تبیان، دستیار زندگی

کاهش خارش، سوزش و التهاب در پسوریازیس

تسکین پسوریازیس با درمان‌های خانگی

پسوریازیس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن پوستی است. از این رو، درمان این عارضه با هدف تسکین علائم انجام می‌شود و تاکنون هیچ درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمانی‌های خانگی در پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری واگیردار نیست و جزو نقص‌های خودایمنی به شمار می‌رود. افراد از سنین ۱۱ تا ۴۵ سالگی ممکن است به این بیماری دچار شوند. پسوریازیس با پوسته‌اندازی مداوم سلول‌های مرده پوست، التهاب، قرمزی و احساس گرما در ناحیه همراه است. این عارضه می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند؛ اما در آرنج‌ها، زانوها و پوست سر شایع‌تر است.
هرچند هیچ درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد اما راهکارهای زیادی برای تسکین علائم آن وجود دارند.
در مورد بیشتر بیماری‌ها و عوارض هیچ جایگزینی برای درمان‌های پزشکی وجود ندارد، اما این راهکارهای ساده و طبیعی می‌توانند برای مبارزه با علائم پسوریازیس بسیار مفید باشند و ناراحتی‌تان را کمتر کنند. به کار بردن مواد طبیعی که در ادامه به شما خواهیم گفت کمک زیادی در تسکین علائم پسوریازیس می‌کنند و می‌توانند خارش و سوزش و التهابی را که این بیماری ایجاد می‌کنند تا حدود زیادی تخفیف دهند.

روغن درخت چای یک آنتی‌باکتریال و ضدقارچ طبیعی است. روغن درخت چای را با آب ترکیب کنید و قبل از خواب به پوستتان بزنید. می‌توانید مقدار خیلی کمی از آن را به شامپویتان نیز اضافه کنید


سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است به تسکین علائم پسوریازیس کمک کند. سعی کنید آن را چندین بار در هفته روی پوست سر خود بمالید. برای پیشگیری از سوزش پوست سر، آن را با نسبت 1:1 با آب رقیق کنید. مراقب باشید که سرکه سیب را روی زخم‌های باز نمالید.
می‌توان از آن به عنوان کمپرس نیز استفاده کرد؛ بدین ترتیب که یک حوله را در محلول 1 قسمت سرکه و 3 قسمت آب گرم خیس کنید و حداقل 1 دقیقه روی پوست خود بمالید.
قبل از مالیدن هر ماده‌ای به پوستتان ابتدا یک منطقه‌ی کوچک از پوست را تست کنید.

آرد جو دوسر

جو دو سر مدت‌هاست که روشی بی‌خطر برای تسکین پوست تحریک‌شده در نظر گرفته می‌شود. شاید شنیده باشید که برخی افراد برای تسکین آبله‌مرغان، حمام بلغور جو دوسر می‌گیرند؛ همین فلسفه در اینجا نیز صدق می‌کند. آرد جو دوسر با توجه به بافت نرم و خاصیت تسکین‌دهنده‌ای که دارد می‌تواند برای تسکین خارش پسوریازیس بسیار موثر باشد.
شما به یک فنجان آرد جو دوسر و مقداری آبجوش نیاز دارید. آرد جو دوسر و آبجوش را به اندازه‌ای با هم ترکیب کنید که خمیر شُلی درست شود. کمی صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

آلوئه‌ورا

جای تعجب نیست که آلوئه‌ورا به دلیل ویژگی‌های تسکین‌دهنده‌اش در لیست ما قرار بگیرد. گیاه آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و مرطوب‌کننده‌ی بسیار خوبی است. از همه مهمتر، این ماده طبیعی، ترمیم زخم را تسریع می‌کند، سوزش را تسکین می‌دهد و برای بیشتر مشکلات پوستی مفید است. ژل آلوئه‌ورا، پوسته شدن و قرمزی پوست را کمتر می‌کند.
دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا را با یک قاشق مرباخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به قسمت مورد نظر پوست بمالید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

 

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک آنتی‌باکتریال و ضدقارچ طبیعی است. روغن درخت چای را با آب ترکیب کنید و قبل از خواب به پوستتان بزنید. می‌توانید مقدار خیلی کمی از آن را به شامپویتان نیز اضافه کنید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم یک ماده معدنی طبیعی است که از منیزیم و سولفات درست شده است. این املاح می‌توانند برای بدن مفید باشند و حتی التهاب و تحریک را کاهش دهند. نمک اپسوم را به وان آب گرم یا تشت آب گرم اضافه کرده و ناحیه مورد نظر را با آن تسکین دهید.

جوش شیرین

همه مبتلایان به پسوریازیس خارش را تجربه نمی‌کنند، اما اگر خارش داشته باشید، بی‌کربنات سدیم (جوش‌شیرین) ممکن است کمی به تسکین علائم کمک کند. 1.5 فنجان جوش‌شیرین را با 3 گالن آب مخلوط کنید و مخلوط را با یک پارچه یا لیف لطیف روی پوست خارش‌دار بمالید. البته خوب است بدانید که برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس هنگام استفاده از جوش‌شیرین روی پوست خود احساس سوزش می‌کنند. بنابراین قبل از استفاده، آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان بررسی کنید.
در نهایت این که:
لازم به یادآوری است که راهکارهای توصیه شده نباید جایگزین درمان تجویزشده توسط پزشک شوند. این روش‌های طبیعی فقط می‌توانند مکمل درمان پزشکی باشند و به تسکین موقتی علائم کمک کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.