تبیان، دستیار زندگی

این کدوی پاییزی تنبل نیست!

خواص کدوتنبل برای سلامتی

کدوتنبل منبع خوبی از ویتامین C‌ است که یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند بوده و با بتاکاروتنی که دارد می‌تواند اثرات آسیب پرتوهای UV را خنثی کرده و بافت پوست را بهبود ببخشد. کدوتنبل تولید کلاژن پوست را افزایش می‌دهد که نتیجه‌اش انعطاف‌پذیری بهتر پوست خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کدوتنبل
کدوتنبل یک ماده‌ی غذایی بسیار مغذی و کم‌کالری است که اغلب آن را در غذاهای شیرین و دسرها می‌بینیم؛ اما در واقع خودبه‌خود قند زیادی ندارد و به همین دلیل یک عنصر خوشمزه‌کننده در خیلی از دستورات غذایی می‌تواند باشد.

کمک به سلامت چشم‌ها

کدوتنبل سرشار از ویتامین A است که برای بینایی و تقویت سیستم ایمنی عالیست. تنها یک وعده کدوتنبل (تقریبا یک فنجان) می‌تواند بیش از ۲۰۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین کند. ضمنا کدوتنبل لوتئین و زآگزانتین دارد که ترکیباتی هستند که از چشم‌های شما در برابر آب مروارید و تباهی لکه زرد ناشی از بالارفتن سن محافظت می‌کنند.

حفظ سلامت قلب و عروق

کدوتنبل سرشار از پتاسیم و برای قلب بسیار مفید است. در واقع یک فنجان از آن ۱۶ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین می‌کند. ضمنا این میوه ویتامین C، فیبر و آنتی‌اکسیدان هم دارد که همگی برای قلب مفید بوده و جلوی بیماری‌های قلبی را می‌گیرند.

تقویت سیستم ایمنی

یک وعده کدوتنبل می‌تواند ۱۹ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند. ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بوده و به کاهش آسیب‌های سلولی در اثر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. کدوتنبل دارای آنتی‌اکسیدان‌های دیگری نیز هست که آن‌ها هم سیستم ایمنی‌تان را قوی می‌کنند: ویتامین A، ویتامین E و آهن.

کاروتنوئید و روی (زینک) فراوانی که در کدوتنبل وجود دارد می‌تواند از سرطان پروستات پیشگیری نماید. این میوه جلوی بزرگ شدن پروستات را می‌گیرد و از ترشح زیاد هورمون‌های مردانه که مشکلات پروستات ایجاد می‌کنند جلوگیری می‌کند


مبارزه با سرطان

کاروتنوئیدها رنگدانه‌های گیاهی هستند که در گیاهان زرد و نارنجی و قرمز مثل کدوتنبل، هویج و گوجه‌فرنگی وجود دارند. کاروتنوئیدها می‌توانند اثرات رادیکال‌های آزاد را در بدنتان از بین ببرند که عامل مهمی در پیشگیری از انواع سرطان‌هاست.

احساس سیری

اگر وزن سالم برایتان مهم است یا قصد کاهش وزن دارید، کدوتنبل گزینه مناسبی برای شماست. یک فنجان کدوتنبل ۵۰ کالری دارد و سیرکننده هم هست. همین اندازه کدوتنبل ۳ گرم فیبر دارد که می‌تواند مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد.

پیشگیری از زخم معده

کدوتنبل یک سم‌زدای عالیست چون ادرارآور بوده و می‌تواند سموم و ضایعات را از بدن دفع کند. همچنین خواص کدوتنبل شامل تسکین علائم ناراحت‌کننده‌ی گوارشی و جلوگیری از بروز زخم معده می‌شود.

کاهش حملات آسم

خواص آنتی‌اکسیدانی کدو تنبل از سیستم تنفسی در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند و حملات آسم را کاهش می‌دهد.

کاهش علائم استرس و افسردگی

کمبود تریپتوفان در بدن اغلب موجب افسردگی می‌شود. کدوتنبل سرشار از ال تریپتوفان است که یک نوع آمینواسید بوده و می‌تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده کدوتنبل می‌تواند یک ضدافسردگی طبیعی باشد. کدوتنبل حتی به درمان بی‌خوابی هم کمک می‌کند.

پیشگیری از بیماری‌های التهابی

مصرف منظم کدوتنبل می‌تواند ریسک ایجاد بیماری‌های التهابی را کاهش دهد. این میوه برای تسکین علائم التهابی آرتریت روماتوئید مفید است.

پیشگیری از سرطان پروستات

کاروتنوئید و روی (زینک) فراوانی که در کدوتنبل وجود دارد می‌تواند از سرطان پروستات پیشگیری نماید. این میوه جلوی بزرگ شدن پروستات را می‌گیرد و از ترشح زیاد هورمون‌های مردانه که مشکلات پروستات ایجاد می‌کنند جلوگیری می‌کند.

منبع غنی ویتامین K

کدوتنبل یکی از بهترین منابع ویتامین K است. این میوه تقریبا ۴۰ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین K‌ را تامین می‌کند. ویتامین K برای سلامت استخوان‌ها و قلب بسیار مفید است.

تخم کدو، بسیار مغذی

تخم‌های کدو را دور نریزید. وقتی تخم‌های کدوتنبل را از داخل آن جدا کردید می‌توانید آن‌ها را تمیز کرده و بشویید و برشته کنید و از خوردنشان لذت ببرید. تخم کدو می‌تواند احتمال سرطان را کاهش دهد، حرکات روده را تنظیم کند، برای سلامت پروستات خوب است و احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
تخم کدو می‌تواند میان‌وعده‌ای بسیار خوشمزه و سرشار از پروتئین باشد. همچنین می‌توانید تخم کدو را به سالاد، جودوسر پخته شده برای صبحانه، گرانولای خانگی و یا ماست اضافه کنید.
چگونه کدوتنبل را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید؟
. کدوتنبل را در فر برشته کرده و به عنوان دورچین از آن استفاده کنید.
. از کدوتنبل به عنوان غلظت‌دهنده در انواع سوپ و سس می‌توانید استفاده کنید.
. از کدوتنبل در نان‌های خانگی، پنکیک و مافین‌ها استفاده کنید.
. کدوتنبل را به ماست ساده یا ماست وانیلی اضافه کنید.
. کدوتنبل را به اسموتی اضافه کنید.
. پوره کدوتنبل درست کنید.

فواید کدوتنبل برای پوست

. اگر پوست چرب دارید می‌توانید از ماسک کدوتنبل برای تعدیل چربی پوستتان استفاده کنید. مقدار پوره کدوتنبل را با یک قاشق مرباخوری سرکه سیب ترکیب کنید و آن را روی پوست مرطوبتان بگذارید، ۳۰ دقیقه بماند و با آب ولرم بشویید.

. کدوتنبل منبع خوبی از ویتامین C‌ است که یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند بوده و با بتاکاروتنی که دارد می‌تواند اثرات آسیب پرتوهای UV را خنثی کرده و بافت پوست را بهبود ببخشد. کدوتنبل تولید کلاژن پوست را افزایش می‌دهد که نتیجه‌اش انعطاف‌پذیری بهتر پوست خواهد بود.

. اگر می‌خواهد لکه‌های پوستتان را کاهش دهید، با ترکیب یک قاشق پوره کدوتنبل و یک قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق مرباخوری آبلیمو و کمی روغن ویتامین E یک ماسک خانگی صورت درست کنید و آن را ۳۰ دقیقه روی پوست مرطوبتان بگذارید. سپس با آب ولرم بشویید.

. کدوتنبل منبع خوبی از ویتامین‌های B است؛ مانند نیاسین، ریبوفلاوین، B6 و فولیک اسید. نیاسین به گردش خون در پوست کمک می‌کند و از این رو برای رفع جوش و آکنه مفید است. فولیک اسید هم گردش خون را افزایش می‌دهد و به بازسازی پوست کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدوتنبل نیز برای درمان جوش و آکنه مفیدند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.