تبیان، دستیار زندگی

داستان زنان رزمنده و افتخارآفرین

کتاب‌هایی با محوریت زن قهرمان در دفاع مقدس

در کنار بسیاری از رزمندگان و شهدا، همواره زنان هم در پشت جبهه‌های دفاع مقدس مشغول فعالیت انقلابی بودن. چه بسا زنانی که خودشون رزمنده بودن و در این راه، به افتخار جانبازی و شهادت رسیدن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سعیده بقایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دفاع مقدس
در اینجا چند کتاب معرفی می‌کنیم که محوریتش یک زن هست.
دفاع مقدس

ساجی

این کتاب خاطرات ‌نسرین‌ باقرزاده‌ همسر شهید بهمن باقریه. کتاب از سال‌های کودکی راوی در خرمشهر شروع می‌شه و تا زمان جنگ در این شهر ادامه پیدا می‌کنه. بااینکه هنگام حمله به خرمشهر، خیلی از خانواده‌ها شهر رو ترک می‌کنن، باقرزاده کنار همسرش در خرمشهر می‌مونه.
دفاع مقدس

صباح

کتاب درباره صباح وطن‌خواه، یکی از چهره‌های معروف کتاب «دا» هست که می‌شه اون رو مکمل کتاب «دا» دونست. وطن‌خواه از زنان امدادگر فعال در شهرهای آبادان و خرمشهر بوده که در ماجرای اشغال خرمشهر و همچنین مقاومت مردمی در برابر اشغال، بسیار نقش مؤثری داشته.

دفاع مقدس

دا

این کتاب، خاطرات سیده‌زهرا حسینی از روزهای ابتدایی دفاع مقدسه. حسینی که اون موقع دختری هفده‌ساله بوده، گوشه‌ای از تاریخ رو برای مخاطب روایت می‌کنه. این کتاب اون‌قدر با جزئی‌نگری و بیان لحظه‌به‌لحظه وقایع پرداخته که خیلی‌ها «دا» رو رمان می‌دونن.

دفاع مقدس

دختر شینا

این کتاب به روایت زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان می‌پردازه که همسر شهید حاج ستار ابراهیمی بوده. قدم‌خیر وقتی 22ساله بوده، همسرش شهید می‌شه. پنج فرزند داشته و بعد از ازدواج همسرش ازدواج نمی‌کنه و تمام انرژی خودش رو می‌گذاره روی خوب‌بزرگ‌کردن فرزندانش.

دفاع مقدس

فرنگیس

این کتاب تقریظ مقام معظم رهبری رو هم دریافت کرده. در بخشی از تقریظ این‌طور اومده: «ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت‌های مادی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آن‌ها هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم.»

دفاع مقدس

پاییز آمد

کتاب بعد از اینکه نحوه آشنایی و ازدواج فخرالسادات موسوی و شهید احمد یوسفی رو توضیح می‌ده، خلقیات و سبک زندگی شهید رو در دل خاطرات بیان می‌کنه‌. شخصیت‌های این کتاب مدام در حال انتخاب‌کردن‌ هستن. بین سکوت و مبارزه، بین آسایش و رنج، بین فعالیت و عافیت‌طلبی و... .

دفاع مقدس

زیباترین روزهای زندگی

این کتاب به خاطرات سیده فوزیه مدیح پرداخته. او هم همسر شهیده هم حضور بسیار مؤثری در دوران دفاع مقدس داشته که در این کتاب به تصویر کشیده شده. کتاب به روایت شفاهی تاریخ نزدیکه و سرگذشت و رشادت‌های خانم مدیح و خونواده‌اش رو در اون زمان توضیح می‌ده.
 
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .