تبیان، دستیار زندگی

کلاهبرداری با عنوان مدرک بین‌المللی

این روزها آن قدر جنون مدرک‌گرایی در بین افراد زیاد شده که حتی به خرید مدارک تقلبی بین‌المللی روی آورده‌اند. فقط برای اینکه عنوان دارنده‌ مدرک بین‌المللی فلان را کنار اسم خود داشته باشند. البته بعضی‌شان هم از تقلبی بودن مدارک بی‌خبرند و گول کلاهبرداران این حرفه را می‌خورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در نگاه اول همه چیز معتبر به نظر می‌رسد. ظاهر مدرک کاملا شبیه مدارک معتبر جهانی و دارای هولوگرام‌ و مهر است. مدارک هم به ظاهر توسط شرکت‌هایی خارجی در انگلستان و کانادا و دیگر کشورها صادر می‌شوند. همین نکته اما توجه ما را به خود جلب کرد تا بیشتر پیگیر شویم که آیا اصلا چنین شرکتهایی وجود دارند یا خیر و اگر وجود دارند چقدر معتبر هستند.

از آشپزی تا دندانپزشکی مدرک می‌دهیم

نکته‌ اولی که که مشکوک به نظر می‌رسید صدور گواهی توسط این شرکت‌ها برای رشته‌های مختلف بود، از خیاطی و آرایشگری تا دیجیتال مارکتینگ و معماری و حتی کارهای پزشکی. رشته‌هایی مثل کامپوزیت دندان، تزریق فیلر و بوتاکس و یا مزوتراپی، آن هم بدون نیاز به گذراندن دوره و یا انجام آزمون. در واقع روند کار این افراد به این شکل است: شما کافی است نام هر رشته‌ای که می‌خواهید را به آنها بگویید، آنها برایتان مدرک صادر می‌کنند.

نه تنها نیازی به آزمون و یا گذراندن دوره نیست بلکه حتی از شما نمی‌خواهند که هیچ مدرکی مبنی بر سابقه کاری خود یا تحصیل در این رشته‌ها به آنها ارائه کنید. با این حساب هر فرد تنها با پرداخت مبلغی بین 150 تا 500 هزارتومان در رشته‌های مختلفی مثل پاکسازی پوست، کاشت ناخن، تزریق فیلر و بوتاکس، مزوتراپی و کامپوزیت می‌تواند به راحتی صاحب مدرک شود.

 با اینکه عنوان این مدارک بین‌المللی است اما نه در داخل و نه در خارج از ایران کاربردی ندارند. با توجه به عدم اعتبار شرکت‌های صادرکننده، در داخل کشور با این مدارک مجوز احداث سالن یا مطب نخواهید داشت.


خبری از شرکت‌های معتبر نیست

در این صفحات اینستاگرامی اگر گشتی بزنید می‌بیند همه‌شان دائما از مزیت معتبر بودن گواهی‌های صادر شده صحبت می‌کنند. بر روی این گواهی‌ها پایین اسم و عکس فرد یک کد وجود دارد، کدی که گفته می‌شود با وارد کردن آن در سایت مربوطه می‌توانید استعلام بگیرید و صحت مدرک فرد درآنجا تایید می‌شود. اما کدام سایت؟ سایت همان به اصطلاح شرکت معتبر خارجی که این گواهی را صادر می‌کند.

ما وارد چندتا ازسایت‌های مربوط به این شرکت‌ها شدیم. با کمی تحقیق در مورد آدرس شرکت و اعتبار خود سایت‌ها متوجه شدیم با تعدادی شرکت غیر واقعی روبرو هستیم. در برخی موارد اصلا شرکتی وجود ندارد و فقط یک سایت داخلی است که با جعل عنوان اقدام به صدور مدرک می‌کند. مواردی هم که شرکتی در انگلستان به ثبت رسیده با جستجوی آدرس شرکت می‌فهمید که یک فرد ایرانی در آنجا به شکل صوری یک شرکت ثبت کرده و باز با عده‌ای کلاهبردار طرف هستید. یعنی اصلا خبری از کمپانی معتبر خارجی و مدرک بین‌المللی نیست.

این گواهی‌ها به چه دردی می‌خورند؟


با اینکه عنوان این مدارک بین‌المللی است اما نه در داخل و نه در خارج از ایران کاربردی ندارند. با توجه به عدم اعتبار شرکت‌های صادرکننده، در داخل کشور با این مدارک مجوز احداث سالن یا مطب نخواهید داشت. از نظر دیگر کشورها هم این مدارک ارزشی ندارند، به همین خاطر افرادی که قصد مهاجرت کاری دارند نمی‌توانند آن را به سفارت ارائه کنند.

پس اصلا چرا افراد به سراغ گرفتن این مدارک می‌روند؟ کافی است خودتان را جای مشتری کسب و کارها بگذارید، قطعا داشتن یک مدرک بین‌المللی اعتماد شما را به آن کسب و کار بیشتر خواهد کرد. همین موضوع انگیزه افراد می‌شود تا در هر حرفه‌ای که هستند اقدام به خرید این گواهی‌ها کنند تا رزومه پربارتری هم داشته باشند.

در نهایت توصیه ما به شما این است به هرکسی که ادعا می‌کند دارای مدرک بین‌المللی است به راحتی اعتماد نکنید و تا وقتی که از اعتبار گواهی مطمئن نشده‌اید،  گول این عناوین پر زرق و برق را نخورید. اگرهم به دنبال تقویت رزومه و پیشرفت شغلی هستید بهتر است به جای خریدن این گواهی‌های تقلبی در مراکز معتبر زیر نظر سازمان فنی‌حرفه‌ای کشور یا وزارت علوم آموزش ببینید و سپس مدارک معتبر دریافت کنید.