تبیان، دستیار زندگی

کره و سینمای آن خود آمریکاست با یک پوشش جدید

دوره آموزشی دانش‌افزایی سینمایی به همت «کدومو» از معاونت کودک و نوجوان مؤسسه تبیان و مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه سوره و با حضور اساتید مجرب و به‌نام در حوزه سینما از شنبه 20 مهر لغایت چهارشنبه 4 آبان و از ساعت 8 الی 12 در سالن سازمان تبلیغات اسلامی واقع در میدان فلسطین آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش روابط عمومی تبیان: دکتر مجید شاه‌حسینی در اولین روز از برگزاری این دوره آموزشی با محوریت موضوعی «جریان‌شناسی فرهنگی در سینما» مطرح کرد: دختران امروز حس می‌کنند از حقشان محروم شده و باید حقشان را از این جامعه مردسالار بگیرند.

وی در ابتدای جلسه به فعالیت در حوزه رسانه اشاره داشت و گفت: در این کار ما به عبارت غربی به نوعی بیش‌فعالی و ساده انگاری می‌رسیم و اگر در این راه به معیارهای ثابت و قابل اتکا نرسیم قطعا سلیقه تأثیرگذار خواهد بود ضمن اینکه این اثرگذاری، تغییر در سلیقه مخاطب را نیز به دنبال خواهد داشت.

دکتر شاه‌حسینی

این کارشناس رسانه و سینما در ادامه گفت: امروزه خانواده‌ها تنها شده‌اند و این تنهایی را به عبارتی دانش ما باید جبران بکند. می‌خواهیم برویم دنبال مصادیق. این کار مانند جراحی است. قرار نیست کسی که جراحی می‌کند از تلویزیون هم همه جا را ببیند. مدیریت و ممیزی‌ها در این مقوله یک امر بسیار دقیق هستند که جنسشان از نوع اطلاع رسانی است.

وقتی هنر متکثر می‌شود با تکنولوژی همراه شده

شاه‌حسینی گفت: مهم‌ترین مبحثی که باید در این جلسه مورد بررسی قرار دهیم نسبت عالم مجاز با واقعیت است. وقتی هنر متکثر می‌شود با تکنولوژی همراه شده و از هنری بودن دور می‌شود. پس چه چیزی آن را خاص می‌کند؟ این شأن رسانه‌ای سینما است چون همه آن را دوست دارند، متکثر است و همه در جهان آن را می‌بینند. در بعضی کشورها اصل رسانه‌ای بودن را نادیده می‌گیرند تا همه حقوق را به سمت هنرمند ببرند. کل مقوله نمایش خانگی، تلویزیون و گیم همین است. گالری است.

سبک زندگی آمریکایی همان رؤیای آمریکایی است

ما باید هنجارهای زیست را تعریف بکنیم. سینما چهره فردای جامعه است. شما خلق می‌کنید و آن را ایجاد می‌کنید. مانند راه‌اندازی پنج استودیو بزرگ تحت عنوان مغول‌های هالییودی در پایان 1918 جنگ جهانی دوم که قرار بود چیزی را خلق کند که پشت آن اتاق فکر قرار داشت. رویای آمریکایی روی پرده رفت و ده سال بعد دیدم جامعه به آن شکلی در آمد که قرار بود دربیاید، یعنی همان سبک زندگی آمریکایی.
دوره آموزشی دانش‌افزایی سینمایی

بلک مامبا همان دید دیو گونه است

وی در ادامه به پخش کلیپ‌هایی از موسیقی کره پرداخت و گفت: امروزه محصولات کره‌ای را می‌بینید، همانطور که می‌دانیم این کشور مستعمره آمریکاست، پس آنچه امروز در کره و سینمای آن شاهد هستیم خود آمریکا است با یک پوشش جدید.
شاهد هستیم که فرهنگ کی‌پاپ پرفروش‌ترین آلبوم‌های روز را دارند و دیگر نسبتی با کره ندارند. این مهم وقتی خطرناک‌تر می‌شود که وارد جهان بازی و آواتار هم می‌شود. به عنوان مثال همین گروه بلک مامبا که متشکل از چهار دختر است، درواقع این چهار دختر خودشان مفهومی از آواتارهایی در فضای مجازی متاورس هستند. آنچه نمایش می‌دهند این است که شما درعالم واقعی مظلوم هستید پس این جهان را فراموش کنید و آواتار را به جهانی دیگری ببرید تا با همه زشتی بجنگید و حقتان را بازپس بگیرید. بلک مامبا همان دید دیو گونه است. فرزندان شما نه تنها این‌ها را به اسم می‌شناسند بلکه آن جاهایی که متاورس وجود دارد با آن‌ها وارد دیالوگ هم می‌شوند.

اگر نکشی کشته می‌شوی

کلاً آدم‌هایی که به دنبال دوست‌های خیالی هستند بالاخره آن را پیدا می‌کنند و دیگر از خانواده و معلم چیزی یاد نمی‌گیرند. زمانی در فیلم کیل بیل، تارانتینو یاد می‌داد زنی مظلوم سامورایی یاد می‌گیرد تا انتقام بگیرد. در دنیای امروز سن کم شده است و سعی می‌کند ادای اوما تورمن را دربیاورد. مربی که در زندگی واقعی نداشت را دارد در زندگی مجازی می‌یابد. از خودت دفاع کن، بازی این است، خلق یک فضای سیاه که در آن باید بجنگی و کسی به تو رحمی نخواد کرد اگر نکشی کشته می‌شوی.

باید به الگوهای موفق زن و مرد موفق ایرانی پرداخت

شاه‌حسینی در پایان سخنان خود مجددا به گروه بلک مامبا اشاره داشت و گفت: این جهان ترنس مدرن است. آواتار از تو مهم تر است. امروزه می‌بینیم بسیاری رفته‌اند و دارند زبان کره‌ای یاد می‌گیرند. چرا؟ برای رفتن. که چه بشود؟ که بتواند مثل این‌ها بخواند، تیپ بزند و مثل این ها رفتار کند. این در افغانستان هم دیده شده است، درواقع آنان می‌روند دنبال سنی که قدرت تحلیل ندارد و هیجانی است. برای هر کشوری چیزی را گذاشته‌اند مثل اندکی فمینیسم، حقوق تضییع شده زنان و همان عبارت معروف پاشو حقت را بگیر. به عبارتی آن‌ها دخترها را به صورت ویژه مورد هدف خود قرارداده‌اند و دارند جنسیت زدایی می‌کنند. دختری که از دختر بودن خود راضی نیست این امر در پسرها هم مصداق دارد.
چیزی که امروزه باید به آن پرداخته شود این است که هویت جنسیتی باید مورد توجه قرار بگیرد و دختر و پسر به جنسیت خود افتخار کنند نه این که باهم به رقابت بپردازند و تعصب داشته باشند.

همه دارند یارگیری می‌کنند و آتش می‌ریزند، این افق خطرناکی است. باید به الگوهای موفق زن و مرد موفق ایرانی بپردازید.

نویسنده: مریم فروزان کیا
روابط عمومی مؤسسه تبیان