تبیان، دستیار زندگی

گونه‌های مختلف مشکل وسواس

کاری که کلاف آن به دست شیطان است

وسواس حالتی بیمارگونه است که فرد در انجام کاری خاص، مدام دچار تردید می‌شود و این حالت، او را وامی‌دارد که آن کار را تکرار کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری وسواس
وسواس، کلاف شیطان است. سر این کلاف را که بگیری و به انتها برسی، شیطان دوباره ته آن را به سر آن گره می‌زند و این چرخه باطل، همینطور ادامه پیدا می‌کند.

وسواسی، پیرو شیطان

وسواس در حد طبیعی می‌تواند موجب نظم و پیشرفت در کارها هم بشود اما وسواس افراطی، زندگی را فلج می‌کند. وسواسی طبق روایات پیرو شیطان است. (کافی، ج1، ص12). آدم‌های وسواس هم خودشان از دین زده می‌شوند هم اطرافیانشان.

گونه‌های وسواس

یک: وسواس فکری عقیدتی

در پاره‌ای مواقع که اختلال وسواس، حاد و جدی است نیاز به روش‌های درمانی متعدد است که به تدریج باید صورت گیرد

فردی که دچار وسواس فکری است از هجوم افکار مزاحم با مضمون احساس گناه، نگرانی از درستی انجام کار و... رنج می‌برد.

اکثر این افراد در اظهارات خود چنین عنوان می‌کنند که این افکار بدون اراده آنها وارد فضای ذهنشان شده و قادر به مدیریت آن نیستند. چیزی که این افراد در آن تردید ندارند ذهنی بودن منشاء این بیماری است.

دو: وسواس عملی

افرادی که دچار وسواس فکری هستند برای مقابله با این افکار مخرب، به تکرار و اصلاح اعمال خود روی می‌آورند مثل کسی که مدام فکر می‌کند اشیاء خانه‌اش آلوده به نجاست است و برای خلاصی از این فکر مزاحم، مکرر آنها را می‌شوید.

سه: وسواس ترس

افرادی که دچار وسواس ترس یا وقفه‌ای هستند به خاطر وجود برخی پیش‌زمینه‌های ذهنی یا ژنتیکی از انجام برخی کارها هراس دارند. مثل ترس از تاریکی، یا ترس از تنهایی، ترس از صدمه زدن به یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان و...

وسواس

چهار: وسواس الزام

کسانی که به این نوع وسوسه گرفتارند، نمی‌توانند خود را از سیطره یک فکر آزاردهنده یا یک رفتار خاص (تیک) آزاد کنند. آنها هر تلاشی که در این راستا انجام دهند دچار تنش بیشتر می‌شوند. (وسواس، تحقیقی پیرامون وسواس و راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری عصبی، ص۱۳)

راه‌کار درمانی وسواس

در پاره‌ای مواقع که اختلال وسواس، حاد و جدی است نیاز به روش‌های درمانی متعدد است که به تدریج باید صورت گیرد نظیر: وسواس در بارداری، وسواس تقارن (قرینه) و برخی وسوسه‌های مبتلا به در کودکان مثل وسوسه کندن موی سر. اما در وسوسه های فکری عقیدتی بهترین راه‌کار، عزم جدی بر بی‌اعتنایی است.

استاد فاطمی‌نیا از اساتید اخلاق معتقد است برای درمان وسوسه، تنها یک نسخه وجود دارد و آن بی‌اعتنایی است. ایشان می‌گوید: خدا خوش نمی‌دارد عمر انسان پای شیر آب هدر برود. راه رهایی از وسواس یک کلمه است: به درک!.

اگر وسواسی با خودش عهد جدی ببندد که مثلا یک بار وضو بگیرد نه بیشتر ولو یقین داشته باشد که وضویش غلط است، باز اعتنا نکند. ضمانت درستی وضویش با من! به این نسخه اگر کسی عمل کند، به تدریج از گرفتاری وسوسه نجات می‌کند.