تبیان، دستیار زندگی

همه چیز درباره‌ی تنبلی تخمدان

کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با راهکارهای طبیعی

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که به نام تنبلی تخمدان نیز معروف است، عارضه‌‌ی پیچیده‌ای است که در سنین باروری بسیار شایع می‌باشد. تنبلی تخمدان اختلالی مربوط به غدد درون‌ریز است که باعث افزایش آندروژن (یک هورمون مردانه) در بدن می‌شود. تنبلی تخمدان می‌تواند ژنتیکی یا نتیجه‌ی فاکتورهای محیطی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندرم تخمدان پلی کیستیک
هرچند درمان تنبلی تخمدان یک راه‌حل واحد برای همه ندارد؛ اما تغییراتی در سبک زندگی در کنار راهکارهای خانگی می‌تواند در کنترل تخمدان پلی‌کیستیک یا همان تنبلی تخمدان موثر باشد.

تنبلی تخمدان عوارض زیر را ایجاد می‌کند:

. چاقی یا افزایش وزن زیاد
. بی‌نظمی سیکل قاعدگی
. کیست‌های متعدد تخمدان در یک یا هر دو تخمدان
. آکنه و رشد موی صورت
. مشکلاتی در انعقاد نطفه

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان با یک رژیم غذایی سالم و ورزش قابل مدیریت است.

راهکارهای طبیعی برای کنترل تنبلی تخمدان

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای تنبلی تخمدان هستید، چند مسئله وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. ورزش منظم و پیاده‌روی‌های تند صبحگاهی برای خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند بی‌نهایت موثرند. با کاهش وزن شروع کنید. خانم‌های چاق بیشتر در معرض اثرات تنبلی تخمدان هستند. رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را فراموش نکنید. سعی کنید مثبت فکر کرده و استرستان را کاهش دهید.

چاقی یکی از چشمگیرترین عوارض تنبلی تخمدان در خانم‌هاست. کاهش وزن اضافی، علاوه بر حفظ سلامت عمومی‌تان، کمک زیادی به کنترل علائم تنبلی تخمدان می‌کند. پس سعی کنید با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، وزن اضافی‌تان را کم کنید و شاخص توده بدنی‌تان (BMI) را به حد سالمی برسانید تا ببینید چه نتایج خوبی می‌گیرید


آیا تنبلی تخمدان قابل درمان است؟

تعادل هورمونی نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد. عارضه‌ی هورمونی تنبلی تخمدان خیلی وقت‌ها تشخیص داده نشده باقی می‌ماند. محققان می‌گویند علت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان به سختی تشخیص داده می‌شود اما قطعا تعدیل هورمون‌ها و مقاومت به انسولین، نقش موثری دارد. بنابراین اگر قصد دارید این مشکل را به طور طبیعی کنترل کنید باید اول علت عدم تعادل هورمون‌هایتان را مشخص کرده، اضافه وزنتان را کاهش دهید و تغییرات لازم را در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید.
باید بدانید که تنبلی تخمدان هیچ درمان قطعی و تضمین شده‌ای ندارد؛ اما خوشبختانه راه‌های زیادی برای مدیریت و کنترل علائم آن وجود دارند که می‌توانند جلوی بدتر شدن این عارضه را بگیرند.
پزشک ممکن است پروژستین درمانی و قرص‌های ضدبارداری را برای تنظیم هورمون‌هایتان تجویز کند. بعضی از پزشکان وقتی سطح قند خون بالاست، داروهای دیابت را توصیه می‌کنند؛ اما مهم‌ترین چیز در کنترل تنبلی تخمدان، یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی شماست.

رژیم غذایی سالم برای کنترل تنبلی تخمدان

شما باید یک برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشید و غذاهایی مصرف کنید که باکتری‌های مفید روده‌تان را افزایش داده و قند خونتان را پایین بیاورند و در ضمن به بدنتان قدرت دهند.
غذاهایی که باید بیشتر بخورید:
. کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات سبوس‌دار، بنشن و حبوبات، بذرکتان، سیب زمینی شیرین، مغزها
. مصرف روزانه فیبر با بروکلی، لوبیا، اسفناج، انواع توت‌ها
. مصرف کافی پروتئین در رژیم غذایی روزانه، مثلا ماست یونانی و دانه کنجد
. چربی‌های سالم مثلا روغن زیتون
. مصرف آنتی‌اکسیدان فراوان مثلا میوه‌های تازه و خشک
غذاهایی که نباید بخورید:
. کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده به هر شکلی، فست فودها، قند و شیرینی زیاد
. مصرف کمتر گوشت قرمز
. اجتناب از الکل و سیگار


کاهش وزن؛ راهکاری بسیار موثر برای تنبلی تخمدان

چاقی یکی از چشمگیرترین عوارض تنبلی تخمدان در خانم‌هاست. کاهش وزن اضافی، علاوه بر حفظ سلامت عمومی‌تان، کمک زیادی به کنترل علائم تنبلی تخمدان می‌کند. پس سعی کنید با ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، وزن اضافی‌تان را کم کنید و شاخص توده بدنی‌تان (BMI) را به حد سالمی برسانید تا ببینید چه نتایج خوبی می‌گیرید.


بهداشت خواب را رعایت کنید

کمبود خواب باعث افزایش کورتیزول در بدن می‌شود که اصلا به نفعتان نیست. شما می‌توانید با داشتن یک برنامه‌ی خواب منظم، تغییرات هورمونی‌تان را به میزان زیادی کنترل کنید. هر شب حداقل ۶ تا ۸ ساعت بخوابید و خواب عمیق و باکیفیت داشته باشید.

تغییراتی در رژیم غذایی

. غذاهای کامل و طبیعی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، حبوبات و غلات کامل بهترین چیزهایی هستند که هم مغذی‌اند و هم نگهدارنده‌های مصنوعی ندارند. بنابراین سیستم غدد درون ریزتان بهتر می‌تواند سطح قند خونتان را تنظیم کند.
. کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های سالم، سطح انرژیتان را بالا می‌برند و هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند مصرف پروتئین، بدن را تشویق به تولید انسولین می‌کند.
. چای سبز به بهبود مقاومت به انسولین کمک می‌کند و ضمنا برای کاهش وزن خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند مفید است.
. بعضی از خانم‌ها به دلیل کمبود آهن یا آنمی دچار خونریزی‌های نامنظم می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با خوردن غذاهای سرشار از آهن مانند تخم‌مرغ و بروکلی این علامت را بهتر کنترل کنند.
. با خوردن اسفناج و موز که سرشار از منیزیم هستند، سطح این ماده معدنی را در بدنتان بالا ببرید. بعضی از غذاهای فیبردار مانند عدس و بروکلی و گلابی و آووکادو می‌توانند به گوارش بهترتان کمک کنند.

ورزش منظم یک ضرورت است

چاقی همانطور که گفتیم یکی از اصلی‌ترین عوارض تنبلی تخمدان است. ورزش منظم برای کنترل وزن خیلی مهم است. مطالعات نشان داده‌اند تمرینات تناوبی با شدت بالا و دویدن مسافت‌های طولانی می‌تواند به کنترل علائم تنبلی تخمدان کمک زیادی کند. اگر اهل ورزش باشید، شنا و ایروبیک سبُک هم برایتان مفید خواهد بود.

میوه‌های خشک

فواید خوردن روزانه یک مشت از میوه‌های خشک برای کنترل علائم تنبلی تخمدان قابل توجه است. مثلا گردو و بادام دارای ترکیبات کاملی از چربی‌های تک غیراشباع هستند که به کاهش سطح آندروژن و تعادل هورمون‌های زنانه کمک می‌کنند. ضمنا میوه‌های خشک می‌توانند علامت‌هایی مانند آکنه و موهای زائد را نیز کاهش دهند.
بادام زمینی منبع خوبی از چربی‌هاست. مصرف منظم بادام زمینی سطح آندروژن را پایین می‌آورد.

آیا تنبلی تخمدان می‌تواند باعث دوقلوزایی شود؟

چاقی ممکن است احتمال دوقلوزایی را بیشتر کند. مطالعه‌ای نشان داده اگر شاخص توده بدنی‌تان بالا باشد، ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد چندقلو باردار شوید. خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند هم بیشتر احتمال دارد دچار چاقی و اضافه وزن شوند و همین می‌تواند دلیل چند قلوزایی بعضی از خانم‌ها باشد؛ اما هیچ ارتباط مستقیمی بین تنبلی تخمدان و چندقلوزایی وجود ندارد.
همچنین گاهی خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند در تلاش برای باردار شدن، داروهای گوناگونی مصرف می‌کنند. این داروها به تخمدان‌ کمک می‌کنند تخمک‌های نرمالی آزاد کند و در برخی موارد، تخمدان تخمک‌های بیشتری آزاد می‌کند. این وضعیت می‌تواند باعث شود تخمدان خیلی فعال شده و احتمال بارداری چندقلو بیشتر شود.

آیا تنبلی تخمدان باعث سقط جنین می‌شود؟

احتمال سقط جنین در خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند ممکن است بیشتر باشد. این افراد ممکن است بعد از هفته بیستم بارداری دچار یک افزایش ناگهانی در فشارخون شوند که به آن پره‌اکلامپسی می‌گویند. پره‌اکلامپسی می‌تواند پیامدهای منفی برای کلیه‌ها، کبد و مغز مادر داشته باشد و در موارد شدیدتر سبب نارسایی اندامی شود.
نوزادان مادرانی که دیابت بارداری دارند بیشتر ممکن است مشکلات تنفسی پیدا کنند. دیابت بارداری نوعی عارضه است که طی بارداری رخ می‌دهد. همچنین علائمی مانند سندرم متابولیک و افزایش آندروژن هم می‌توانند موجب سقط جنین شوند.

اگر تنبلی تخمدان داشته باشید می‌توانید باردار شوید؟

کسی که تنبلی تخمدان دارد، تخمدان‌های او بیشتر از حد نرمال هورمون‌های مردانه تولید می‌کند. این عارضه می‌تواند سبب اختلالاتی در تخمک‌گذاری و کمتر تخمک آزاد کردن شود. ممکن است برای بچه‌دار شدن به مشکل بخورید و با گذشت زمان و بالارفتن سن، مشکلات بیشتر هم بشوند؛ اما ورزش منظم و رژیم غذایی سالم و کاهش وزن اضافی می‌توانند شانس باردار شدنتان را بیشتر کنند.

آیا تنبلی تخمدان بعد از بارداری بدتر می‌شود؟

برخی علائم مانند نوسانات هورمونی و افزایش وزن ممکن است بعد از بارداری دوباره ظاهر شوند. حتی ممکن است مقاومت به انسولین بیشتر شده و سبب افزایش سطح قند شود. بنابراین خیلی مهم است بعد از بارداریتان رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.