تبیان، دستیار زندگی

اتوبوس‌های پیر وصیّت می‌کنند

حتما شما هم مثَل «زیرپا علف، سبز شدن» را شنیده‌اید اما جالب است بدانید که خیلی‌ها این مثَل را زندگی می‌کنند آن هم هر روز!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدیریت شهری، ، حمل و نقل تهران، اتوبوس‌، ترافیک شهر،  آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی ،
از زمان های قدیم اتوبوس یار و یاور همیشگی محصلان و شاغلان  بوده، قشر فعال و پویای جامعه‌ای که روزانه به واسطه اتوبوس از مسیری به مسیر دیگر جابه جا می‌شوند. با افزایش کرایه‌ها اتوبوس گزینه خوبی برای تردد به حساب می‌آید به شرط آن که صبور باشید و سختی‌های آن را بپذیرید چرا که بسیاری از ما عمرمان بر سر ایستادن، به انتظار نشستن و توقف‌های اتوبوس از دست رفته است.
حالا در این گزارش به برخی از مسائل و مشکلات این قشر در اتوبوس می‌پردازیم.

وصله و پینه

مرداد 1401 بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد ۹۵درصد اتوبوس‌های تهران با وصله و پینه سرپا هستند و طی برنامه‌ریزی که صورت گرفت قرار بر این شد که تا پایان سال از 900 دستگاه، 500 اتوبوس باکیفیت به شهرداری تحویل داده شود.

فقط کافی است یک بار تجربه سوارشدن بر اتوبوس‌های قدیمی آن هم در تابستان را داشته باشید تا کاملا معنای وصله‌وپینه را از عمق وجودتان احساس کنید. از خرابی صندلی ها  و یادگاری های نوشته شده گرفته تا مشکلات تهویه و  حرکت کردن آن!

آلودگی هوا

معمولا با شروع شدن سرما و ورود به فصل پاییز، به دلیل افزایش ترددهای درون‌شهری، آلودگی هوای تهران هم بیشتر می‌شود علاوه بر آن تولید سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی نیز ناشی از فرسوده بودن این دستگاه‌هاست.

به گفته آماری مقصر 5 درصد از این آلودگی ها  اتوبوس‌های شهری است و متاسفانه بالای 4 هزار دستگاه فرسوده در شهر وجود دارد که هزینه تعمیر آن به مر اتب بیشتر از خرید و جایگزین کردن یک اتوبوس دیگر است.

پس با جایگزین کردن این اتوبوس‌ها می‌شود قدم مثبتی به کمتر شدن آلودگی  برداشت و باعث زیبایی شهر شد چرا که وجود اتوبوس‌های خراب و زهوار در رفته زرد، خود نماد افسردگی و خستگی در شهر است.

به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر، «تهران حداقل به 7000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد که در شروع دوره مدیریت شهری، حدود 2000 دستگاه فعال در پایتخت وجود داشت که امروز با وجود تلاش‌های انجام شده و تعمیرات و نوسازی‌ها، این رقم به حدود ۲۷۰۰ دستگاه افزایش یافته است»



تقاضا بیشتر از عرضه!

یکی از مشکلات، کمبود اتوبوس‌های شهری است یا بهتر بگویم تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است

15دقیقه به انتظار اتوبوس ایستاده‌اید، دیرتان شده و بلاتکلیف، از دیگران درباره آخرین اتوبوسی که از ایستگاه گذشته سوال می‌پرسید هر لحظه به تعداد منتظرین اضافه می‌شود و بعد از گذشت دقایقی شما با تراکم جمعیت زیادی روبه‌رو می‌شوید که قرار است هم مسیر  باشید.

برنامه‌های اینترنتی

مشکل دیگر در بی نظمی و عدم رسیدگی به مسائل حمل و نقل عمومی است با توجه به ترافیک‌های شهری زمان رسیدن اتوبوس‌ها متغیر است و فردی که تصمیم می‌گیرد از اتوبوس استفاده کند باید قید برنامه‌ریزی را بزند و یا توقع زود رسیدن را از سرش بیرون کند!

برای حل این مسئله شهرداری با همکاری سازمان حمل و نقل برنامه‌ای طراحی کردند که زمان دقیق رسیدن اتوبوس را با توجه به موقعیت فعلی شما و ترافیک‌های محدوده اعلام می‌کند همین طور موقعیت مکانی و اطلاعات ایستگاه‌ها و خطوط اتوبوسرانی و امکانات دیگری را برای بهبود زندگی شهری و تردد فراهم می‌کند.

به گفته شهروندان این برنامه‌ها در شروع اختلالاتی داشته و برای مدت کوتاهی هم از دسترس خارج شده بود اما حالا این برنامه‌ها علاوه بر رفع اختلال، شهرهای پر ترددی  مثل مشهد،  شیراز، تبریز و اصفهان را نیز پوشش می‌دهد با این برنامه رضایت افراد از استفاده وسیله نقلیه بالاتر می‌رود چرا که می‌توانند با خیال راحت برای وقت خود برنامه‌ریزی کنند و دیگر لازم نیست ساعت ها به انتظار یک اتوبوس بنشینند.

اقدامات مثبت در حمل و نقل تهران

با افزایش اتوبوس‌ها و رفع مشکلات مربوطه، تراکم مردم برای هر اتوبوس کمتر می‌شود و  با استقبال مردمی خوبی مواجهه می‌شود همه این‌ها مقدماتی برای کاهش آلودگی هوا و کمتر شدن ترافیک هستند.

 در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته، به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر، «تهران حداقل به 7000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد که در شروع دوره مدیریت شهری، حدود 2000 دستگاه فعال در پایتخت وجود داشت که امروز با وجود تلاش‌های انجام شده و تعمیرات و نوسازی‌ها، این رقم به حدود ۲۷۰۰ دستگاه افزایش یافته است»

تزریق اتوبوس‌های جدید به شهر علاوه بر  رفع مشکلاتی زیست محیطی چهره و بافت شهر  را هم زیبا می‌کند و  باید منتظر این تغییرات تا پایان سال ماند.