تبیان، دستیار زندگی

ایلان ماسک مدیر شرکت استارلینک

همه شایعات درباره اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

بعد از آنکه اول مهر جاری، وزیر خارجه آمریکا از لغو برخی تحریم‌های اعمال شده بر ایران خبر داد و وزارت خزانه‌داری هم اعلام کرد با درخواست صدور مجوز صادرات برخی تجهیزات و خدمات اینترنت ماهواره‌ای برای ایرانیان موافقت می‌کند، ایلان ماسک مدیر شرکت استارلینک گفت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایران در حال فعال سازی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

-همین توییت کوتاه و مبهم ایلان ماسک درباره اینترنت ماهواره‌ای باعث شد شایعات زیادی درباره راه افتادن سرویس استارلینک در ایران منتشر شود. در ادامه این گزارش شایعات را بررسی میکنیم.

تجهیزات لازم برای اینترنت ماهواره‌ای

برای اتصال کاربر به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، ابتدا ماهواره با نزدیک‌ترین ایستگاه زمینی تامین‌کننده اینترنت ارتباط برقرار می‌کند؛ کاربران برای برقراری اتصال باید بشقاب ماهواره‌ای ویژه این شرکت را در محل مورد‌نظر نصب کنند تا سیگنال دریافت کنند و اینترنت به مسیریاب منتقل شود. در نتیجه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک فقط با داشتن بشقاب ماهواره‌ای امکان پذیر است.

علاوه بر این، یادتان باشد هنوزهیچ ایستگاه زمینی در ایران وجود ندارد و حتی در کشورهای همسایه ایران هم هنوز ایستگاهی نیست که از طریق آن‌ها بتوان اینترنت را به دست کاربران در ایران رساند. ضمن اینکه بشقاب‌های ماهواره‌ای نیز به ایران وارد نشده است.

برنامه‌های جعلی

استارلینک در حال حاضر به خاطر چالش های مختلف تکنولوژی فقط برای تماس صوتی و ارسال پیامک قابل استفاده است و به هیچ عنوان امکان استفاده از اینترنت به وسیله آن وجود ندارد.

در روز های اخیر برنامه‌های جعلی موبایل برای استارلینک در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. متخصصان حوزه فناوری می‌گویند این برنامه‌ها همگی بدافزار هستند. 

چرا که برنامه استارلینک اولا تنها توسط اپ استور و گوگل پلی ارائه می‌شود. دوما این برنامه فقط برای کسانی است که بشقاب ماهواره‌ای استارلینک دارند و از این برنامه برای راه اندازی این بشقاب ماهواره‌ای استفاده می‌شود.

بنابراین این برنامه هیچ استفاده ای برای شما ندارد و اتصال به اینترنت تنها از طریق موبایل یک شوخی خنده‌دار است. کارشناسان حوزه فناوری با هشدار درباره همه فایل‌ها و برنامه‌هایی که از منابع غیر رسمی افراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند، خطر سواستفاده از گوشی‌های شخصی را بسیار جدی توصیف می‌کنند.

استارلینک

سایت جعلی استارلینک

در شب‌های گذشته سایتی در بین کاربران ایرانی دست به دست شده که ادعا دارد محل دقیق دارندگان خدمات اینترنت ماهواره‌ای از استارلینک در ایران را به نمایش می‌گذارد. سایتی که بر خلاف تمام پروتکل‌های حقوقی حفظ اطلاعات مشتریان است و جالبتر اینکه هیچ ارتباطی با دیتا بیس فروشنده اصلی این خدمات ندارد. تنها کافی است در آنجا اطلاعات تان را وارد  کرده و بعد رجیستر کنید. به همین سادگی اطلاعات می گیرد و نقطه ای روی نقشه اضافه می کند!

استارلینک برای موبایل

توجه داشته باشید اینترنت استارلینک هنوز برای موبایل عرضه نشده است. استارلینک در حال حاضر به خاطر چالش های مختلف تکنولوژی فقط برای تماس صوتی و ارسال پیامک قابل استفاده است و به هیچ عنوان امکان استفاده از اینترنت به وسیله آن وجود ندارد.