعی با تحقق نفس برابر است و میل به گرایش به رفتاری که درباره‌اش فکری نشده باشد ماهیت شبکه‌های اجتماعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفت: خلق سلبریتی در فضای مجازی یکی دیگر از وقایعی است که در فضای مجازی اتفاق افتاده است، سلبریتی یعنی سنت شکنی، سنت شکنی خودش یک پز است، نسل جدید به دنبال جذابیت و قدرت جسارت است، این سلبریتی نقش رهبر فکری را ایجاد می‌کند و مطالبه گری نرم می‌کند.
دکتر ایمان عرفان‌منش
عرفان‌منش ادامه داد: نوجوان امروزی ما برانداز نیست بلکه به دنبال اثبات خود است، برخی از نوجوانانی که در خیابان‌ها هستند به دنبال همرنگ شدن با همسالان خود هستند نه هیچ چیز دیگری، چراکه اگر مانند دیگر نوجوانان رفتار نکنند از گروه همسالان خود حذف می‌شوند و این ره‌آورد زیست مجازی است.

این جامه‌شناس گفت: هویت سیاسی نوجوانان از ناحیه خانواده شکل می‌گیرد وقتی ما سازو کاری برای اعتراض مسالمت‌آمیز در جامعه‌مان نداریم، وقتی تریبونی وجود نداشته باشد، میل به خشونت در افراد شکل میگیرد.
صحبت کردن در مساجد و حاشیه نماز جمعه تریبون نیست، باید دید وقتی می‌گوئیم مردم سالاری دینی داریم، تریبونی هم برای مخالفان داریم؟

ما می‌گذاریم موضوعات به دوران بحران که رسید بعد به دنبال راه حلش می‌گردیم.

عرفان منش با بیان اینکه ما در جنگ روایت‌ها هستیم، گفت: باید سوال کرد که آیا سازمان دانش آموزی ایران برنامه‌ای برای مقاوم سازی و توانمندسازی نوجوانان داریم؟ مخاطب بیانیه گام دوم آقا نسل جدید است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
دکتر سعید مدرسی
پس از آن دکتر مدرسی با اشاره کوتاهی به چند نکته آخرین سخنران این نشست بود. وی گفت ذات نوجوان احساس نیست، نوجوان باید احساس کند حرفش دارد شنیده می‌شود. آموزش مهارت همدلی به نسل کنونی در مدارس وجود ندارد از سویی دیگر خود والدین گرفتار آسیب‌های فضای مجازی شده‌اند، تصریح کرد: متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای تغییر رفتار در فضای مجازی وجود ندارد.
وی همچنین به ناآرامی‌های اخیر اشاره داشت و افزود: باید میزگردی در رسانه برای بچه‌هایی که در اعتراضات شرکت کرده‌اند فراهم شود تا نظرهای خود را بیان کنند. این کار می‌تواند یک راه حل اورژانسی برای حل شدن مشکل باشد.ماجرای مرحومه امینی پتانسیل ایجاد آشوب نداشت اما با بازی های رسانه ای تبدیل به یک بحران شد. راه‌کار اصلی خیلی از معضلات و مشکلات تربیتی نسل جدید ما در آیات الهی و روایات است.

 لازم به ذکر است که خبرنگاران خبرگزاری‌های فارس، مهر، برنا، باشگاه خبرنگاران جوان و تسنیم نیز در این نشست حضور بهم رساندند.

روابط عمومی تبیان
نویسنده: مریم فروزان‌کیا