تبیان، دستیار زندگی

از دیوار آتش چه می‌دانید؟

هر سیستمی که به اینترنت متصل باشد در معرض نفوذ هکرها و داده‌های مخرب قرار دارد، از این رو برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت سیستم باید از یک لایه محافظتی استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فایروال
(Firewall) یا به فارسی دیوار آتش یک ابزار امنیتی است که از شبکه، سرور، سیستم و اطلاعات شما در مقابل هک شدن یا انتقال اطلاعات محافظت می‌کند. به زبان ساده فایروال‌ها یک برنامه یا دستگاه هستند که از نفوذ داده‌های مخرب یا دسترسی افراد ناشناس به سیستم جلوگیری می‌کنند. شرکت‌ها و سازمان‌ها، شبکه‌ها و کامپیوترهای خانگی باید از این دیواره آتش استفاده کنند تا ریسک نفوذ هکرها و به سرقت رفتن اطلاعات را کاهش دهند.

 فایروال نرم‌افزاری برنامه‌هایی هستند که شما باید روی سیستم عامل خود نصب کنید، البته در اکثر موارد سیستم‎عامل‌ها به صورت پیش فرض یک برنامه فایروال دارند که باید فعالش کنید.


فایروال چگونه کار می‌کند؟

فایروال‌ها با دیواری از کدهای از پیش تعیین شده ترافیک ورودی و خروجی را بررسی کرده و در صورت مجاز بودن به آنها اجازه ورود یا خروج و در غیر اینصورت آنها را مسدود می‌کنند. همچنین فایروال از درخواست‌های دسترسی به شبکه گزارش می‌گیرد و در صورت مشاهده مورد مشکوک پیغام هشدار می‌دهد.

در واقع فایروال مانند یک فیلتر عمل می‌کند. به طور مثال می‌تواند با توجه به قوانینی که از قبل برای آن تعریف کرده‌اید از ورود یک فرد خاص در ساعت معینی به سایت بانکی جلوگیری کند یا در صورت اشتباه زدن رمز ورود توسط کاربر ناشناس، سیستم را به طور موقت یا دائم برای آن کاربر مسدود کند.


انواع فایروال

فایروال‌ها به دو شکل نرم‌افزاری یا داخلی و سخت‌افزاری یا خارجی وجود دارند.

فایروال نرم‌افزاری برنامه‌هایی هستند که شما باید روی سیستم عامل خود نصب کنید، البته در اکثر موارد سیستم‎عامل‌ها به صورت پیش فرض یک برنامه فایروال دارند که باید فعالش کنید. اگر هم سیستم ‌عامل شما همچین برنامه‌ای نداشت، نگران نباشید. شما می‌توانید خیلی ساده بدون نیاز به داشتن مهارت یا دانش خاصی یک برنامه فایروال را مانند برنامه‌های دیگر نصب و راه اندازی کنید.

فایروال سخت‌افزاری در واقع یک قطعه خارجی است که شرکت‌های مختلف آن را ساخته و روی سیستم نصب می‌کنند.

فرق این دو مدل در سرعت، سطح امنیت و قیمت آن است که در واقع فایروال سخت‌افزاری سریع‍تر، امن‌تر و گران‌تر است.

کدام فایروال را انتخاب کنیم؟

انتخاب فایروال مناسب بسته به نیاز و کارکرد شما متفاوت است. اما پیشنهاد ما استفاده از ترکیب هر دو مدل است، چرا که کارکرد هرکدام در بستر شبکه متفاوت است و ترکیب آنها امنیت بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد. بنابراین فرقی ندارد شما یک کسب و کار اینترنتی دارید یا یک کاربر معمولی اینترنت هستید، برای حفظ امنیت خود حتما از فایروال استفاده کنید.

نحوه فعال سازی فایروال در ویندوز


قدم اول: کلمه Firewall را از نوار جستجو بیابید.

قدم دوم: از گزینه‌های باز شده windows firewall with advanced security را انتخاب کنید و به Properties بروید.

قدم سوم: حالا در پنجره باز شده سه سربرگ Domain، Private، Public را روی on قرار دهید.