تبیان، دستیار زندگی

با بطری‌های دور ریز بازی بساز!

جای در نوشابه توی سطل زباله که نیست؛ حتی توی کیسه بازیافت هم نیست. درهای پلاستیکی نوشابه‌ها و نوشیدنی‌ها، با اینکه بازیافت‌شدنی هستند، به بهترین شکل می‌توانند به چرخه مصرف درآیند. وقتی تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را جمع کنیم، می‌شود با ارائه آن به مؤسساتی مشخص برای نیازمندان صندلی چر‌خدار تهیه کرد تا به چرخه مصرف بازگردد. برای اینکه در این کار خیر شریک شوید، کافی است درهای پلاستیکی بطری‌ها را به مؤسسه‌های مرتبط ارائه دهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی با بطری

با در بطری‌ها بازی بسازید

مدت‌زمانی که مشغول جمع‌آوری درهای بطری‌ها هستید تا به حد جالب توجهی برسد، هم‌زمان می‌توانید با آن‌ها بازی‌های ساده و جالب‌ و آموزشی درست کنید تا هم بچه‌ها را با آن‌ها سرگرم کنید و هم خودتان را با انجام و سخت‌ترکردن بازی به چالش بکشید. مثلاً برای خودتان زمان را محدود کنید و بازی را انجام بدهید تا سخت‌تر شود.

مواد لازم همه بازی‌ها

برای درست‌کردن بازی‌های درنوشابه‌ای بنا به نوع بازی به وسایل مختلف نیاز داریم. اما در همگی به چند در بطری نیاز دارید و به کاغذ (رنگی) یا مقوا به‌عنوان صفحه و کارت‌های بازی.

جداکردن پیچ نوشابه

در خیلی از بازی‌هایی که توضیح داده می‌شود، می‌توانید قسمت پیچ بطری را ببُرید و روی صفحه بازی کار بگذارید تا بازیکن‌ها درها را بنا به بازی، پیچ کنند؛ مثل وقتی که در نوشابه را می‌بندیم. این کار به توانایی دست‌ورزی‌ بچه‌ها هم کمک می‌کند. البته این بخش اختیاری است.
پیچ بطری‌ها

بازی‌های جورچین

در این بازی به یک صفحه احتیاج داریم و تعداد زوج از درهای نوشابه‌ که دوتا دوتا طرح‌های مشابه دارند. این طرح‌ها می‌تواند عدد باشد یا تصویریا حروف مشابه. بازی شبیه تمرین‌های کتاب زبان است که باید واژه‌ای را به هم‌معنی خودش وصل کنیم. همچنین به چند کش هم احتیاج است تا بشود جفت‌های مشابه را به همدیگر وصل کنیم. دو ستون در نظر می‌گیریم و بطری‌ها را به‌صورت پراکنده در هر ستون قرار می‌دهیم. نکته مهم در این مرحله این است که هیچ زوج مشابهی در یک ستون نباشند.

اگر بچه‌های کوچک که هنوز مدرسه نرفته‌اند، بازیکن هستند، می‌توانیم روی درهای بطری‌ها برچسب‌‌های رنگی بچسبانیم. مثلاً دو تا قرمز، دو تا آبی، دو تا سبز... . سپس به‌اندازه نصف درهای بطری، کش در اختیارشان بگذاریم تا زوج‌های مشابه را تشخیص دهند و به همدیگر وصل کنند.

 جورچین

بازی‌های الگوسازی

برای تولد این بازی، به چند کارت احتیاج داریم و چند در نوشابه. چهار یا پنج تا. روی هر کارت الگویی از ترکیب چند رنگ درست می‌کنید. تعداد زیادی الگوی غیرتکراری می‌توانید ایجاد کنید. اگر چهار رنگ انتخاب کنید، 24 الگو خواهید داشت و اگر پنج رنگ انتخاب کنید، 120 الگو.
مدت‌زمانی که مشغول جمع‌آوری درهای بطری‌ها هستید تا به حد جالب توجهی برسد، هم‌زمان می‌توانید با آن‌ها بازی‌های ساده و جالب‌ و آموزشی درست کنید تا هم بچه‌ها را با آن‌ها سرگرم کنید و هم خودتان را با انجام و سخت‌ترکردن بازی به چالش بکشید

اینکه چه رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنید، بستگی به تصمیم خودتان دارد. دو امکان برای انتخاب دارید: 1. چند رنگ به‌دلخواه بردارید. دایره‌هایی روی کارت‌ها بکشید و روی در بطری‌‌ها کاغذهای رنگی بچسبانید؛ 2. در بطری‌های رنگی دارید و رنگ‌های موجود در کارت الگو را مطابق در بطری‌ها رنگ کنید.

در این بازی بازیکن باید آماده‌باش شود تا هر کارت الگو که در وسط بازی قرار می‌گیرد، مطابق الگو بچیند. می‌توانید با تهیه و آماده‌سازی تعداد بیشتری در بطری، چندنفره بازی کنید؛ شبیه بازی‌ دست‌چین.

در این بازی می‌توانید پیچ در بطری‌ها را روی صفحه‌ای چوبی یا مقوایی بچسبانید تا بازیکن مجبور شود هنگام الگوسازی، درها را پیچ کند. این بخش برای بازی یک‌نفره وقتی بازیکن خردسال داریم، مناسب‌تر است.

بازی‌های الگوسازی

بازی‌های پویشی

این بازی نوع دیگری از بازی‌های جورچین است. مثلاً حروف الفبا را روی یک کاغذ یا مقوا می‌نویسید و روی در هر بطری هم یکی از حروف نوشته شده است. حالا کودک باید در بطری یک حرف را روی نوشته همان حرف قرار دهد. به جای حرف می‌توانید از رنگ‌های مختلف یا تصاویر یا اعداد استفاده کنید.

بازی‌های پویشی

بازی‌های پویشی

بازی‌ ریاضی، شمارش

در این بازی هم به صفحه‌ای با چند دایره نیاز دارید که هرکدام عددی بین 1 تا 10 را با نقطه نشان داده‌اند. کودک باید بتواند اولاً تعداد نقطه‌ها را بشمارد و ثانیاً بتواند تشخیص دهد کدام عدد مربوط به کدام دایره می‌شود. مثلاً دایره‌ای که پنج نقطه دارد، باید در آن بطری را روی اون گذاشت که عدد 5 را نشان می‌دهد.

این بازی را در دو حالت می‌توانید آماده‌سازی کنید. حالت اول این است که اعداد یک تا دَه را روی در نوشابه‌ها قرار دهیم و ده دایره بکشیم که به ترتیب تعداد نقطه‌هایشان از یک تا دَه افزایش پیدا می‌کند و بازیکن باید هر عدد را روی دایره مربوط بگذارد.
بازی‌ ریاضی

حالت دوم این است اعداد یک تا پنج را دو یا سه بار در قسمت‌های مختلف صفحه به‌صورت دایره‌های نقطه‌ای بکشیم و پنج رنگ برای در نوشابه‌ها انتخاب کنیم که هرکدام نماینده عددی هستند. سپس به تعدادی که از هر عدد در صفحه وجود دارد، در نوشابه انتخاب می‌کنیم. این بار بازیکن باید اول رنگ را انتخاب کند و هرچه از آن عدد در دایره‌ها می‌بیند، روی آن‌ها قرار دهد.
بازی‌های شمارش

بازی ریاضی، جمع

نوع دیگری از بازی ریاضی به این شکل است که ترتیبی بدهیم تا کودک بتواند جمع ریاضی را بازی کند. برای این کار دو جور می‌شود بازی را آماده کنیم:

1. اعداد یک تا 10 را روی در بطری‌ها بنویسیم و روی یک صفحه کاغذ یا مقوا، جمع‌های ساده‌ای از اعداد را بنویسیم تا بازیکن نتیجه را وارد کند.
بازی ریاضی جمع

2. در بطری‌های مختلف را روی یک مقوا با فاصله‌های یکسان و به‌طور منظم می‌چسبانیم. روی کاغذهای کوچک چند جمع کوچک را وارد می‌کنیم. به تعداد مقواهایی که آماده کرده‌ایم، کش برمی‌داریم. حالا بازیکن باید هر معمایی را که می‌بیند، جمع بزند و کش را دور در بطری‌ها بیندازد. مثلاً برای معمای 2+3، کش را دور پنج در بطری بیندازد. همچنین می‌شود این کار را برعکس انجام بدهیم. یعنی اول پنج عدد در بطری را با کش محدود کنیم و معماها را درهم‌برهم بگذاریم. کودک باید بگوید از بین معماها کدام‌یک مساوی پنج می‌شود. مثل 2+3.
بازی ریاضی جمع