تبیان، دستیار زندگی

سرزمین ناشناخته‌ و مرموز کهکشان‌ها

حقایق کهکشانی فیلم بین ستاره‌ای

دنیای مرموز کهکشان‌ها در فیلم بین ستاره‌ای (اینتراستلار) به گونه‌ای به نمایش گذاشته شده است که همه را میخکوب می‌کند، دنیایی از سرزمین ناشناخته‌ها که همه را به وجد می‌آورد و هزاران سوال را برای تماشاچی ایجاد می‌کند اما این همه شگفتی و مرموز بودن چگونه در قاب سینما جای گرفته است خود شگفتی دیگر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم علمی-تخیلی
داستان‌های زیادی درباره ساخت فیلم وجود دارد که در دنیای واقعی ما قابل هضم است و شاید تا حدودی کلید آن رمز و رازها را برایمان بگشاید.

فیلم میان‌ستاره‌ای Interstellar فیلمی علمی-تخیلی و حماسی به کارگردانی کریستوفر نولان است که در ۲۰۱۴ اکران شد.

فیلم‌نامه این فیلم را نولان به همراه برادرش جاناتان نوشته ‌است. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است.

از بازیگران معروف این فیلم متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل اروین، الن برستین، مت دیمون، و مایکل کین هستند.

ماجرای این فیلم در یک فضای ویران‌شهر جریان دارد که بشریت در تلاش است تا زنده بماند. داستان آن درباره فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای در نزدیکی زحل به کهکشان دیگری سفر می‌کنند تا سیاره قابل سکونتی را پیدا کنند.

در برخی از مراحل ساخت فیلم آن هاتاوی تنها دقایقی با مرگ فاصله داشته است که به‌دلیل وجود سیستم گرمایشی در پشت صحنه او هر چند دقیقه با کمک آن دمای بدن خود را افزایش می‌داد.



نولان جایگزین اسپیلبرگ

واقعیت‌هایی که در فیلم وجود دارد دیدن فیلم را برای مخاطب دوچندان می‌کند، یکی از این حقایق جالب این است که قبل از نولان اسپیلبرگ قرار بود کارگردان اینتراستلار باشد اما او به دلیل ساخت فیلمنامه‌های خودش اکیپ را ترک می‌کند. از همین رو، جاناتان نولان برادر خود را برای کارگردانی این اثر به سازندگان فیلم پیشنهاد می‌دهد.

استفاده نکردن از پرده سبز

موضوع دیگری که جالب و شگفت‌انگیزه، این است که با توجه به پرهزینه بودن صحنه‌های فیلم، اما روی پرده سبز انجام نشده و به‌صورت واقعی صحنه‌ها گرفته شده است چون نولان معتقد بوده که بازیگران باید به صحنه‌های واقعی واکنش نشان دهند نه با چیزی که در واقعیت آن را نمی‌بینند.
رباتی که واقعی بود

یکی دیگر از اتفاقات جالب در فیلم وجود ربات تارس بود او با ربات‌هایی که در دیگر فیلم‌ها وجود داشت فرق می‌کرد، تارس با اینکه رفتار انسانی نداشت اما با دادن برنامه قابل برنامه‌ریزی بود و در بیشتر صحنه‌ها هم حضور داشت حضور تارس در فیلم ماحصل جلوه‌های ویژه نبوده و تیم سازنده‌ فیلم واقعا یک ربات برای شخصیت تارس ساختند.

قانون‌های وضع شده در فیلم توسط فیزیکدان برجسته

اتفاق مهم دیگر این فیلم این بود که فیزیکدان برجسته کیپ ترون برای منطق فیلم دو قانون وضع کرد که توسط نولان تایید شد اولین قانون اینکه هیچ‌گونه صحنه‌ای در فیلم نباید قوانین فیزیک که ثابت شده‌اند را نقض کند و قانون دوم هم هرگونه حدس و گمان در فیلم درباره‌ مسائلی که بشر از آن آگاه نیست باید از جانب یک دانشمند بیان شود و نه از جانب نویسنده‌ فیلم.


اشاره کرم‌چاله به داستان اودیسه فضایی کوبریک

کریستوفر نولان برای ساخت فیلم از فیلم اودیسه‌ی فضایی استنلی کوبریک، الهام گرفته است. حتی کرم‌چاله‌ موجود در فیلم که در نزدیکی زحل قرار دارد، اشاره‌ای به برنامه‌ کوبریک برای ساخت اودیسه‌ فضایی دارد.

البته برنامه‌ اصلی کوبریک به‌تصویر کشیدن سیاره‌ زحل در فیلم خود بود که در انتها به‌ جای آن سیاره‌ مشتری در فیلم قرار گرفت. اما نولان به تصویر کشیدن زحل در فیلم را به خوبی اجرا کرد.

فاصله کم با مرگ «آن هاتاوی» در سیاره یخ‌زده

هیپوترمی یک بیماری عمومی است هاتاوی بازیگر فیلم به آن دچار بود، این بیماری به‌دلیل کاهش دمای بدن باعث آسیب رساندن به اندام‌ها و ایجاد اختلال در کارکرد آن‌ها می‌شود. که اگر به میزان زیادی هم برسد می‌تواند باعث مرگ فرد بیمار بشود.

در مراحل ساخت فیلم در سیاره‌ یخ‌زده که در کشور ایسلند انجام‌ می‌شد، دمای محیط به‌مقدار زیادی و به‌طور ناگهانی کاهش پیدا می‌کرد. آن هاتاوی در شرایط فیلم‌برداری فیلم در آن منطقه دوباره دچار این بیماری شد.

در برخی از مراحل ساخت فیلم آن هاتاوی تنها دقایقی با مرگ فاصله داشته است که به‌دلیل وجود سیستم گرمایشی در پشت صحنه او هر چند دقیقه با کمک آن دمای بدن خود را افزایش می‌داد.