تبیان، دستیار زندگی

دروغ‌های پر بازدید!

در چند روز گذشته ویدیوها و تصاویر زیادی درباره اتفاقات اخیر منتشر شد . خبرهایی از موجودی میلیاردی حساب امام جمعه قم گرفته تا نامه جعلی از قوه قضاییه و یا تصویر حضور تانک در خیابان‌های تهران! خبرهایی که چندین هزار لایک گرفتند و دست به دست شدند. اما چندتای آنها واقعیت داشت؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دروغ‌های پر بازدید!

سرهنگی که زنده شد!

در روزهای اخیر تصویری از یک سرهنگ به نام "عباس حسینی" با عنوان سرهنگ نیروی انتظامی گشت ارشاد و کسی که مسبب مرگ مهسا امینی بوده منتشر شد. در حالی که این سرهنگ پاسدار بوده و در سال 98 درگذشته است. تصویر زیر خبر پیام تسلیت مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس در سال 98 به مناسبت درگذشت او را نشان می‌دهد.

هاگوارتز ایرانی؟

هاگوارتز نام یک مدرسه جادوگری در مجموعه فیلم‌های هری‌پاتر است. حالا این روزها ویدیویی منتشر شده که در آن دو گروه با وسایلی آتش‌زا در خیابان به سمت یکدیگرشلیک می‌کنند؛ به خاطر شباهت این وسایل آتش‌زا به شعله‌ چوب‌های جادوگری این ویدیو با متن "نیروهامون از هاگوارتز رسیدن" در فضای وب فارسی منتشر و به درگیری‌های اخیر نسبت داده شد. اما کمی بعدتر توسط رشته توییت خبرنگار فرانس24 مشخص شد که این تصاویر مربوط به پایتخت اندونزی بوده و اصلا صداهای درون ویدیو به زبان فارسی نیست.

رقص پدر کرد بر مزار فرزندش

این هم یکی دیگر از ویدیوهای پربازدید این هفته بود. پدری که در سوگ دخترش بر سر مزار می‌رقصد و گفته شد دخترش در اعتراض به مرگ مهسا امینی کشته شده است. نکته جالب توجه اینجاست که این ویدیو در سال 98 هم با عنوان رقص پدر کرد سوری جلوی تابوت دختر مبارزش منتشر شده بود. البته که در واقعیت این ویدیو مربوط به هیچکدام از این دو اتفاق نیست و صحنه‌ای از یک سریال ساخت جمهوری آذربایجان است.

موجودی حساب امام جمعه قم ۱۴ برابر کل تولید ناخالص داخلی جهان

یک حساب توییتری با نام ناشناس یا Anonymous با ادعای هک حساب امام جمعه قم در بانک ملت تصویری از موجودی حسابش منتشر کرد.
در این تصویر رقم موجودی ۴۱۷,۳۲۰,۰۰۱,۳۲۵,۵۰۴,۰۰۲,۱۰۹ تومان بود یا به زبان ساده‌تر 42 میلیارد میلیارد تومان. البته که این تصویر جعلی و این رقم هم 14 برابر کل تولید ناخالص داخلی جهان است!

تصویر مهسا امینی روی جلد تایم

شاید شما هم این تصویر جلد مجله تایم را در شبکه‌های اجتماعی دیده باشید، تصویری که در آن مرحوم مهسا امینی به عنوان شخصیت سال مجله تایم معرفی شده است. این تصویر هم ساختگی است و تایم اصلا چنین جلدی منتشر نکرده و شخصیت سال این مجله ماه دسامبر معرفی می‌شود.

تانک در خیابان‌ها

تصویر دیگری که زیاد دست به دست می‌شد از حضور یک تانک در خیابان بود. تانکی که توسط همان کاربران ادعا شد برای سرکوب معترضین به خیابان آمده است. اما با کمی توجه به تاریخ این عکس متوجه می‌شویم که مربوط به هفته دفاع مقدس بوده و این تانک هم برای رژه مناسبتی این هفته در حال انتقال است.

اشنویه سقوط کرد

اشنویه شهری کوچک در آذربایجان غربی و در مرز عراق است. شهری که گفته می‌شد به طور کامل سقوط کرده و از نیروهای نظامی و انتظامی خالی شده است. البته ویدیوهای منتشر شده بعدی نشان می‌دهند که این اخبار واقعیت نداشته و شهر در امنیت کامل و در شرایط عادی است.

 ویدیویی که در آن پرستاران یک بیمارستان با گذاشتن شاخه‌های گل بر روی پیکر دختر از او خداحافظی می‌کنند. فیلمی که در ادامه مشخص شد مربوط به بیمارستان امام ارومیه و دختری‌ است که مرگ مغزی شده و قرار است اعضایش اهدا شوند.


تیر خلاص به معترضین در کرج

ویدیویی که با عنوان زدن تیر خلاص از سوی مامورین به معترضان در کرج منتشر شد هم جعلی بود. این ویدیو در واقع مربوط به اتفاق سال گذشته مهرشهر کرج بود. در این حادثه در حین دستگیری یک متهم، عده‌ای برای خلع سلاح پلیس نزدیک می‌شوند که منجر به تیراندازی سهوی می‌شود و در واقع این ویدیو اصلا مربوط به اتفاقات اخیر نیست.

وداع پرستاران با پیکر مهسا امینی

این ویدیو هم که اولین بار توسط اکانت روزنامه شرق منتشر شد بازتاب بسیار گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیدا کرد. ویدیویی که در آن پرستاران یک بیمارستان با گذاشتن شاخه‌های گل بر روی پیکر دختر از او خداحافظی می‌کنند. فیلمی که در ادامه مشخص شد مربوط به بیمارستان امام ارومیه و دختری‌ است که مرگ مغزی شده و قرار است اعضایش اهدا شوند.

متخصص قلبی که مدیرمسئول خبر فوری بود

در روزهای اخیر تصاویری در کانال‌های مختلف منتشر شد با عنوان دکتر "سهراب معروفی" پزشکی که با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جان باخته است. این خبر اما جعلی بود و این تصویر مربوط به "مصطفی انتظاری" مدیر مسئول پایگاه خبری "خبر فوری" است.

نامه جعلی قوه قضاییه

چند روز پیش نامه‌ای سه صفحه‌‌ای ا زسوی یک گروه هکری منتشر شد که ادعا می‌‌کرد از سوی برخی افراد در قوه قضاییه به دست آنها رسیده است. در این نامه یک مقام قضایی جزییاتی از مرگ مهسا امینی را به مافوق خود گزارش می‌کند. البته صحت این نامه هم به دلایل مختلفی رد می‌شود. دلایلی از جمله نداشتن مهر و سربرگ قوه قضاییه و حتی اختلاف فاحش در جزییات ذکر شده با آنچه که خانواده امینی و شاهدان گفته بودند.