تبیان، دستیار زندگی

از تولید تا نصب ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل، بسته به نوع سقفی و دیواری بودن آن متفاوت است. بنابراین قصد داریم تا در این مطلب به مراحل اجرای ساندویچ پانل از تولید در کارخانه تا نصب و اجرای پانل دیواری و سقفی بپردازیم لطفا تا آخر با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
از تولید تا نصب ساندویچ پانل
 

 

همانطور که می‌دانید ساندویچ پانل‌ها از جمله مصالحی هستند که با پیشرفت علم و تکنولوژی جایگزین مصالح قدیمی مانند آجر، گچ و سیمان شده‌اند. پانل‌ها را به طور کلی در دو نوع دیواری و سقفی دسته بندی می‌کنند. هر پانل ساندویچی دارای دو لایه ورق بیرونی از جنس فولاد و یک لایه ورق درونی عنوان عایق است.
ورق‌های بیرونی پنل شامل ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم و ورق گالوانیزه و عایق درونی آن نیز از فوم پلی اورتان(یورتان)، فوم پلی استایرن، فوم پشم سنگ، فوم پشم شیشه و فوم XPS تشکیل می‌شوند. شرکت ماموت به دلیل تولید ساندویچ پانل با بالاترین کیفیت جز اولین و بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پانل‌های ساندویچی است.
 با توجه به اطلاعات کلی که در رابطه با ساندویچ پانل‌ بیان کردیم؛ نصب این محصول بسته به نوع سقفی و دیواری بودن آن متفاوت است. بنابراین قصد داریم تا در ادامه این مقاله به مراحل اجرای ساندویچ پانل از تولید در کارخانه تا نصب و اجرای پانل دیواری و سقفی بپردازیم.

معرفی روش تولید ساندویچ پانل

همانطور که می‌دانید ساندویچ پانل ماموت بسته به ابعاد سازه، شرایط محیطی، نوع سقفی یا دیواری بودن، رنگ‌‌بندی و... متناسب با درخواست مشتریان تولید می‌شوند.
به طور کلی ساندویچ پانل‌ها به دو روش کانتینیوز و دیس کانتینیوز می‌توانند تولید شوند. که هر کدام از این روش‌ها مزایایی دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.
●روش تولید کانتینیوز: این روش با نام، تولید پیوسته ساندویچ پانل نیز شناخته می‌شود. در روش کانتینیوز تمامی موادی که برای ساخت ساندویچ پانل نیاز است وارد دستگاه شده و ساندویچ پنل با ابعاد، ضخامت و رنگ بندی مورد نظر تولید می‌شود.
● روش تولید دیس کانتینیوز: تولید پانل در روش دیس کانتینیوز برخلاف روش تولید کانتینیوز است و با نام، تولید ناپیوسته ساندویچ پنل شناخته می‌شود. تولید پانل‌های ساندویچی در این روش به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود؛ یعنی تمامی قطعات پانل به صورت جدا جدا تولید و درنهایت به یکدیگر متصل می‌شوند.

 
مراحل تولید ساندویچ پانل
 

بسته‌بندی و حمل ساندویچ پانل

پنل‌ها پس از تولید در کارخانه ماموت بسته‌بندی می‌شوند و مشخصات آن‌ها اعم از ضخامت، طول و عرض پنل، نوع ساندویچ پانل‌ها و مواردی دیگر بر روی بسته‌بندی درج می‌شود تا از بروز هرگونه آسیب و یا خطا جلوگیری شود. 
لازم به ذکر است که با توجه به آسیب پذیری بالای ساندویچ پانل‌ها باید بسته بندی و انتقال آن‌ها به کامیون‌های حمل پانل با دقت بالا انجام شود.

بارگیری ساندویچ پانل

پس از مرحله بسته‌بندی، نوبت به حمل و جا به جایی ساندویچ پانل به محل پروژه می‌رسد. برای حمل این محصولات باید از دستگاهی به نام لیفتراک استفاده کنیم. در صورتیکه این کار به صورت دستی انجام شود، ممکن است به پانل‌ها آسیب برسد. پالت‌ها بسته به ابعاد و تعداد ساندویچ پانل‌ها تقسیم بندی می‌شوند و سپس راننده لیفتراک، به وسیله چنگال‌های لیفتراک بطوریکه تعادل پالت‌ها رعایت شود آن‌ها را بلند کرده و در کامیون بارگیری قرار می‌دهد.
در برخی موارد کارخانه‌ها پالت‌های ساندویچ پنل را به وسیله جرثقیل بارگیری می‌کنند؛ با توجه به حساسیت بیشتر در استفاده از این روش باید توجه داشته باشید که تسمه‌های جرثقیل هنگام بارگیری در وسط پالت قرارنگیرد.

نکات مهم در بارگیری و حمل ساندویچ پانل
●فضای قرارگیری پانل‌ها باید به اندازه‌ای باشد که هوا به راحتی در بین آن‌ها جریان داشته باشد در غیر اینصورت موجب سائیده شدن ساندویچ پانل می‌شود.
● استفاده از کامیون متناسب با ابعاد پنل‌ یکی دیگر از مهم‌ترین موارد حمل آن‌ها است.
● هنگام جابه‌جایی و بلند کردن ساندویچ پانل نباید آن را از قسمت نر و مادگی بلند کرد بلکه باید در این شرایط دو طرف پانل را گرفته تا از بروز آسیب جلوگیری شود.
● هنگام پایین آوردن پانل‌های ساندویچی در محل نصب باید توجه کنید تا پنل‌ها با یکدیگر برخورد نداشته باشند در غیر اینصورت امکان خراش بر روی پانل بالا می‎‌رود و نمی‌توان انتظار عملکرد مطلوبی را از آن داشت.

روش‌های نصب و اجرای ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها علاوه بر اینکه در دو نوع دیواری و سقفی تقسیم بندی می‌شوند، هرکدام از این محصولات می‌توانند انواع مختلفی از جمله: پانل پیچ مخفی، پانل قفل دار و پانل نر و مادگی داشته باشند که نحوه نصب هرکدام از آن‌ها متفاوت است.

● ساندویچ پانل پیچ مخفی
ساندویچ پانل پیچ مخفی در واقع نوعی ساندویچ پانل دیواری است که ساختار آن به صورتی است که هیچگونه پیچی از بیرون سازه دیده نمی‌شود و سطحی صاف و یکنواخت در نمای بیرونی سازه ایجاد می‌کند.

● ساندویچ پانل قفل دار
از ساندویچ پانل‌های قفل‌دار برای اتصال پنل‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود و بیشتر در ساخت سردخانه‌ها کاربرد دارد.

● ساندویچ پانل نر و مادگی
پانل‌های نر و مادگی در قسمت اتصال دارای زوایایی هستند که سبب می‌شود پس از نصب به شکل یکپارچه در آمده و توسط ابزارآلات مختلف بر روی دیوار و سقف سازه نصب شوند.
 
نصب ساندویچ پانل

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری

همانطور که می‌دانید استحکام و امنیت در هر سازه‌ای از مهم‌ترین موارد در ساخت آن است؛ بنابراین نصب ساندویچ پانل دیواری نیز در این امر حائز اهمیت است.

● مرحله اول
در مرحله اول قبل از نصب ساندویچ پانل دیواری باید زیرسازی‌های لازم توسط مهندسان و با نظارت کارفرما انجام شود. معمولا اجرای فوندانسیون و زیرسازی بسته به نظر کارفرما تا ارتفاع 5/1 متر می‌تواند متغیر باشد تا از آسیب دیدن پانل‌های دیواری در هنگام حوادث جلوگیری شود.

● مرحله دوم
در این مرحله محافظ‌های پانل‌های دیواری که در کارخانه بسته بندی شده‌اند، باز شده و توسط بازرس مخصوص شرکت ماموت سلامت پنل‌ها بررسی و پس از تایید به محل نصب منتقل می‌شوند.

● مرحله سوم
در این مرحله قسمت درب و پنجره سازه با دستگاه‌های مخصوص برش داده می‌شوند. سپس با جوشکاری پروفیل‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند.

● مرحله چهارم
چهارمین مرحله در نصب ساندویچ پانل دیواری، آب بندی کامل پانل‌ها است تا در هنگام بارندگی و سایر موارد از ورود آب به داخل سازه جلوگیری شود. برای آب بندی ساندویچ پانل از چسب پلی اورتان در تمامی درزهای داخلی پنل استفاده می‌شود.

● مرحله پنجم
در آخر ساندویچ پانل دیواری در محل خود و با پیچ و مهره کاملا صاف نصب می‌شود. در نهایت در صورت درخواست مشتریان عزیز شرکت ماموت، نصابان ساندویچ پانل می‌توانند از ورق فلاشینگ برای زیبایی بیشتر سازه و درزگیری کامل پنل‌ها استفاده ‌کنند.

مراحل نصب ساندویچ پانل سقفی

بیشتر مراحلی که در نصب ساندویچ پانل سقفی، مشابه مراحلی است که در ساندویچ پانل دیواری انجام می‌شود. در ادامه مراحل نصب ساندویچ پانل به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که متفاوت از پانل دیواری است.
ساندویچ پانل سقفی باید به صورتی نصب شود که حداقل 5 درجه شیب داشته باشد، به همین دلیل ساندویچ پانل سقفی برای مواردی که سقف مسطح است گزینه مناسبی نیست.
از مهم‌ترین مسائلی که در نصب ساندویچ پانل باید در نظر بگیرید این است که هیچ ماده ناسازگار با ساندویچ پانل در نصب آن نباید وجود داشته باشد، زیرا سبب خوردگی و پوسیدگی پنل‌ها می‌شود.
از دیگر موارد مهم در اجرای پانل سقفی نحوه قرارگیری پنل‌ها در برابر وزش باد است چرا که نصب آن باید در خلاف جهت باد باشد.

قیمت نصب ساندویچ پانل

هزینه نصب ساندویچ پنل نیز همانند قیمت ساندویچ پانل به موارد مختلفی بستگی دارد که برای نمونه می‌توان به نوع پانل دیواری و یا سقفی، ضخامت پانل، طول و عرض پانل، نصابان ساندویچ پانل و از همه مهم‌تر شرکتی که مشتریان عزیز درخواست ساندویچ پانل می‌کنند اشاره کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نصب ساندویچ پانل، هزینه نصب و آشنایی با نصابان ماهر شرکت ماموت با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید و از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

شماره های تماس
021-44030415 | 021-44030414
021-44030121 | 021-44030122