تبیان، دستیار زندگی

سروقامتان دفاع مقدس چه لقبی داشتند؟

طی هشت سال دفاع مقدس دلیران زیادی همچون حسن باقری و محمد جهان‌آرا جانشان را فدای کشورشان کردند آنان با رشادت‌ها، ایثار و فداکاری با تکیه بر خودباوری راهی را باز کردند که شد مسیر آزادگی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
القاب دفاع مقدس، دلیران دفاع مقدس ، شهید حسن آبشناسان، شهید حسن باقری، شهید محمد بروجردی، ، شهید مسعود پیش بهار،  شهید حسین خرازی،، شهید محمد جهان آرا، شهید مهدی زین‌الدین،،
این فرماندهان باهوش و با شهامت در زمان دفاع مقدس به لقب‌هایی معروف شدند که با توجه به شجاعتشان همرزمانشان و گاه رژیم دشمن این القاب را به آنان دادند.

شیر صحرا

حسن آبشناسان، به دلیل کارهای دلیرانه و نبوغ نظامی‌اش در میان همرزمان و فرماندهان به «شیر صحرا» مشهور شد.

شهید سرلشکر حسن آبشناسان، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا و لشکر ‌۲۳ نیروهای مخصوص مصداق کاملی از زاهد شب و شیر روز بود، «شهید صحرا» لقبی بود که اهالی دشت‌عباس به او داده بودند.

نابغه جنگ

حسن باقری به دلیل استعداد بسیار بالا ستون اصلی اطلاعات عملیات بود و لقب نابغه جنگ را داشت. به گفته سردار اسدی این فرمانده با استعداد روی خیلی از فرماندهان تاثیر اطلاعاتی و نظامی زیادی داشت او به راستی از نخبگان برجسته دفاع مقدس بود که با شهادتش هیچ‌کس نتوانست جایش را پر کند.
 

مسیح کردستان

محمد بروجردی، پس از توطئه ضدانقلاب بروجردی به غرب کشور رفت و در آزادسازی انجا نقش مهمی داشت. بروجردی را خدا چنان حیاتی بخشیده بود که در میان مردم راه برود و با نورانیت خود، آن‌ها را زندگی بخشد؛ به همین دلیل لقب شهید بروجردی «مسیح کردستان» شد.

جوانترین فرمانده دفاع مقدس

مسعود پیش بهار لقب، در سن ۱۹ سالگی فرمانده سپاه جنگ شد و در قرارگاه نصر در کنار حسن باقری مقابل دشمن بعثی می‌جنگید.

طی هشت سال دفاع مقدس دلیران زیادی همچون حسن باقری و محمد جهان‌آرا جانشان را فدای کشورشان کردند آنان با رشادت‌ها، ایثار و فداکاری با تکیه بر خودباوری راهی را باز کردند که شد مسیر آزادگی


عقرب زرد

علی چیت سازیان، وقتی در عملیات تمام نیروهایش شهید شدند او مجبور به عقب‌نشینی شد در مسیر به نیروهای بعثی برخورد کرد و تک نفره با آنها مبارزه کرد عراقی‌ها لقب عقرب زرد را به او دادند و صدام برای سرش جایزه تعیین کرده بود.

علمدار خمینی

حسین خرازی، که دست راستش قطع شده بود در عملیات‌ها کار کردن با دست چپ را شروع کرد، از زمانی که دست راستش قطع شد تا زمانی که به شهادت رسید، به هیچ کسی اجازه نداد کارهایش را انجام بدهد و به او علمدار خمینی گفتند.

سردار مقاومت

محمد جهان آرا، با وجود كمبود نیرو و امكانات از شهر و سرزمین خویش دفاع كرد در برابر تهاجم متجاوزان رژیم بعثی ایستاد و به او لقب سردار مقاومت دادند.

سردار فاتح خیبر

مهدی زین‌الدین، در عملیات خیبر هنگامی‌که دشمن از هوا و زمین و با انواع جنگ‌افزار‌ها و هواپیما‌ها و پرتاب یک‌میلیون و دویست هزار گلوله توپ و خمپاره جزایر مجنون ر ا مورد حملات خود قرار داده بودند، او و نیروهایش تا آخرین ‌نفس جنگیدند و دشمن عقب‌نشینی کرد.