تبیان، دستیار زندگی

ان اف سی چیست و چه کاربردی دارد؟

نوه و نتیجه‌های بلوتوث!

یکی از قابلیت‌های اتصالی گوشی‌های هوشمند NFC است که باعث تعامل و تبادل اطلاعات بین دو دستگاه می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 گوشی‌های هوشمند

احتمالا وقتی در حال خرید یک تلفن همراه جدید بوده و در سایت‌های مختلف مشخصات آن را می‌خوانده‌اید گزینه NFC را دیده‌اید.

NFC مخفف عبارت Near Field Communication است که در زبان فارسی به آن «ارتباط حوزه نزدیک» می‌گوییم. این تکنولوژی یک راه ارتباطی بین دو دستگاه از طریق امواج رادیویی ایجاد می‌کند. البته منظور از دستگاه، تلفن همراه، تبلت و به طور کل دستگاه‌های هوشمند قابل حمل و وسایلی است که مجهز به تراشه NFC  باشد.

در این ارتباط یکی از دستگاه‌ها نقش فرستنده و دیگری نقش گیرنده را ایفا می‌کند که می‌تواند سبب تبادل اطلاعات میان دو دستگاه مورد نظر شود. 

به زبان ساده این فرآیند مانند بلوتوث و یا سیگنال‌های بیسیم‌ عمل کرده و با مصرف انرژی بسیار پایین می‌تواند داده‌های کم حجم را جابجا کند. یعنی دستگاه فرستنده یک فرکانس رادیویی ایجاد و دستگاه گیرنده آن را دریافت می‌کند و بعد از متصل شدن دو دستگاه به یکدیگر، اطلاعات مورد نظر جابجا می‌شود. این ارتباط در دستگاه‌هایی که مجهز به تراشه NFC و به یکدیگر نزدیک هستند، کاربرد دارد. البته منظوراز نزدیکی فاصله چند سانتی‌متری میان دو دستگاه گیرنده و فرستنده است.

 یکی از بهترین کاربردهای ان اف سی قابلیت پرداخت است. یعنی تلفن شما تبدیل به یک کارت اعتباری می‌شود. برای استفاده از روش های پرداختی Apple pay، sumsung pay و android pay می توان از این تکنولوژی استفاده کرد.


NFC tag چیه؟


در برخی موارد شما برچسب‌هایی را مثلا روی یک اسباب‌بازی یا یک محصول مثل کفش می‌بینید که به آنها تگ ان اف سی می‌گویند و با نزدیک کردن تلفن خود به این برچسب اطلاعات محصول یا مثلا طریقه کارکرد اسباب بازی برای شما نمایش داده می‌شود. البته این تگ می‌تواند به صورت جاسوییچی یا مچ بند باشد که داخل آن یک مدار الکتریکی قرار دارد اما باتری یا منبع تغذیه‌ای ندارد و برقش را از تلفن همراه شما که نقش ان اف سی خوان را دارد، می‌گیرد. این مورد در تبلیغات شهر نیز بسیار جذاب است. مثلا وقتی روی یک پوستر تبلیغات در خیابان علامت ان اف سی وجود دارد، با نزدیک کردن تلفن می‌توانید شعب نزدیک یا راه‌های ارتباطی با آن برند یا فروشگاه را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است هر فرد می‌تواند با خرید برچسب‌های ان اف سی برای کارهای مورد نظر خود با استفاده از برنامه و اپلیکیشن‌های خاص برنامه ریزی کنند.


کاربرد NFC چیه؟


با پیشرفت روز به روز تکنولوژی شاید پیش خود فکر کنید که حوزه ان اف سی در دنیای امروز کاربردی ندارد، اما باید بگویم که سخت در اشتباهید.

* یکی از بهترین کاربردهای ان اف سی قابلیت پرداخت است. یعنی تلفن شما تبدیل به یک کارت اعتباری می‌شود. برای استفاده از روش های پرداختی Apple pay، sumsung pay و android pay می توان از این تکنولوژی استفاده کرد.

* در بسیاری از کشورها با این تکنولوژی می‌توانید بلیت مترو و اتوبوس تهیه کنید و دیگر نیازی به رسید کاغذی نیست.

* اگر یک تلویزیون یا پرینتر مجهز به تراشه ان اف سی داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید تصاویر تلفن خود را به آنها انتقال داده و مشاهده کنید یا از تصاویر دیجیتال خود پرینت تهیه کنید.

* همچنین می‌توانید صدا و آهنگ‌های تلفن خود را با نزدیک کردن به بلندگو مجهز به قابلیت ان اف سی با صدای بلند بشنوید.

* باتری دستگاه‌های هوشمند را با ان اف سی بدون هیچ کابلی شارژ کنید.

* باز کردن درب خانه، فروشگاه، اتاق هتل، اتوموبیل و ... . به این صورت که قفل‌ها مجهز به تراشه ان اف سی هستند و شما با کارت‌های مخصوص که آنها نیز تراشه دارند می‌توانید درب را باز کنید.

NFC در ایران

ایرانسل و همراه اول و رایتل شاید یکی از معدود کاربردهای NFC در ایران تلقی شوند که با نام کیف پول همراه نیز شناخته می‌شود. این قابلیت به شما کمک می‌کند مثلاً برای پرداخت کرایه اتوبوس و مترو به جای دادن پول نقد یا کارت مخصوص مترو و اتوبوس، موبایل را نزدیک دستگاه کارتخوان گرفته و پرداخت خود را انجام می‌دهید.

این حوزه امنیت بالایی دارد اما قادر به شناسایی اطلاعات نیست و این کار به عهده سیستم عامل است. همچنین به دلیل سیگنال ضعیف و بورد کم ضرر زیادی برای سلامتی انسان و محیط زیست ندارد و سرعت و بورد آن از بلوتوث کمتر است.