تبیان، دستیار زندگی

کنترل کودکان در فضای مجازی

چند برنامه برای مراقبت از بچه‌ها در دنیای دیجیتال

برنامه‌های کنترل والدین کمک می‌کنند تا پدر و مادر نظارت و کنترل بیشتری بر عملکرد فرزندان هنگام استفاده از تلفن همراه یا تبلت داشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تماس‌ها، پیامک‌ها
علاوه بر مزیت‌ها و کاربردهای تلفن‌های هوشمند نباید از آثار مخرب آنها بر زندگی چشم پوشی کرد. این آثار وقتی بیشتر می‌شود که کودکان و نوجوانان ما از سنین بسیار پایین غرق در بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تلفن و تبلت‌های هوشمند می‌شوند و رفته رفته برای انجام تکالیف مدرسه ساعت‌های بیشتری را با این ابزارها سروکله می‌زنند. از این رو اگر خود را در جایگاه پدر و مادر بگذاریم وظیفه بسیار سنگین و نگرانی‌های به جایی در این حوزه  خواهیم داشت.

برای نظارت بر رفتار کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و کنترل آنها در زمان استفاده از گوشی و تبلت هوشمند، می‌توان از قابلیت‌های تلفن همراه یا برنامه‌های کنترل والدین استفاده کرد.

این برنامه‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و به والدین کمک می‌کنند تا با مسدود سازی و یا فیلتر وبسایت‌ها، مشاهده مخاطبین و تماس‌های ورودی و خروجی، پیامک‌ها، تصاویر، تاریخچه مرورگر، مشاهده موقعیت مکانی، امکان فعال سازی محدودیت زمانی مثلا برای بازی کردن و در برخی برنامه‌ها امکان شنیدن صدای اطراف فرزند، سبب کنترل و جلوگیری از آسیب رسیدن به فرزندان ‌شوند.

در این نوشته قصد داریم شما را با چند برنامه کاربردی و قابلیت‌های تلفن هوشمند برای نظارت بر رفتار فرزندان هنگام استفاده از تلفن و تبلت هوشمند آشنا کنیم.

معرفی برنامه‌های کنترل والدین

کار با این برنامه‌ها بسیار راحت است و در اغلب موارد شما باید یک نسخه از برنامه را روی تلفن همراه یا رایانه خود نصب کرده و بعد نسخه دیگری را روی تلفن یا تبلت فرزند نصب کنید. بعد از همگام سازی این دو، می‌توانید فعالیت‌های فرزند خود را رصد و یا قوانینی برای استفاده از آن وضع کنید.

اگر علاقه‌ای به نصب برنامه مجزا نداشتید می‌توانید از قابلیت Android kids استفاده کرده و یک حساب مجزا در تنظیمات تلفن همراه برای فرزند خود بسازید و دسترسی‌های آن را محدود کنید.

Net Nanny

این برنامه برای سیستم عامل اندروید و ios مناسب است و به شما کمک می‌کند تاریخچه موقعیت مکانی، محدودیت استفاده از برنامه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام فرزند خود را رصد کنید.

google family link

این ابزار گوگل کاملا کاربردی و رایگان است و به شما امکان دسترسی‌ به برنامه‌های نصب شده را می‌دهد.

همچنین با استفاده از آن می‌توانید دسترسی به یوتیوب و دانلود از گوگل پلی را محدود کرده و موقعیت مکانی فرزند خود را مشاهده کنید.

فضای مجازی

سانیار (SPY24)

این نرم افزار ایرانی برای اندروید، ios و ویندوز نسخه‌های متفاوت دارد و به شما کمک می‌کند تا تمامی تماس‌ها، پیامک‌ها، پیام‌های شبکه اجتماعی، موقعیت مکانی لحظه‌ای و همچنین مسدود سازی وب‌سایت‌ها را داشته باشید. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا آیکون آن را مخفی و از راه دور مدیریت کنید.

AllTracker Family

این برنامه برای تلفن‌های اندرویدی مناسب است و به شما کمک می‌کند تا موقعیت مکانی، تماس‌های ورودی و خروجی و پیام‌های شبکه ‌های اجتماعی را کنترل کنید. همچنین قابلیت تبدیل دوربین و میکروفون گوشی به دوربین مداربسته برای مشاهده زنده اطراف و شنیدن صدا را دارد.

Qustodio

این برنامه برای سیستم عامل اندروید، ios و mac مناسب است. از ویژگی‌های این برنامه می‌توان به نظارت بر برنامه‌ها، جستجوی مرورگر، مسدود کردن وبسایت‌ها و برنامه‌ها، مدیریت زمان و مشاهده موقعیت مکانی اشاره کرد.
 

قابلیت‌های تلفن همراه

اگر علاقه‌ای به نصب برنامه مجزا نداشتید می‌توانید از قابلیت  Android kids استفاده کرده و یک حساب مجزا در تنظیمات تلفن همراه برای فرزند خود بسازید و دسترسی‌های آن را محدود کنید.

همچنین شما می‌توانید گزینه parental control را درgoogle play  فعال کنید و نرخ سنی مناسب را با توجه به سن کودک خود تعیین کنید.

در گوشی‌های اپل نیز با مراجعه به تنظیمات و پیدا کردن گزینه Restriction دسترسی به Safari، Facetime، اپ استور، دوربین و قابلیت حذف و نصب برنامه را با یک کد 4 رقمی محدود کنید.

اما به طور کلی برای استفاده کودکان و نوجوانان تلفن‌های اندرویدی مناسب‌تر از سری‌های آیفون است، چراکه بسیاری از برنامه‌های کنترل والدین کاربردهای کمتری در سیستم عامل ios دارند.