تبیان، دستیار زندگی

نقشه ذهنی چیست و به چه دردی می‌خورد؟

درمانی برای شلختگی ذهنی

تا حالا شده حسرت کسانی را بخورید که ذهن منظم و ساختارمندی دارند؟ همان‌ها که وقتی حرفی را شروع می‌کنند، از اول تا آخر دستتان را می‌گیرند و با خودشان از ب بسم الله تا میم صدق الله العلی العظیم می‌برند و این همراهی برای شما هم به‌عنوان مخاطب لذت‌بخش است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شلختگی ذهنی

شخصیت‌های ساختاری‏، شخصیت‌های بی‌ساختار

احتمالاً اگر جزو کسانی باشید که در آزمون‌های شخصیت‏، جزو آدم‌های بی‌ساختار (p) باشید، تأیید می‌کنید که حسرت این آدم‌ها  را خورده‌اید و تأیید می‌کنید که وقتی می‌خواهید چیزی بگویید، برایتان سخت است دسته‌بندی‎‌شده حرفتان را پیش ببرید. گاهی ممکن است از خیابانی شروع کنید و ناگهان ببینید در بن‌بستی گیر افتاده‌اید.

ساختار ذهنی و پیشرفت آسان کارها

ساختاری نبودن و ساختاری‌بودن لزوماً ضعف و برتری نیست؛ اما مسئله این است که ساختارداشتن در یک سری فعالیت‌ها کمک می‌کند کارها شکسته و خرد شوند، در نتیجه ذهن از شلوغی نجات پیدا کند و مسیر حرکت در پروژه‌ها مشخص باشد تا بفهمید کجای ماجرا هستید و چندچندید. وقتی بدانید کجا هستید، کمتر دچار اضطراب می‌شوید؛ چون گاهی ابهام در اینکه نمی‌دانید در چه مرحله‌ای هستید و چقدر از کارها انجام شده و چقدر باقی مانده، باعث اضطراب و ترس ناشناخته برایتان می‌شود.

نقشه ذهنی راه درمان است

برای متبحرشدن در نقشه ذهنی می‌توانید برای هر موضوعی که می‌شنوید یا مطالعه می‌کنید یا گفت‌وگو می‌کنید، نقشه ذهنی بکشید.

ذهن ساختاری به‌طور پیش‌فرض استعداد استفاده از نقشه ذهنی را دارد تا آرام بگیرد و ذهن غیرساختاری با اینکه نمی‌تواند به‌طور خودکار ساختارمند باشد، ساختار را دوست دارد و در آرزوی آن است.

واقعیت هم این است که این دوست‌داشتن از سر نیاز به چیزی شبیه نقشه ذهنی است تا به آرامش برسد. برای این افراد‏، نقشه ذهنی فقط ابزار استفاده و پیشرفت نیست، بلکه درمان است.

روش‌های تولید نقشه ذهنی

نقشه ذهنی را به دو روش می‌توانید پیاده‌سازی کنید: با قلم و کاغذ یا با نرم‌افزار و برنامه(اپلیکیشن)؛ اما قبل از آن به ذهنی نیاز دارید که تمرین کرده است به‌صورت ساختاری فکر ‌کند. یعنی در هرموضوعی می‌تواند بگوید موضوع چیست، زیرشاخه‌های اول آن چه هستند و هر زیرشاخه چه عناوینی را دربرمی‌گیرد. در نهایت ایده و مسئله را به‌صورت درختی ارائه می‌دهد.

تمرین نقشه ذهنی

برای این کار می‌توانید یک دفترچه یادداشت بردارید و کارهای روزانه‌تان را به‌صورت نقشه ذهنی درآورید. مثلاً امروز روز تمیزکاری و خریدهای منزل است. ممکن است در حالت عادی هرچه از هر بخش یادتان می‌آید، در لیست انجام کارها وارد کنید و در نهایت چنین لیستی دستتان باشد: کاهو‏، گردگیری، خرید مایع لباسشویی، پیاز، گوجه، سیب‌زمینی، پنبه، اتوی لباس‌ها و... .

در این فهرست، کارها بدون دسته‌بندی آمده‌اند و بعید نیست بعضی از آن‌ها جا بیفتد. به‌علاوه احساسی از شلوغی و شلختگی منتقل می‌کند. حالا فرض کنید همین لیست به‌صورت نقشه ذهنی در بیاید. چیزی شبیه این عکس خواهیم داشت:
شلختگی ذهنی

پیشنهادهای کارراه‌بنداز برای کشیدن نقشه ذهنی

برای متبحرشدن در نقشه ذهنی می‌توانید برای هر موضوعی که می‌شنوید یا مطالعه می‌کنید یا گفت‌وگو می‌کنید، نقشه ذهنی بکشید. علاوه بر دفترچه یادداشت و کشیدن دستی نقشه ذهنی، می‌توانید از نمونه‌های دیجیتال آن استفاده کنید. اگر با سیستم و لپ‌تاپ قصد کشیدن نقشه ذهنی دارید، نرم‌افزار ایکس‌مایند (xmind ) کامل‌ترین نرم‌افزار موجود است و البته imindQ و imindmap هم گزینه‌های مناسبی هستند. اگر با گوشی راحت هستید هم می‌توانید mindomo یا همان نسخه مخصوص گوشی xmind را نصب کنید و از کار با این نرم‌افزارها و برنامک‌ها لذت ببرید.