تبیان، دستیار زندگی

حمایت از جنس دونیت

در روزهای اخیر پستی با مضمون حمایت از بانوان ایران دست‌به‌دست می‌چرخید لینکی که شما را مستقیم به درگاه بانک می‌برد و مدعی بود که با پول جمع شده قدمی برای حمایت از زنان برمی‌دارد با کمی جستجو مردم متوجه کلاهبرداری آن شده و صفحه منتشرکننده را مسدود کردند؛ اما مسئله‌ای که در این بزنگاه‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد این است که اگر حمایتی هم صورت بگیرد توسط چه سازمان و صفحه‌ای است و این حمایت صرف چه کاری می‌شود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دونیت

دونیت و تاریخچه آن

دونیت به عبارتی همان حمایت مالی از  سازمان یا هدفی است که دوستش داریم.

فرهنگ دونیت کردن به شکل مدرن، تقریباً ۲۰ سال پیش شکل گرفت. زمانی که یک‌ گروه موسیقی به نام ماریلون قصد راه‌اندازی تور و جمع‌کردن اعضای گروه دور هم را داشت یکی از آن‌ها به نام مارک کلی، به لیست هزارنفرهٔ خودش ایمیل زد و اعلام کرد برای برگزاری این تور ۶۰ هزار دلار  نیاز است و به این صورت هوادارانش این مبلغ را جمع کردند و برای اولین‌بار دونیت کردن به شکل مدرن از طریق اینترنت شکل گرفت.


دونیت همان صدقه است؟!

یکی از دلایلی که در ایران  به دونیت کمتر اهمیت داده می‌شود اشتباه گرفتن آن با صدقه است. اما این دو با یکدیگر فرق می‌کند. صدقه به کسی تعلق می‌گیرد که محتاج و نیازمند است؛ اما دونیت به‌قصد حمایت از هنر و اثر خلق شده‌ اهدا می‌شود. کسی  که از محتوای رایگان و مفیدش استفاده می‌کنید و علاقه دارید دوباره فعالیت کند و هدف از حمایت مالی، انرژی و انگیزه دادن و آسان‌تر کردن مسیر تولید آن اثر است!

دونیت یعنی من ارزش کار باکیفیت را می‌دانم و می‌خواهم این کار در جامعه‌ام بیشتر دیده شود؛ اما در ایران هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است و هرکسی لینک دونیت را می‌گذارد با انبوهی از پیام‌های ناامیدکننده روبه‌رو می‌شود و گاه به تمسخر پیام‌هایی مثل «باز کاسه گدایی گرفتی دستت؟»، «کفگیر خورده ته‌دیگ یادی از ما کردی» و... دریافت می‌کند.

 دونیت یعنی من ارزش کار باکیفیت را می‌دانم و می‌خواهم این کار در جامعه‌ام بیشتر دیده شود؛ اما در ایران هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است و هرکسی لینک دونیت را می‌گذارد با انبوهی از پیام‌های ناامیدکننده روبه‌رو می‌شود و گاه به تمسخر پیام‌هایی مثل «باز کاسه گدایی گرفتی دستت؟»، «کفگیر خورده ته‌دیگ یادی از ما کردی» و... دریافت می‌کند.


دونیت در جامعه گیمرها

برخلاف دنیای هنر و تولید اثر، دونیت در جهان گیمری پرطرف‌دار است و دیگر خبری از قضاوت نیست یک رسم کاملاً معمول و عادی برای حمایت از استریمرها! استریمرها چه کسانی هستند؟ زیاد دیده‌اید افرادی که هنگام بازی آنلاین از خود تصاویر و ویدئو منتشر می‌کنند و  مخاطبین خاص خودشان را هم دارند اگر از استریم خوششان بیاید با دونیت کردن به استریمر می‌فهمانند که کارش خوب بوده و این کار به ادامه‌دادن‌های پی‌درپی می‌انجامد.

دونیت 30 میلیونی در ایران!

برای دونیت کردن اغلب هدف تعیین می‌شود؛ مثلاً هدف خرید ps5  یا کمک به یک خیریه و جمع‌شدن مبلغی معین است، لینک دونیت برای حمایت گذاشته می‌شود توجه به این نکته هم لازم است که برای دونیت هیچ زور و اجباری نیست و فرد با رضایت قلبی خود، از هزار تومان تا هر مبلغی که دوست دارد حمایت می‌کند؛ مثلاً هدف یکی از استریمرهای معروف ایران کمک به کودکان بلوچی بود و  در  استریمی دونیتی 30 میلیونی باعث شکستن این رکورد در ایران شد.


 کلاهبرداری به سبک دونیت

بعد از جا افتادن دونیت در دنیای گیم حمایت‌های مردمی در زمینه‌های اجتماعی و دغدغه‌های زیست‌محیطی بیشتر شد، هدف‌های زیبایی که به بهبود کیفیت اجتماع کمک می‌کند مثل آزادسازی زندانیان جرائم نقدی، حمایت از زنان سرپرست، کودکان کار، ایتام و حتی درمان و فراهم‌کردن دارو  برای نیازمندان.

شاید یادآوری این نکته لازم باشد که هدف دونیت، منبع و منتشرکننده آن بسیار مهم است در بسیاری از مواقع هدف‌هایی که صرفاً  احساسات شما را درگیر می‌کند و هیچ پایه علمی و منطقی ندارد، علاوه بر این که پوچ است و جنبه کلاهبرداری دارد، باروح و روان شما نیز بازی می‌کند. برای مثال صفحه‌ای بی‌ربط به محیط‌زیست، برای حمایت و حفاظت از حیوانات نادر از مردم درخواست حمایت مالی می‌کند و ذهن را طوری هدایت می‌کند که اگر این حمایت نباشد دیگر هیچ حیوانی باقی نمی‌ماند!

همان‌طور که گفته شد دونیت یا همان حمایت مالی، فرهنگ خوب و مثبتی است تا زمانی که از آن درست  استفاده شود و به دست سودجویان روبه نابودی کشیده نشود.