تبیان، دستیار زندگی

رسیدگی به تکالیف مدرسه دانش آموزان

مشق نوشتن را برای بچه‌ها لذت‌بخش کنید

با شروع سال تحصیلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین، رسیدگی به تکالیف مدرسه کودکان است؛ اما اگر کودک ما به هر علتی از نوشتن تکالیف سر باز زد، چه کنیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تکالیف مدرسه
مشق ننوشتن بچه‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این گزارش می‌خواهیم ببینیم بهترین رفتار در برابر چنین کودکانی چیست؟

علت را پیدا کنید

اول از همه ببینید چرا کودکتان تمایلی به مشق نوشتن ندارد. فهمیدن این نکته می‌تواند به شما کمک کند که این مشکل را سریعتر حل کنید.

تنبلی، زیاد بودن تکالیف، سخت بودن یا جذاب نبودن تکالیف، می‌تواند از عوامل بی‌انگیزگی کودک در نوشتن مشق مدرسه باشد. هر کدام از این مشکلات راه‌حل مخصوص خود را دارند.

مثلا اگر کودک شما در مشق نوشتن تنبلی می‌کند، احتمالا فرآیند مشق نوشتن برایش جذاب نیست.باید راه‌حلی مثل طراحی بازی برای علاقه‌مند کردن او پیدا کنید. یا اگر حجم تکالیف برای کودک دشوار است، باید با معلم او مشورت کنید.

بچه‌ها را مجبور به نوشتن مشق نکنید

سن کم کودک برای مدرسه، کمبود اعتمادبه‌نفس و ارتباط نگرفتن با معلم و دوستان می‌تواند دلایلی، برای کوتاهی از انجام تکالیف کودکان باشد.

بدترین رفتار با کودکی که مشق نمی‌نویسد، استفاده از زور و اجبار است. کودک شما نباید حس کند مشق نوشتن صرفا یک شغل یا وظیفه است.

وقتی مشق را نوشتن را تبدیل به وظیفه صرف کردید، یعنی کودک قرار نیست از آن لذت ببرد و همین باعث می‌شود تکالیف مدرسه امری جدی و به دور از سرگرمی برای او تبدیل شود و قاعدتا نسبت به چیزی که هم جذاب نیست هم اجبار است، حس خوبی نخواهد نداشت.

تکالیف مدرسه

با مشق مدرسه کودک را تهدید نکنید

"تا مشقت رو تموم نکردی، حق نداری شام بخوری" یا "مشقت رو بنویس وگرنه حق نداری بازی کنی" این‌ها جمله‌هایی هستند که احتمالا هیچ وقت نباید به کار ببرید. این تهدید، یک پیغام بزرگ برای کودک دارد: مشق نوشتن یک کار دوست نداشتنی است که بالاخره باید آن را انجام داد و از سد آن عبور کرد تا به چیزهای دوست‌داشتنی رسید!

با هم تکالیف را انجام دهید

اگر می‌بینید فرزندتان به هیچ عنوان برای تکالیفش انگیزه ندارد‌، موقع مشق نوشتن کنارش باشید. این همکاری به معنای این نیست که به جای او مشق بنویسید؛ بلکه قرار است در کنار او باشید که اولا بداند تنها  نیست و شما به عنوان پدرومادر برای او وقت می‌گذارید و ثانیا ترس و بی‌انگیزگی او از نوشتن تکالیف را کم‌کم از بین ببرد.

فرآیند مشق نوشتن را لذت‌بخش کنید

بهترین زمان در خانه را به مشق نوشتن اختصاص دهید. بهترین خوراکی‌ها را برای این زمان آماده کنید. با شوخی و خنده و بازی، تکالیف را حل کنید. هر بیست دقیقه یا نیم ساعت بلند شوید و ورزش کنید.

این کار باعث می‌شود هم خستگی چشم و بدن بچه‌ها گرفته شود، هم مشق نوشتن را از حالت خشک دربیاورد. از هر روشی برای جذاب کردن این کار استفاده کنید تا حدی که بچه‌ها برای لحظات مشق نوشتن در کنار شما لحظه‌شماری کنند.

اجازه بدهید با عواقب مشق ننوشتن روبه‌رو شوند

اگر همه روش‌ها را به کار بردید و باز کودک شما نسبت به مشق نوشتن، بی‌انگیزه بود، به جای سرزنش یا اجبارش به مشق نوشتن یا بدتر از آن، به جای اینکه خودتان به جای او مشق بنویسید، اجازه دهید با عواقب مشق ننوشتن مواجه شود.

وقتی کودک ببیند که فقط او در انجام تکالیف کوتاهی کرده، در برابر معلم و دوستانش خجالت‌زده خواهد شد و این حس شرم بهترین تنبیه برای او خواهد بود‌.

با معلم او مشورت کنید

می‌توانید از معلم هم برای حل مشکل خود راه‌حل بخواهید. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کودک شما را از مشق نوشتن دلزده کرده باشد.

سن کم کودک برای مدرسه و مقطع تحصیلی، کمبود اعتمادبه‌نفس و ارتباط نگرفتن با معلم و دوستان می‌تواند دلایلی باشد برای کوتاهی از انجام تکالیف. اگر مشاهده کردید که تعداد زیادی از همکلاسی‌های کودکتان این مشکل را دارند، احتمالا یک مشکل کلی وجود دارد که با مشورت با معلم و کادر مدرسه باید به حل آن پرداخت.