تبیان، دستیار زندگی

راه‌های فرار از بی‌حوصلگی

شما هم بین اتفاقات روزمره زندگی دچاره بی حوصلی و بی‌انگیزگی شده‌اید. وقتی که با وجود کارهای زیاد برای انجام دادن، انگار توان عملی کردن ندارید و ترجیح می‌دهید به خاطر اینکه کارها آن طور که می‌خواهد پیش نمی‌رود به جان روزگار غر بزنید. پس اگر جزو این دسته هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم گزارش پیش رو را از دست ندهید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طاهره چک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی‌حوصلگی   راه‌ فرار از بی‌حوصلگی   اعتماد به نفس   مسئولیت پذیر

از انجام کاری که می‌دانید مجبور به انجام آن هستید، می‌ترسید

انجام این کار را به تعویق می‌اندازید چون در حقیقت از آن کار خوشتان نمی‌آید.خسته‌اید. جای غذای خوب، خواب کافی و ورزش در زندگی شما خالی است یا اینکه بیمار هستید و حال و روز درست و حسابی ندارید.اعتماد به نفس شما پایین است. می­‌ترسید از منطقه‌ی آسایش خود خارج شوید و خود را به چالش بکشید. وسط انجام یک پروژه هستید. از آن پروژه­‌هایی که اول برای انجام‌­اش هیجان داشته‌­اید، ولی حالا که به سخت‌­ترین قسمت، یعنی میانه­‌ی پروژه رسیده­‌اید، هیجان خود را از دست داده­‌اید و هنوز تا رسیدن به ته پروژه راه زیادی در پیش دارید.

توجه به حفظ سلامتی می‌تواند در عبور از رکود و ایجاد انگیزه به شما کمک کند



وقتی از انجام کاری می­ ترسید برنامه‌ریزی کنید

مثلا فرض کنید که تصمیم می‌گیرید صبح‌­ها ورزش کنید. برای اینکه بتوانید بر نفس امّاره خود غلبه کنید، لباس‌های ورزش را کنار تختخواب‌تان بگذارید تا صبح کله‌ سحر که بیدار شدید، با لباس‌ها چشم در چشم شوید. برای محکم‌کاری، با دوستان خود قرار بگذارید تا در باشگاه همدیگر را ببینید. دوستی با یک آدم مسئولیت پذیر انگیزه رسیدن به موفقیت را در شما بالا می‌برد.

وقتی خسته‌اید، مواظب سلامتی خود باشید

بعضی روزها، به خود استراحت بدهید. بعضی روزها ورزش کنید. بعضی روزها هم فقط با فاصله گرفتن از فضای کار و کمی هواخوری، حالتان بهتر می‌شود. ببینید اخیرا عادت‌های شما به چه صورتی بوده است. آیا استراحت کافی داشته‌اید؟ غذاها و نوشیدنی‌های سالم مصرف کرده‌اید؟ به تازگی مبتلا به بیماری خاصی شده‌اید که باعث شود احساس کسالت کنید؟ دقت کنید که در این مدت اخیر چطور از بدن خود مراقبت کرده‌اید؛ توجه به حفظ سلامتی می‌تواند در عبور از رکود و ایجاد انگیزه به شما کمک کند.

فکر کنید که چرا به توانایی‌های خود شک دارید

خودتان را با بقیه‌ی آدم‌ها مقایسه می‌کنید؟ وقتی افکار منفی از سر و کول مغزتان بالا می‌روند، پیش خودتان از خودتان تعریف و تمجید کنید یا کمی به خودتان استراحت بدهید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید.

وقتی به میانه راه رسیدید، ثابت قدم بمانید

وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید که به هدفی معین دست پیدا کنید، معمولا اول راه حفظ انگیزه و حرکت رو به جلو کار ساده‌ای است. در ابتدای راه، وقتی به نتایج نهایی کار فکر می‌کنید و شور و شوق و افکار مثبت به ذهن‌تان می‌آیند. در انتهای راه هم حفظ انگیزه کار بسیار آسانی است. وقتی به انتهای راه نزدیک می‌شوید، دیدن نقطه پایان شما را هیجان‌زده می­‌کند و باعث حرکت رو به جلو می‌شود.