تبیان، دستیار زندگی

چند پیشنهاد از تازه‌های آثار ادبی برای آخر هفته

یک چمدان کتاب

روزهایی بود که تکنولوژی به ایمیل ختم می‌شد یعنی ایمیل ته همه راه‌های ارتباطی بود، خبرهای مهم با تلفن زدن به دست خبرنگاران می‌رسید خبرهای انتشار کتاب و تازه‌های نشر هم با ایمیل.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک چمدان کتاب

روزهایی بود که تکنولوژی به ایمیل ختم می‌شد یعنی ایمیل ته همه راه‌های ارتباطی بود، خبرهای مهم با تلفن زدن به دست خبرنگاران می‌رسید خبرهای انتشار کتاب و تازه‌های نشر هم با ایمیل. مثلا اگر می‌خواستی به تازه‌های نشر و پُرفروش‌ترین‌های مجموعه کتاب‌ها دست پیدا کنی باید بلوار کریمخان رو می‌گرفتی به سمت انقلاب حرکت می‌کردی، دونه دونه به مغازه انتشاراتی معروف از ثالث تا ققنوس و نگاه سرک می‌کشیدی تا برسی به انتشارات مولی و جیحون و آگاه، وقتی وارد کتاب‌فروشی می‌شدی تازه باید می‌فهمیدی انواع مختلف کتاب‌ها در حوزه ادبیات روسی، آلمانی و فرانسوی و شعر و ترجمه کدام‌ها در صدرند و کدام یک به تازگی منتشر شدند! البته مزه‌اش هم به طی کردن خسته خیابان بود با افکاری پُر از کتاب که از کجا شروع به گزارش نوشتن کنی! اما حالا کجاییم؟ هزاران راه‌های ارتباطی، روابط‌عمومی هر یکی از انتشاراتی‌ها و نویسندگان فعال در فضای مجازی که طی کردن مسیر کریمخان و انقلاب دیگر برایشان خیلی  قدیمی و شاید نوستالژیک شده! این روزها با جست‌وجو در سایت‌ها متوجه می‌شویم که کدام کتاب‌ها منتشر شده است که در این گزارش هم تازه‌های نشر را می‌گوییم.
از دیگر کتاب‌های منتشر شده که می‌توان به آن رجوع کرد مجموعه پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان است که این کتاب 23 پرسش مهم فلسفی در طول تاریخ را تحلیل و بررسی کرده است. نوشته این کتاب لشک کولاکوفسکی است که براساس ایده‌های مختلف فیلسوفان مختلف یک تاریخ فشرده را روایت می‌کند.

مقاله‌های برجسته درباره شاهنامه

«ده گفتار درباره شاهنامه فردوسی» یکی از مجموعه‌های تازه منتشر شده و به زوایای ادبی، تاریخی، هنری، داستانی و اجتماعی حماسه ملی پرداخته شده است، مقاله‌های حاضر در این مجموعه توسط برجسته‌ترین پژوهشگران ایرانی حاضر در اروپا نوشته شده و در حوزه‌های ادبیات فارسی، تاریخ، ایران‌شناسی و مطالعات اسلامی صاحب‌نظرند نوشته شده است.

این مجموعه نوشته گروه نویسندگان شامل فرانکلین لوئیس، چارلز ملویل، الگ گرابار، دیک دیوس و دیگران، ترجمه فهیمه شکیبا و علیرضا مهدی‌نژاد را به شمارگان هزار نسخه، ۳۳۲ صفحه و به قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر کرد.

وطن من چمدان است

وطن من چمدان است مجموعه شعر محمود درویش شاعر نامدار فلسطینی است که در روزهای اخیر چاپ و منتشر شده است.

مترجم این مجموعه شعر ابتدای کتاب از محمود درویش سخن گفته و درباره ساحت شعری و نثرش نوشته، او در دو ساحت شعر و نثر بیش از سی اثر ادبی پدید آورد و صدای خاموشان و بی صدایان بود. سال ۱۳۸۹ شورای شهر پاریس، میدانی را در کوی مالاکویی، منطقه شش پاریس به نام او کرد و موزه‌ای در فلسطین به نام وی راه اندازی شد. در نظر بسیاری از ناقدان، محمود درویش شایسته‌ترین فرد برای دریافت نوبل ادبی در جهان عرب بود. او شهیرترین شاعر مقاومت است و شعرش نماد مبارزه و دربردارنده تاریخ ایستادگی در فلسطین است.

کتاب «وطن من چمدان است» گزیده سروده‌های محمود درویش با ترجمه یدالله گودرزی توسط نشر گویا منتشر شد.

شرح بیت جنجالی بیدل

مجموعه «یک بیت یک کتاب، در قلمرو بیدل شناسی» اثر عبدالغفور آرزو توسط انتشارات احراری منتشر شد. کل کتاب شرح این بیت از بیدل است: هیچ شکلی بی‌هیولی صاحب صورت نشد*آدمی هم پیش ازین کآدم شود بوزینه بود.

کل کتاب «یک بیت یک کتاب» به شرح این بیت جنجالی از بیدل دهلوی اختصاص دارد: هیچ شکلی بی‌هیولی صاحب صورت نشد / آدمی هم پیش ازین کآدم شود بوزینه بود.

انتشارات احراری کتاب «یک بیت یک کتاب: در قلمرو بیدل شناسی» اثر عبدالغفور آرزو را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و ۳۱۰ صفحه منتشر کرد.

پرسش‌های بزرگ از جهان

از دیگر کتاب‌های منتشر شده که می‌توان به آن رجوع کرد مجموعه پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان است که این کتاب 23 پرسش مهم فلسفی در طول تاریخ را تحلیل و بررسی کرده است. نوشته این کتاب لشک کولاکوفسکی است که براساس ایده‌های مختلف فیلسوفان مختلف یک تاریخ فشرده را روایت می‌کند.

از جمله پرسش‌هایی که کولاکوفسکی در این کتاب طرح می‌کند، اینها هستند: آیا اراده آزاد یا اختیار داریم؟ آیا می‌توانیم چیزی بدانیم؟ عدالت چیست؟ چرا در جهان شر وجود دارد؟ سرچشمه حقیقت چیست؟، آیا خدا می‌تواند وجود نداشته باشد؟ و آیا می‌توانیم چیزی را که می‌بینیم واقعاً باور کنیم؟

«پرسش‌های فیلسوفان بزرگ جهان» نوشته لِشِک کولاکوفسکی با ترجمه شهاب‌الدین عباسی در ۲۶۴ صفحه و بهای ۱۵۵ هزار تومان توسط انتشارات مان کتاب منتشر شد.