تبیان، دستیار زندگی

حقایق ناشناخته از فیلمی که می‌شناسیم

جزیره شاتر؛ رویایی از واقعیت‌ها

رفقای خوب، رفتگان، راننده تاکسی، گاو خشمگین و کازینو، نمونه‌هایی سینمایی هستند که تماشاچی را میخکوب می‌کند اما به یکباره در سال 2010 فیلم خارق‌العاده و هیجان‌انگیزتر بروز می‌کند که خاطره تمامی این فیلم‌ها در ذهن مرور می‌شود. 
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جزیره شاتر، فیلم سینمایی، رمان جزیره شاتر، مخاطبان، رویا از جنس واقعیت،
فیلم رازآلود جزیره شاتر که داستانش برای سال‌های 1954 می‌گذرد درباره یک نطامی آمریکایی است که مسئول شده تا یک قاتل  ناپدید شده  را پیدا کند این قاتل از تیمارستانی که در جزیره شاتر قرار دارد، فرار کرده است. او به دنبال اتفاقات و رویدادهای پیش آمده است با توجه به سرنخ‌ها گره از رازها و اسرار زیادی می‌گشاید. 

جزیره شاتر، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نویسندگی لایاتا کالوگریدیس است و بازیگرانی چون لئوناردو دی‌کاپریو، مارک رافلو، بن کینگزلی، ماکس فون سیدو، میشل ویلیامز، امیلی مورتیمر، پاتریشا کلارکسون و جکی ارل هیلی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

البته نکته قوت جزیره شاتر اقتباس این فیلم از رمان «جزیره شاتر» نوشته دنیس لهان است که این فیلم هم مانند دیگر فیلم‌های اقتباسی هالیوود با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

همکاری دو ابرسینمایی در جزیره شاتر

جذابیت‌های ساخت این فیلم به همکاری دو ابرسینمایی جهان «مارتین اسکورسیزی» و «لئوناردو دی‌کاپریو» برمی‌گردد اما اتفاقات جالبی پشت پرده ساخت این فیلم وجود دارد که می‌تواند انگیزه مخاطبان را برای تماشای این فیلم دوچندان کند. 

جزیره شاتر طعمه گرگ شد

بعد از "رفتگان" کنار هم قرار گرفتن اسکورسیزی و دی‌کاپریو بدون شک همه را متحیر کرده که این دو می‌توانند با هم موفقیت‌های سینمایی بی‌شماری داشتند باشند به همین خاطر اسکورسیزی تصمیم می‌گیرد گرگ وال‌استریت را بسازد اما پس از بررسی‌ها و برآوردهای مالی، می‌بینند که ساخت چنین فیلمی بالغ بر 100 میلیون دلار بودجه نیاز دارد این بودجه به قدر بالا بود که استودیوهای زیادی آن را قبول نکردند و می‌گفتند این بودجه برای به تصویر کشیدن زندگی فاسد یک کارمند نمی‌ارزد. با توجه به این اتفاقات اسکورسیزی تصمیم می‌گیرد جزیره شاتر را بسازد و وقتی به موفقیت این فیلم دست پیدا کرد سراغ گرگ وال‌استریت برود در اصل جزیره شاتر طعمه سر قلاب برای گرگ وال‌استریت شد.

جذابیت‌های ساخت این فیلم به همکاری دو ابرسینمایی جهان «مارتین اسکورسیزی» و «لئوناردو دی‌کاپریو» برمی‌گردد اما اتفاقات جالبی پشت پرده ساخت این فیلم وجود دارد که می‌تواند انگیزه مخاطبان را برای تماشای این فیلم دوچندان کند



نامه‌ای که گره‌گشا بود

همکاری با اسکورسیزی و هم‌بازی شدن با دی‌کاپریو شاید همه را به وجد بیاورد نه اصلا شاید آرزوی هر بازیگری باشد، اسکورسیزی وقتی می‌خواست بازیگر نقش چاک را انتخاب کند بازیگرانی زیادی در ذهنش بودند که دو یا سه نفر آن‌ها نظرش را هم جلب کرده بودند اما پس از پایان آزمون‌ها، مارک روفالو نامه‌ای به اسکورسیزی می‌نویسد با این محتوا که «همکاری با شما یکی از آرزوهای من بود و اگر این اتفاق بیفتد بسیار خوشحال می‌شوم» این نامه باعث و بانی شد تا اسکورسیزی او را برای نقش چاک برگزیند. 

زامبی‌ها منبع الهام اسکورسیزی برای جو جزیره شاتر

کارگردان فیلم جزیره شاتر اتمسفر فیلم را براساس شخصیت‌های فیلم‌های بامحور زامبی در دهه‌های 40 و 50 استخراج کرده است. حتی اسکورسیزی در مصاحبه‌هایش با مجلات مشهور می‌گفت قبل از شروع فیلمبرداری این فیلم جلسه‌ای با تیم سازنده فیلمش داشته و فیلم‌های مدنظرش را برای آنان به نمایش گذاشته است تا نشان دهد که مدنظرش از اتمسفر در فیلم جزیره شاتر چیست!

خودکار پارکر جوتر و ریزبینی اسکورسیزی

داستان فیلم برای سال‌های 1950 و 1960 است یعنی سال‌هایی که خودکار پارکر جوتر هم تولید شد و با فروش بی‌نظیرش در ذهن‌ها ماند اسکورسیزی حتی به این جزییات هم توجه داشته و دقیقا برای شخصیت تدی از همین خودکار استفاده کرد خودکاری که شخصیت تدی با بازی دی‌کاپریو از آن استفاده کرده، دقیقا همان مدلی است که در سال ۱۹۵۴ تولید شده بود و اولین مدل خودکار ساخته شده توسط این شرکت است. 

رویاهایی از جنس واقعیت

در فیلم می‌بینیم که شخصیت تدی رویاهایی را مربوط به جنگ جهانی می‌بیند که این تنها در رویا و سناریوی اسکورسیزی نبود بلکه عین واقعیت بود و آن اتفاقات واقعا رخ داده است.