تبیان، دستیار زندگی

تمام شدن ماه صفر را مژده ندهید!

چند سالی است که در پایان ماه صفر مراسمی باب شده که عده ای در شب اول ماه ربیع الاول به درِ هفت مسجد رفته و پایان ماه صفر را به پیامبر اکرم مژده می دهند تا اهل بهشت شوند. این عمل در ظاهر مانند بسیاری از خرافات دیگر عملی نیکو قلمداد می شود، اما هیچ سند و اعتباری ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه صفر

ریشه این عمل از کجاست؟

ظاهرا دق‌الباب مساجد در شب اول ربیع الاول بر اساس روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که البته سندش ضعیف است و اشتباه برداشت شده و هیچ ارتباطی به اتمام ماه صفر ندارد.

ماجرای روایت مژده به پیامبر اکرم

مهمترین دلیل بر مژده ماه صفر، روایتی از رسول خدا است که در آن، سخن از بشارت بهشت برای کسی است که به تمام شدن ماه صفر بشارت دهد. متن کامل این روایت چنین است: روزی پیامبر در مسجد قبا نزد چند تن از اصحاب بودند. حضرت فرمود: الان اولین کسی که داخل مسجد شود اهل بهشت است. تعدادی از حاضران این را که شنیدند، از مسجد خارج شدند تا برگردند و آن اولین نفر باشد. پیامبر که این را دید، به کسانی که در نزدش مانده بودند فرمود: به زودی گروهی در حال سبقت از همدیگر وارد مسجد خواهند شد. از بین آنها کسی که مرا به تمام شدن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی) بشارت دهد، اهل بهشت است. آن گروه وارد شدند و جناب ابوذر هم در میان آنها بود. پیامبر از آنان پرسید: ما در کدام یک از ماههای رومی هستیم؟
ابوذر پاسخ داد: ماه آذار تمام شده است یا رسول الله! حضرت فرمود: من خود می دانستم ولی می خواستم به دیگران بشناسانم که تو اهل بهشتی.(معانی الاخبار،ص 205)

 عمل فوق الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. 


چند نکته درباره روایت فوق

- این روایت از نظر سند، ضعیف است و همه راویان آن موثق و مورد اعتماد نیستند.
- این روایت درباره ماه آذار است و تقارن زمانی ماه آذار و ماه صفر در آن زمان نمی‌تواند همه احکام ماه آذار را بر ماه صفر سرایت دهد.
- موضوع اصلی این حدیث، بیان جایگاه والای جناب ابوذر است نه بیان نحوست آن ماه خاص.
- با توجه به این که این حدیث درباره شخص جناب ابوذر است، نمی‌توان از آن استنباط کرد که هر کس که چنین خبری به پیامبر دهد، اهل بهشت است.

حکم مراجع

نظر مراجع

همه مراجع محترم نیز این عمل را جایز نمی دانند که به ذکر دو استفتاء اکتفا می کنیم:

آیت الله خامنه‌ای:
عمل فوق الاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است.

آیت الله مکارم شیرازی:
با توجه به اینکه این عمل در روایات معصومین وارد نشده، انجام آن به عنوان یک امر مستحب شرعى جایز نیست، و سزاوار است ائمه محترم جماعات مردم را به سوى مراسم و توسلاتى دعوت کنند که در روایات معصومین علیهم السلام وارد شده است وگرنه ممکن است افراد منحرف براى وهن مذهب هر روز امر تازه اى اختراع نمایند و ناآگاهان را به سوى آن دعوت کنند.